Lena Apler, gundare av Collector Bank.
Foto: Nicke Johansson

Som kvinna i finansbranschen har Lena Apler ofta hamnat i rampljuset. Samtidigt har hon även blivit kritiskt bedömd.

17-nätverket peppar kvinnor att expandera sina bolag

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Lena Apler, Collectors grundare och styrelseordförande, och en av kvinnorna bakom 17-nätverket. Varför startade ni det här initiativet?

– Det började med att företagarna Jessica Löfström och Maria Mattsson Mähl förra året hörde någon säga att det bara finns 17 bolag i Sverige som är grundade av kvinnor och som omsätter mer än 50 miljoner. De kontaktade mig och Monica Lindstedt och frågade om vi ville vara med och dra igång 17-nätverket för att jobba för att det ska bli fler. Många kvinnor som startar bolag låter dem inte växa. Det visar sig i själva verket vara över 50 bolag men vi tror att det finns fler som vi inte identifierat än.

Vad gör 17-nätverket?

– Allt från att ordna workshops och seminarier till att hitta mentorer och själva ställa upp som coacher. Om vi 50 kvinnor kan komma så här långt kan väldigt många fler göra det. Den där spärren som vi inte riktigt vet vad den beror på måste bort. Målet är att det ska finnas minst 300 bolag av den här typen, grundade av kvinnor och med en omsättning på över 50 miljoner, om ett par år.

– Vi vill få kvinnor att förstå att det är mycket lättare att driva ett stort företag än ett litet. Alla som grundat stora bolag vet att de första två åren är mest slitsamma – när man ska göra allt själv fast man inte är bra på allt. Ju större bolaget är desto fler experter har man råd att anställa.

Vad beror det på att inte fler växer?

– Många har inte ambitionen att växa. De gör det för att försörja sig eller så startar de verksamhet inom områden som inte nödvändigtvis kräver tillväxt för framgång, till exempel inom kreativa processer där skalbarhet inte alltid är given.

– Ett annat skäl är att kvinnor generellt är riskaverta. De drar sig för att låna eller söka kapital hos investerare, men pengar behövs ju för att växa. Dessutom tror jag att kvinnor funderar mer än män på ansvaret som följer med att växa och ha anställda. Anställningsvillkoren i Sverige ger större säkerhet för arbetstagare än för arbetsgivare.

Bidrar kvinnor som driver företag med något annat än vad män gör?

– De anställer lite annan kompetens än vad män gör eftersom de generellt tittar bredare och letar efter kompletterande kompetens och personligheter för att teamet ska fungera bra. Ofta ser de mer holistiskt på en persons förmåga och kvaliteter, inte bara på cv:t. Män verkar i större utsträckning välja kopior av sig själva.

En rapport om vinstdebattens påverkan visar att färre kvinnor nu startar och driver eget. Hur ser du på det?

– Hela idén med ett vinsttak är fullständigt absurd! Det måste vara tydligt vad som gäller för att driva företag. Plötsliga påfund om att vissa branscher ska straffbeskattas skapar osäkerhet och en ovilja att starta nya bolag. Det drabbar även andra branscher eftersom de ju kan vara nästa på tur. Eftersom det behövs stora satsningar inom vård och omsorg framöver borde privata initiativ uppmuntras i stället för att motas bort.

Vad skulle få fler kvinnor att starta eget och vilja växa?

– Strukturellt går det att göra massor av saker som gör det billigare att anställa så att fler av de som tvekar att ta risker skulle våga ta steget. Att ta bort eller sänka arbetsgivaravgiften för unga eller utlandsfödda är ett exempel.

Läs mer om 17-nätverket här

De står bakom 17-nätverket:

Jessica Löfström, ExpanderaMera

Maria Mattsson Mähl, Alpha CE

Lena Apler, Collector

Monica Lindstedt, Hemfrid

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.