Nya siffror visar på en jämnare könsfördelning mellan män och kvinnor i näringslivet. Mer än var tredje chefsposition innehas av en kvinna.
Ska det svenska näringslivet kunna stå pall för framtidens utmaningar behöver all kompetens tas till vara. På internationella kvinnodagen, 8 mars, visar nya siffror att andelen kvinnor, som är chefer inom Svenskt Näringslivs medlemsföretag, ökar snabbt och har mer än fördubblats under en 20-årsperiod.
– Svenskt Näringsliv, arbetsgivarförbunden och många av våra medlemsföretag arbetar för att få en jämnare könsfördelning mellan män och kvinnor i alla olika yrkesroller, även på ledningsnivå. Vi ser att utvecklingen på jämställdhetsområdet inom näringslivet är positiv och stark, säger Carina Lindfelt avdelningschef arbetsmarknad.
1998 var 17 procent av cheferna kvinnor, idag är siffran 36 procent. Samtidigt är andelen kvinnor inom näringslivet relativt oförändrad och ligger på omkring 38 procent. Det innebär att kvinnorna i näringslivet klättrar i karriären och innehar mer än var tredje chefsposition. Av de 40 400 medarbetare som valdes ut för chefsarbete under förra året var 41 procent kvinnor.
Carina Lindfelt är övertygad om att kvinnors och mäns kompetenser på alla typer av befattningar kommer att vara attraktiva för företagen, som själva arbetar för en så bred rekryteringsbas som möjligt.
Att vara en attraktiv arbetsgivare för alla är nödvändigt för utveckling och konkurrenskraft, understryker hon.
– Det är också värt att nämna att på bolagsstyrelsenivå ser det bättre ut i Sverige än i de flesta andra europeiska länder, trots att Sverige inte har kvotering, som nu införs i EU.
Enligt Lindfelt speglar ledningarna på företagen ofta bemanningen inom företagen. Mansdominerade branscher är ofta mansdominerade även på ledningsnivå och tvärtom.
– Inom näringslivet ser vi en utveckling där mansdominerade branscher som bygg och installation, transport samt industrin har relativt fler kvinnor på chefspositioner, säger hon.
Jämställdhet på arbetsmarknaden