Praktikant öppnade dörren till ny marknad

NYHET Publicerad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.

Morakniv 2
Foto: Maria Hansson

Bashar Mustafa kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte en produktkatalog och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades nya dörrar.

Allt började med en hockeymatch. Henk Noback, vd på Morakniv, kom på idén att bjuda in 200 asylsökande som kommit till Mora under förra året på en match. Det blev uppskattat och Mora IK fick flera nya supportrar över en kväll.
– Vi följde upp det här genom att bjuda in till företagsbesök för de som var intresserade. Sedan erbjöd vi två praktikplatser. Vår tanke då, var att göra en insats för samhället, säger Henk Noback. 

Bashar Mustafa kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Han hade jobbat på Western Union i hemstaden Baghdad och sedan startat ett företag som delade ut post.

– Problemen kom när en lokal maffia hotade mig och min familj. Vi hade en väska packad med alla våra pass och andra viktiga papper i fall vi skulle behöva fly. Till slut kom den dagen.

Via Turkiet hamnade Bashar Mustafa i Sverige med sin fru och sin niomånaders son.

Besöket på Morakniv väckte genast hans intresse.

­– Jag blev väldigt imponerad av den svenska arbetsmiljön och ville lära mig mer om det här företaget, säger han.

Morakniv säljer sina produkter över hela världen. Innan Bashar Mustafa kom in hade de ett par återförsäljare i Mellanöstern, som stod för en orderingång på 700 000 kronor år 2015. Han kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte även produktkatalogen och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades dörrarna.

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna, förklarar Bashar Mustafa.

Det visade sig att kännedomen om varumärket Morakniv redan var stor i Mellanöstern.  

– Europeiska produkter står för god kvalitet och har gott rykte i många länder, säger Henk Noback och tillägger:

– Det räcker inte att ha en känd produkt, det krävs också rätt kontakter, en broschyr, prislista och en person som förstår affärskulturen. Det gör Bashar.

Morakniv har byggt upp ett nät med 26 återförsäljare i hela Mellanöstern och i fjol var orderingången sju miljoner kronor.

– Svenskar är lite rädda för att göra affärer med regionen, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder, påpekar Bashar Mustafa, som också har varit delaktig i produktutvecklingen.

– Vi har tagit fram knivar i friluftssegmentet som passar mer för öken än för skog. Kötthanteringen ser också annorlunda ut, och färger tolkas på ett annat sätt, till exempel fungerade en orange kniv inte alls i Saudiarabien, där färgen anses vara kvinnlig.

Den ökade orderingången har gjort att företaget nyanställt i produktionen. I år ser prognosen ännu bättre ut, men ett problem är att Bashar Mustafa, inte får resa. Han har inte fått uppehållstillstånd ännu.

– Om jag kan åka ner och gå på mässor och göra kundbesök så kommer vi att kunna utöka ytterligare, säger han.

Henk Noback tycker att det svenska systemet är under all kritik.

– Det är pinsamt att det ska ta så lång tid att få uppehållstillstånd. Vi kunde heller inte betala ut lön till honom, eftersom han inte har ett personnummer. Bahar ringde själv runt och pratade med bankerna tills det löste sig, men klarar alla av att göra det? undrar han.  

Karin Janson

Rekordår för Morakniv

Moraknivs omsättning har ökat från 125 miljoner kronor 2015 till fjolårets 150 miljoner, en ökning med 20 procent. Under samma period har rörelseresultat gått upp från 7 miljoner till 17 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 procent. Orsaken är exportsatsningar, inte bara i Mellan Östern, utan också i Frankrike, Östeuropa och Sydostasien, enligt vd Henk Noback.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

Jacke: Inte rimligt att utvisas för små misstag

KOMPETENS Vd Jan-Olof Jacke slår vakt om möjligheten att rekrytera personer från länder utanför EU. ”Vi behöver förklara för de ännu inte övertygade partierna och facken hur viktigt detta är för vår kompetensförsörjning”, säger han.
NYHET Publicerad:

”Allt att vinna på mångfald”

UTBILDNING Erlandsson Bygg siktar på mångfald. Under hösten har sex personer med utländsk bakgrund utbildats till snickare, och nu har alla fått jobb. Den nya kompetensen och medarbetarnas stolthet över att få bidra stärker företaget.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsgivare ger lika karriärmöjligheter

JÄMSTÄLLDHET I stort går jämställdheten åt rätt håll, enligt Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet. Karriärmöjligheterna är mer lika för män och kvinnor, och män är mer föräldralediga. En negativ faktor är att fler kvinnor än män är långtidssjukskrivna.
NYHET Publicerad:

Så breddar Coca-Cola perspektivet

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.
NYHET Publicerad:

Caféet som anställer funktionsnedsatta prisas

HALLÅ DÄR Lars Nyström, som vunnit pris i Diversity Index award 2018, kategorin funktionsnedsättning. Sedan ett år tillbaka driver du August no stress surf café i Malmö. Vad är annorlunda med det?
NYHET Publicerad:

Ny rapport: Arbetskraftsinvandring föremål för förbättring

ARBETSMARKNAD Sverige har drabbats av kompetensutvisningar under senare år. I en rapport presenterar Svenskt Näringsliv konkreta förslag till Migrationsverket och kommande regering på hur arbetskraftsinvandringen kan fungera bättre.
NYHET Publicerad:

It-tjänsteföretag lockar med flexibilitet

STRATEGI Att erbjuda medarbetarna flexibilitet i tid och rum är ett sätt för it-tjänsteföretaget CGI att attrahera nya grupper. ”Idag lockar du inte någon med högre lön. Det är andra parametrar som har större betydelse”, säger hr-chefen Maria Ragnarsson.
NYHET Publicerad:

Scandic växlar upp mångfalden

REKRYTERING För många ungdomar i förorten finns det inte ens på kartan att få jobb hos en traditionellt svensk arbetsgivare. Det vill Scandic Hotels ändra på genom att bredda rekryteringsbasen och locka nya typer av medarbetare, men också för att göra en insats i samhället.
NYHET Publicerad:

Jämställt på verkstadsgolvet

ARBETSMILJÖ På monteringen gäller varannan damernas. Det är lika självklart att en man vabbar som en kvinna och dessutom är personalen friskare. Knepet är att integrera jämställdhetsarbetet i vardagen, enligt Indexators hr-chef Linda Lönnerskog.
NYHET Publicerad:

Teknikkvinnor inspirerar varandra på nätet

NÄTVERK Teknikkvinnor började som en grupp på Facebook. Nu reser grundarna landet runt och hjälper företag och organisationer att bli mer jämställda. ”För att kvinnor ska vilja stanna måste hela kulturen vara inkluderande”, säger vd:n Maria Norberg.
NYHET Publicerad:

Varannan tjänsteman rekryteras redan i skolan

MÅNGFALD Genom att fånga upp nyexaminerade och nyanlända lyckas företaget Dipart bättre än många av sina konkurrenter med att rekrytera i en överhettad byggbransch. ”Hälften av våra tjänstemän rekryterade vi egentligen redan när de gick i skolan”, säger vd:n Jens Hoffmann.
NYHET Publicerad:

Jacke: Utbildningssystemet måste förbättras

UTBILDNING Svenska företag letar med ljus och lykta efter medarbetare med rätt kompetens. Vd Jan-Olof Jacke vill se över utbildningssystemet, från grundskola till högskola men också yrkesutbildning och förutsättningarna för ett aktivt livslångt lärande.
NYHET Publicerad:

Industriföretag träffar kvinnor med ledarambitioner

HALLÅ DÄR Madelen Porserud, som tillsammans med tre andra civilingenjörer grundat Female Leader Engineer. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Fokus på kravprofilen breddar Sodexos rekrytering

MÅNGFALD Rekrytering baserad på kompetens har lett till större mångfald och bättre business på Sodexo. ”Vi tittar noga på vad som verkligen krävs för ett visst jobb. Måste personen kunna svenska till exempel?”, säger Emma Tägt Kernan, hr- och rekryteringsansvarig.
NYHET Publicerad:

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

”Utlandsfödda ett otroligt kapital”

KOMPETENS En kartläggning av Liljas Personbilars rekryteringsbehov visade att något radikalt måste göras. Som ett led i det har företaget anställt ett antal nyanlända. ”Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet”, säger vd:n Mats Melander.
NYHET Publicerad:

Akut brist på bussförare

DEBATT Bristen på bussförare är stor. Förklaringen är pensionsavgångar och att för få har rätt körkortsbehörighet. ”Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen”, skriver Transportföretagen i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Utvisades – nu har han röstat för första gången

VALET 2018 För några år sedan utvisades Syed Latif från Sverige för att han hade fått jobb via Linkedin och inte via Arbetsförmedlingen. Men han kom tillbaka. Igår röstade han för första gången. "Det är en historisk dag för mig", säger han till Entreprenör.