Praktikant öppnade dörren till ny marknad

NYHET Publicerad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.

Morakniv 2
Foto: Maria Hansson

Bashar Mustafa kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte en produktkatalog och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades nya dörrar.

Allt började med en hockeymatch. Henk Noback, vd på Morakniv, kom på idén att bjuda in 200 asylsökande som kommit till Mora under förra året på en match. Det blev uppskattat och Mora IK fick flera nya supportrar över en kväll.
– Vi följde upp det här genom att bjuda in till företagsbesök för de som var intresserade. Sedan erbjöd vi två praktikplatser. Vår tanke då, var att göra en insats för samhället, säger Henk Noback. 

Bashar Mustafa kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Han hade jobbat på Western Union i hemstaden Baghdad och sedan startat ett företag som delade ut post.

– Problemen kom när en lokal maffia hotade mig och min familj. Vi hade en väska packad med alla våra pass och andra viktiga papper i fall vi skulle behöva fly. Till slut kom den dagen.

Via Turkiet hamnade Bashar Mustafa i Sverige med sin fru och sin niomånaders son.

Besöket på Morakniv väckte genast hans intresse.

­– Jag blev väldigt imponerad av den svenska arbetsmiljön och ville lära mig mer om det här företaget, säger han.

Morakniv säljer sina produkter över hela världen. Innan Bashar Mustafa kom in hade de ett par återförsäljare i Mellanöstern, som stod för en orderingång på 700 000 kronor år 2015. Han kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte även produktkatalogen och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades dörrarna.

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna, förklarar Bashar Mustafa.

Det visade sig att kännedomen om varumärket Morakniv redan var stor i Mellanöstern.  

– Europeiska produkter står för god kvalitet och har gott rykte i många länder, säger Henk Noback och tillägger:

– Det räcker inte att ha en känd produkt, det krävs också rätt kontakter, en broschyr, prislista och en person som förstår affärskulturen. Det gör Bashar.

Morakniv har byggt upp ett nät med 26 återförsäljare i hela Mellanöstern och i fjol var orderingången sju miljoner kronor.

– Svenskar är lite rädda för att göra affärer med regionen, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder, påpekar Bashar Mustafa, som också har varit delaktig i produktutvecklingen.

– Vi har tagit fram knivar i friluftssegmentet som passar mer för öken än för skog. Kötthanteringen ser också annorlunda ut, och färger tolkas på ett annat sätt, till exempel fungerade en orange kniv inte alls i Saudiarabien, där färgen anses vara kvinnlig.

Den ökade orderingången har gjort att företaget nyanställt i produktionen. I år ser prognosen ännu bättre ut, men ett problem är att Bashar Mustafa, inte får resa. Han har inte fått uppehållstillstånd ännu.

– Om jag kan åka ner och gå på mässor och göra kundbesök så kommer vi att kunna utöka ytterligare, säger han.

Henk Noback tycker att det svenska systemet är under all kritik.

– Det är pinsamt att det ska ta så lång tid att få uppehållstillstånd. Vi kunde heller inte betala ut lön till honom, eftersom han inte har ett personnummer. Bahar ringde själv runt och pratade med bankerna tills det löste sig, men klarar alla av att göra det? undrar han.  

Karin Janson

Rekordår för Morakniv

Moraknivs omsättning har ökat från 125 miljoner kronor 2015 till fjolårets 150 miljoner, en ökning med 20 procent. Under samma period har rörelseresultat gått upp från 7 miljoner till 17 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 procent. Orsaken är exportsatsningar, inte bara i Mellan Östern, utan också i Frankrike, Östeuropa och Sydostasien, enligt vd Henk Noback.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.