"Mångfald är en överlevnadsfråga"

NYHET Publicerad

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.

Rasmus Nerman
Foto: Fotograf Anders J Larsson

"Den stora skillnaden uppnås när mångfald jobbas in i företagskulturen, i värdegrunden", säger Rasmus Nerman, vd på Humana.

Omsorgskoncernen Humana har jobbat med mångfald länge och fick förra året ta emot Allbrightpriset som delas ut till börsens mest jämställda bolag.

– Vi är såklart enormt glada för utmärkelsen men samtidigt är det tragiskt att priset ens finns år 2017. 

För Humana är jämställdhet en aspekt av mångfald och det har företaget jobbat aktivt med länge. Det är på ett sätt självklart med tanke på verksamheten, konstaterar han.

– Det vi gör är att hjälpa våra klienter att på ett eller annat sätt inkluderas i samhället. Allt från människor med missbruksproblematik till personer med en neuropsykiatrisk diagnos eller som lider av ensamhet på ålderns höst.

Samtidigt sticker han inte under stol med att det också finns en affärslogik bakom. Mångfald bidrar till att bygga en företagskultur och en roligare arbetsplats. Det får medarbetare att stanna längre vilket leder till höjd kvalitet som i sin tur gynnar alla – klienter, beställare, personal och investerare,

En breddad rekrytering krävs också för att lösa branschens största fråga – kompetensförsörjningen.

De kommande tio åren behöver svensk välfärd anställa en halv miljon personer men som det ser ut idag saknas det 270 000 eftersom det är för få som utbildar sig, konstaterar han.

– I det läget är det ju helt galet att bortse från halva talangpoolen, om man pratar jämställdhet. Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad.

En faktor som Rasmus Nerman tror spelade en stor roll för att få priset är att mångfald inte är något isolerat på Humana. Det är en del av företagets värdegrund som alla utbildas i, och som stöd finns värdegrundsambassadörer som ser till att alla jobbar aktivt med värdegrunden. Eftersom det inte bara är hr-avdelningens ansvar att bevaka att den följs blir arbetet aktivt och kontinuerligt.

– Den stora skillnaden uppnås när mångfald jobbas in i företagskulturen, i värdegrunden. Det finns i vårt DNA och är en naturlig del i hur vi jobbar – då är policys överflödiga.

Nyckeln till att komma dit är, som med allt systematiskt förändringsarbete, att mäta, följa upp och revidera sitt arbete, slår han fast.

En del av arbetet fokuserar på rekryteringen. Varför är det så få män eller kvinnor som söker till vissa tjänster? Finns det något på arbetsplatsen som påverkar?

Det är viktigt att inse att det ibland tar längre tid och kräver mer arbete att ha en mångfald bland slutkandidaterna i sina rekryteringar. Rasmus Nerman berättar att Humana vid rekryteringen av en ny finanschef krävde av sin rekryteringsbyrå att det skulle finnas män och kvinnor som kandidater till jobbet. Även om det skulle bli betydligt svårare att hitta en kvinna.

– Det ta längre tid att få fram upp en palett med sökande. Många vill väl men när verkligheten kommer ikapp är det ofta lättare att välja det enklare spåret och bara gå via sina nätverk. Men hamnar man i det träsket exkluderar man många kandidater.

En annan del är initiativ som Humana driver tillsammans med andra. Till exempel att marknadsföra omsorgsyrket för unga män ute i skolorna men också olika typer av integrationsinsatser.

– Vi vill visa att det här är fantastiska jobb med schyst lön och roliga arbetsuppgifter där man får skapa förändring i människors liv. Det finns stora möjligheter att utvecklas och göra karriär. Idag finns det en uppsjö av alternativ för den som väljer att jobba i vården.

Genom ett samarbete med RFSL har flera av Humanas enheter hbtq-certifierat sig och fler är på gång. Alla de högsta cheferna i koncernen har också gått en hbtq-utbildning.

– Den psykiska ohälsan är katastrofalt hög särskilt bland unga i hbtq-gruppen och vi jobbar mycket med det hos våra klienter. Därför är det extremt viktigt att medarbetarna är adekvat utbildade.

Efter sommaren rullas en mångfaldsutbildning ut på varje nivå i företaget och målet är att minst 20 procent av cheferna ska ha en annan bakgrund än nordisk. Även här finns det en affärsmässig aspekt bakom. Många av kunderna är födda utanför Norden och i behov av språklig och kulturell kompetens.

– Här kan den som är duktig göra karriär utan att ursprunget spelar någon roll. Vi ger till exempel de som har en relevant utbildning men inte språket möjlighet att plugga svenska parallellt med jobbet, säger Rasmus Nerman.

15 000 medarbetare

Erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och LSS.

Koncernen har 8000 kunder och 15 000 medarbetare i Sverige, Norge och Finland.

60 procent av medarbetarna är kvinnor och 40 procent är män.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar.