NYHET9 mars 2018

"Regeringens förslag fullständigt ogenomtänkta"

Lagrådet levererar omfattande kritik i sitt yttrande över lagrådsremissen om Reepaluutredningen. Det måste få konsekvenser för frågans fortsatta hantering. Vi kan inte ha en regering som går emot både grundlag och Lagrådet för att nå oklara politiska mål.

Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

Lagrådet har yttrat sig över lagrådsremissen ”Tillstånd att ta emot offentlig finansiering inom socialtjänsten, assistansersättningen och skollagsreglerad verksamhet”, alltså den så kallade Reepaluutredningen. Kritiken är omfattande.

Enligt Lagrådet är förslagen, inte ”ägnade att läggas till grund för lagstiftning”. Lagrådet skriver bland annat att ”Både när det gäller konsekvensanalysen och utformningen av detaljerna kring vinstbegränsningen får, sammanfattningsvis, det nu framlagda förslaget anses ofullständigt som beslutsunderlag.”

Vidare skriver de att ”Enligt Lagrådets mening är det oklart om lagen kan antas tillgodose de syften som har angetts”. Lagrådet ifrågasätter också huruvida förslagen medför ett proportionerligt ingrepp i den kommunala självstyrelsen och är förenligt med den grundlagsreglerade näringsfriheten.

Svenskt Näringsliv anser att en så omfattande kritik mot regeringens lagstiftningsarbete måste få konsekvenser för frågans fortsatta hantering. Vi kan inte ha en regering som går emot både grundlag och Lagrådet för att nå oklara politiska mål. Vi lever i en rättsstat och som medborgare och företagare måste vi utgå från att regeringen följer Lagrådets yttranden och inte agerar i strid mot grundlag.

Svenskt Näringsliv har låtit revisionsföretaget PwC analysera lagrådsremissen som gäller förslag till vinstreglering och den Promemoria där det föreslås att alla företag ska få göra ett garanterat tillåtet överskott om ett prisbasbelopp, 45 500 kronor (den så kallade prisbasbeloppsregeln). I en rapport från PwC konstaterar man att förslaget generellt sett innebär ”ett vinstförbud för företagen i välfärdssektorn”, och att ”många anställda och brukare riskerar att påverkas av att välfärdsbolag tvingas avveckla verksamheten på grund av ekonomiska svårigheter”.

PwC konstaterar också att prisbasbeloppsregeln inte ändrar på dessa slutsatser och att ”möjligheterna för de företag som utnyttjar denna regel att bygga buffert i princip är obefintliga och de kommer därför att vara utsatta för betydande finansiell risk”.

Vad lagrådet kritiserar och befarar, det vill säga bristen på konsekvensanalys och att förslaget skulle slå hårt mot 100 000-tals anställda och brukare i välfärdssektorn, bekräftas alltså av PwCs analys.

Lagrådet konstaterar också att den föreslagna vinstregelringslagstiftningen kan leda till sanktionsavgifter även för mycket små avvikelser uppåt i förhållande till planerat eller beräknat rörelseresultat. Rådet konstaterar samtidigt att när det gäller remissen Ökade tillståndskrav inom socialtjänsten och skolväsendet (Ägar- och ledningsprövning) så föreslås regler för tillståndsgivning som innebär att verksamheten i princip inte heller får gå med underskott.

Detta visar att regeringens samlade förslag är fullständigt ogenomtänkta. Effekten av vinstreglering i kombination med Ägar- och ledningsprövning kan bli att nästan inga företag alls får tillstånd, därför att vinstregleringen gör att företagen inte längre har möjlighet att driva en sund och stabil verksamhet. De skulle därför inte klara kraven på tillräckliga ekonomiska förutsättningar enligt ägar- och ledningsprövningen.

En viktig aspekt av förslaget som Lagrådet lyfter fram är förutsättningar för hemsjukvården. Lagrådet konstaterar att förslaget skulle drabba enskilda som idag har både omsorg enligt Socialtjänstlagen och hemsjukvård enligt Hälso- och sjukvårdslagen.

Inom äldreomsorgen fick knappt 18 procent av de personer som beviljats hemtjänst hjälpen från en privat utförare. Knappt 21 procent av personerna bodde i särskilt boende i privat regi. Dessa personer skulle med regeringens förslag i framtiden inte längre kunna erbjudas hälso- och sjukvård från privata företag som också bedriver omsorgsverksamhet, inte ens efter delegation. Det samma gäller för dem som får insatser från privata assistansanordnare.

Detta borde få kommuner och landsting att reagera kraftigt mot förslaget. Om förslaget skulle genomföras kommer den kommunala hemsjukvården samt hemsjukvården i Stockholms läns landsting samt primärvården att drabbas av omfattande merkostnader och medföra stora medicinska risker för brukarna eftersom flera vårdgivare kommer att vara inblandade.

Villkoren för privata välfärdsföretagVälfärd
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist