LogoLogo
LogoLogo
NYHET30 juni 2016

Han vill ändra attityden till industrijobb

Att blogga om hur det är att jobba inom industrin kan vara ett sätt att öka intresset och attraktionen för industrijobb. Det menar Patrik Jarlhage, vd, som uppmuntrat sina sommarjobbare att blogga om hur det är att jobba i industrin.

Foto: Krisztina Andersson

Svensk industri har svårt att locka ungdomar, oavsett vilka typer av jobb som erbjuds. Det vill Patrik Jarlhage, vd på Contura Steel AB i Mörrum, ändra på. Han har tagit initiativet till att låta sommarjobbarna blogga om hur det är att jobba inom industrin.

– En utmaning även för oss eftersom vi inte vet vad de kommer att skriva. Det är deras tankar och upplevelser som ska komma fram, säger Patrik Jarlhage.

Det var när företagsledningen planerade inför sommarsäsongen som diskussioner kom upp om de över huvud taget skulle ta emot några sommarjobbare.

– Det var inte alls självklart. Man har haft som vana att enbart ta in sommarjobbare över 18 år. Men vi bestämde oss för att öppna upp möjligheten att ta in sommarjobbare hos oss. Allt inom produktionen innebär inte risker med farliga maskiner, det finns arbetsuppgifter som är säkra att utföra även för de som är yngre. Fyra ungdomar anmälde sitt intresse och kallades till intervju, berättar Patrik Jarlhage.

För ett företag i Contura Steels storlek med 15 anställda i produktionen är ytterligare fyra personer en omställning.

– Det handlar om en rätt stor insats i en period som det är mycket att göra. Jag ville också sätta en twist på sommarjobbet, så att de unga ska få med sig en positiv upplevelse för att vilja komma tillbaka. Så bloggandet är faktiskt en sekundär uppgift, självklart ska de jobba och göra nytta och de ska få en bild av hur industrijobb är, säger Patrik Jarlhage.

Patrik Jarlhage.

Att låta ungdomarna blogga om sina arbeten är Patrik Jarlhages bidrag till att vända attityd och inställning till industrijobben. Det är en felaktig bild som kablas ut, menar han.

– Det är svårt att få ungdomar att jobba inom svensk industri och det behöver nödvändigtvis inte handla om fabriksjobb utan även andra jobb som erbjuds inom industrisektorn. Det är också svårt att få ungdomar att välja yrkesutbildningar som är kopplade till industrin. Det finns naturligtvis regionala skillnader men generellt finns en felaktig bild av hur industrin är. Man har fortfarande en bild av att det är bullrigt, smutsigt och med enahanda arbetsuppgifter, vilket numera är så långt ifrån verkligheten man kan komma. I dag handlar industrijobben om avancerad teknik som måste hanteras och programmeras för att fungera i produktionen. Inom industriföretag finns säljjobb, HR-avdelningar och alla de stödfunktioner som behövs. Dessa tänker vi sällan på när vi pratar industrijobb. Ofta finns också möjligheter till intern karriär med många olika inriktningar inom industriföretagen som du inte hittar inom andra yrkessektorer, säger Patrik Jarlhage.

Precis som många andra industriföretag står Contura Steel inför generationsskifte och behovet av yrkeskompetens är stort. Interna rockader kan ge tillfälliga andrum men är knappast hållbara lösningar.

– Befintlig personal får jobba mer för att man inte hittar yrkeskompetens på annat sätt. Det blir inbyggda sårbarheter i verksamheten som drar med sig kostnader och lägre produktivitet när befintlig personal får rycka in på olika ställen och behöver jobba övertid. Man kan inte ha den känsligheten över tid, det hindrar tillväxten. Man kan inte växa lika snabbt eller som man kanske hade önskat och det påverkar också lönsamheten negativt, säger Patrik Jarlhage.

Förändringar i attityder och inställningar till industrijobb jämte offensivare marknadsföring är avgörande parametrar för att öka attraktionen för industrijobben, menar Patrik Jarlhage.

– Inte bara riktat till ungdomar utan till alla som söker jobb. Det är ännu viktigare i en liten kommun och region där valet är begränsat.

Utbildningsinsatserna behöver vässas och yrkesutbildningarna höjas i status. Ett sätt att säkra och utöka kompetensen och samtidigt klara tillfälliga volymtoppar på företagen är att bilda industrinätverk med arbetspooler, menar Patrik Jarlhage.

– Jag har varit med om att formalisera att ett antal bolag går samman i en sådan samverkan med mycket positivt resultat. Man undviker sårbarheten genom att ”låna” personal av varandra vid höga produktionstoppar. Somliga pratat om risken att förlora personal men den risken finns ju alltid. Jag tror istället att möjligheten att vara på olika arbetsplatser också kan ge den enskilde medarbetaren en kick samtidigt som den tar med sig nya infallsvinklar tillbaka som kan vara utvecklande för verksamheten.

Krisztina Andersson

Följ bloggarna HÄR!

Om Contura Steel AB

2013 bildades Contura Steel AB för utveckling och tillverkning av Ifös rostfria produkter i Mörrum. Idag utvecklar, producerar och säljer bolaget diskbänkar, allbänkar och utekök i rostfritt stål.

2015 köptes Contura Steel AB av Småris Holding AB.

Arbetsmarknad
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist