Praktikant öppnade dörren till ny marknad

NYHET Publicerad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.

Morakniv 2
Foto: Maria Hansson

Bashar Mustafa kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte en produktkatalog och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades nya dörrar.

Allt började med en hockeymatch. Henk Noback, vd på Morakniv, kom på idén att bjuda in 200 asylsökande som kommit till Mora under förra året på en match. Det blev uppskattat och Mora IK fick flera nya supportrar över en kväll.
– Vi följde upp det här genom att bjuda in till företagsbesök för de som var intresserade. Sedan erbjöd vi två praktikplatser. Vår tanke då, var att göra en insats för samhället, säger Henk Noback. 

Bashar Mustafa kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Han hade jobbat på Western Union i hemstaden Baghdad och sedan startat ett företag som delade ut post.

– Problemen kom när en lokal maffia hotade mig och min familj. Vi hade en väska packad med alla våra pass och andra viktiga papper i fall vi skulle behöva fly. Till slut kom den dagen.

Via Turkiet hamnade Bashar Mustafa i Sverige med sin fru och sin niomånaders son.

Besöket på Morakniv väckte genast hans intresse.

­– Jag blev väldigt imponerad av den svenska arbetsmiljön och ville lära mig mer om det här företaget, säger han.

Morakniv säljer sina produkter över hela världen. Innan Bashar Mustafa kom in hade de ett par återförsäljare i Mellanöstern, som stod för en orderingång på 700 000 kronor år 2015. Han kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte även produktkatalogen och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades dörrarna.

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna, förklarar Bashar Mustafa.

Det visade sig att kännedomen om varumärket Morakniv redan var stor i Mellanöstern.  

– Europeiska produkter står för god kvalitet och har gott rykte i många länder, säger Henk Noback och tillägger:

– Det räcker inte att ha en känd produkt, det krävs också rätt kontakter, en broschyr, prislista och en person som förstår affärskulturen. Det gör Bashar.

Morakniv har byggt upp ett nät med 26 återförsäljare i hela Mellanöstern och i fjol var orderingången sju miljoner kronor.

– Svenskar är lite rädda för att göra affärer med regionen, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder, påpekar Bashar Mustafa, som också har varit delaktig i produktutvecklingen.

– Vi har tagit fram knivar i friluftssegmentet som passar mer för öken än för skog. Kötthanteringen ser också annorlunda ut, och färger tolkas på ett annat sätt, till exempel fungerade en orange kniv inte alls i Saudiarabien, där färgen anses vara kvinnlig.

Den ökade orderingången har gjort att företaget nyanställt i produktionen. I år ser prognosen ännu bättre ut, men ett problem är att Bashar Mustafa, inte får resa. Han har inte fått uppehållstillstånd ännu.

– Om jag kan åka ner och gå på mässor och göra kundbesök så kommer vi att kunna utöka ytterligare, säger han.

Henk Noback tycker att det svenska systemet är under all kritik.

– Det är pinsamt att det ska ta så lång tid att få uppehållstillstånd. Vi kunde heller inte betala ut lön till honom, eftersom han inte har ett personnummer. Bahar ringde själv runt och pratade med bankerna tills det löste sig, men klarar alla av att göra det? undrar han.  

Karin Janson

Rekordår för Morakniv

Moraknivs omsättning har ökat från 125 miljoner kronor 2015 till fjolårets 150 miljoner, en ökning med 20 procent. Under samma period har rörelseresultat gått upp från 7 miljoner till 17 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 procent. Orsaken är exportsatsningar, inte bara i Mellan Östern, utan också i Frankrike, Östeuropa och Sydostasien, enligt vd Henk Noback.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

ABB-ingenjör riskerar utvisning trots vägledande domar

KOMPETENSUTVISNINGARNA Affärsutvecklaren och ingenjören Ali Omumi på ABB i Ludvika riskerar utvisning till Iran. Anledningen är en försäkringsmiss som hans förrförra arbetsgivare gjorde för tre år sedan. Trots flera vägledande domar i Migrationsöverdomstolen ser det mörkt ut. ABB har engagerat sig mycket för att Ali ska få stanna i Sverige och arbeta vidare i företaget.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Ny dom gör slut på orimliga kompetensutvisningar

ARBETSMARKNAD Hundratals arbetskraftsinvandrare kan ha utvisats i onödan. I många fall även deras familjer. En ny dom från Migrationsöverdomstolen visar att Migrationsverkets hantering av utvisningsärenden av arbetskraftsinvandrare har varit rättsosäker, enligt Entreprenör.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Nyanlända sprider företagsglädje

INTEGRATION Sju nyanlända blev en vitamininjektion för Skellefteåbaserade Berco Produktion. ”Vi har blivit ett mycket gladare företag”, säger produktionsledaren Nicklas Berglund.
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

Spotify om kompetensutvisningarna: "Gjort det svårt att konkurrera"

ARBETSMARKNAD De senaste årens kompetensutvisningar, där företagen har tvingats se på när medarbetare utvisats på grund en alltför snäv tolkning av regelverket, har satt en törn i Sveriges rykte som arbetsland.
NYHET Publicerad:

S bild av arbetskraftsinvandringen är verklighetsfrånvänd

KOMMENTAR Socialdemokraterna vill strama upp reglerna för arbetskraftsinvandring. Att en myndighet beslutar vilka arbetsgivare som ska få rekrytera från länder utanför EU, är en utgångspunkt som är verklighetsfrånvänd. Arbetsgivaren har den naturliga kunskapen om verksamhetens kompetensbehov, skriver arbetsmarknadsexpert Patrik Karlsson.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.