Praktikant öppnade dörren till ny marknad

NYHET Publicerad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.

Morakniv 2
Foto: Maria Hansson

Bashar Mustafa kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte en produktkatalog och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades nya dörrar.

Allt började med en hockeymatch. Henk Noback, vd på Morakniv, kom på idén att bjuda in 200 asylsökande som kommit till Mora under förra året på en match. Det blev uppskattat och Mora IK fick flera nya supportrar över en kväll.
– Vi följde upp det här genom att bjuda in till företagsbesök för de som var intresserade. Sedan erbjöd vi två praktikplatser. Vår tanke då, var att göra en insats för samhället, säger Henk Noback. 

Bashar Mustafa kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Han hade jobbat på Western Union i hemstaden Baghdad och sedan startat ett företag som delade ut post.

– Problemen kom när en lokal maffia hotade mig och min familj. Vi hade en väska packad med alla våra pass och andra viktiga papper i fall vi skulle behöva fly. Till slut kom den dagen.

Via Turkiet hamnade Bashar Mustafa i Sverige med sin fru och sin niomånaders son.

Besöket på Morakniv väckte genast hans intresse.

­– Jag blev väldigt imponerad av den svenska arbetsmiljön och ville lära mig mer om det här företaget, säger han.

Morakniv säljer sina produkter över hela världen. Innan Bashar Mustafa kom in hade de ett par återförsäljare i Mellanöstern, som stod för en orderingång på 700 000 kronor år 2015. Han kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte även produktkatalogen och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades dörrarna.

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna, förklarar Bashar Mustafa.

Det visade sig att kännedomen om varumärket Morakniv redan var stor i Mellanöstern.  

– Europeiska produkter står för god kvalitet och har gott rykte i många länder, säger Henk Noback och tillägger:

– Det räcker inte att ha en känd produkt, det krävs också rätt kontakter, en broschyr, prislista och en person som förstår affärskulturen. Det gör Bashar.

Morakniv har byggt upp ett nät med 26 återförsäljare i hela Mellanöstern och i fjol var orderingången sju miljoner kronor.

– Svenskar är lite rädda för att göra affärer med regionen, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder, påpekar Bashar Mustafa, som också har varit delaktig i produktutvecklingen.

– Vi har tagit fram knivar i friluftssegmentet som passar mer för öken än för skog. Kötthanteringen ser också annorlunda ut, och färger tolkas på ett annat sätt, till exempel fungerade en orange kniv inte alls i Saudiarabien, där färgen anses vara kvinnlig.

Den ökade orderingången har gjort att företaget nyanställt i produktionen. I år ser prognosen ännu bättre ut, men ett problem är att Bashar Mustafa, inte får resa. Han har inte fått uppehållstillstånd ännu.

– Om jag kan åka ner och gå på mässor och göra kundbesök så kommer vi att kunna utöka ytterligare, säger han.

Henk Noback tycker att det svenska systemet är under all kritik.

– Det är pinsamt att det ska ta så lång tid att få uppehållstillstånd. Vi kunde heller inte betala ut lön till honom, eftersom han inte har ett personnummer. Bahar ringde själv runt och pratade med bankerna tills det löste sig, men klarar alla av att göra det? undrar han.  

Karin Janson

Rekordår för Morakniv

Moraknivs omsättning har ökat från 125 miljoner kronor 2015 till fjolårets 150 miljoner, en ökning med 20 procent. Under samma period har rörelseresultat gått upp från 7 miljoner till 17 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 procent. Orsaken är exportsatsningar, inte bara i Mellan Östern, utan också i Frankrike, Östeuropa och Sydostasien, enligt vd Henk Noback.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.
NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?