Praktikant öppnade dörren till ny marknad

NYHET Publicerad

INTEGRATION När asylsökande Bashar Mustafa fick praktik på Morakniv var det för att företaget ville göra en insats för samhället. I fjol sålde han för sju miljoner. "När Bashar kom in tog våra affärer i Mellanöstern fart", säger vd Henk Noback.

Morakniv 2
Foto: Maria Hansson

Bashar Mustafa kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte en produktkatalog och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades nya dörrar.

Allt började med en hockeymatch. Henk Noback, vd på Morakniv, kom på idén att bjuda in 200 asylsökande som kommit till Mora under förra året på en match. Det blev uppskattat och Mora IK fick flera nya supportrar över en kväll.
– Vi följde upp det här genom att bjuda in till företagsbesök för de som var intresserade. Sedan erbjöd vi två praktikplatser. Vår tanke då, var att göra en insats för samhället, säger Henk Noback. 

Bashar Mustafa kom till Sverige för ett och halvt år sedan. Han hade jobbat på Western Union i hemstaden Baghdad och sedan startat ett företag som delade ut post.

– Problemen kom när en lokal maffia hotade mig och min familj. Vi hade en väska packad med alla våra pass och andra viktiga papper i fall vi skulle behöva fly. Till slut kom den dagen.

Via Turkiet hamnade Bashar Mustafa i Sverige med sin fru och sin niomånaders son.

Besöket på Morakniv väckte genast hans intresse.

­– Jag blev väldigt imponerad av den svenska arbetsmiljön och ville lära mig mer om det här företaget, säger han.

Morakniv säljer sina produkter över hela världen. Innan Bashar Mustafa kom in hade de ett par återförsäljare i Mellanöstern, som stod för en orderingång på 700 000 kronor år 2015. Han kontaktade gamla och potentiella återförsäljare och översatte även produktkatalogen och annat marknadsmaterial till arabiska. Plötsligt öppnades dörrarna.

– Jag förstår affärskulturen, kan språket och kan också visa återförsäljarna hur de i sin tur kan marknadsföra produkterna vidare till butikerna, förklarar Bashar Mustafa.

Det visade sig att kännedomen om varumärket Morakniv redan var stor i Mellanöstern.  

– Europeiska produkter står för god kvalitet och har gott rykte i många länder, säger Henk Noback och tillägger:

– Det räcker inte att ha en känd produkt, det krävs också rätt kontakter, en broschyr, prislista och en person som förstår affärskulturen. Det gör Bashar.

Morakniv har byggt upp ett nät med 26 återförsäljare i hela Mellanöstern och i fjol var orderingången sju miljoner kronor.

– Svenskar är lite rädda för att göra affärer med regionen, men det är bara ett fåtal länder som är instabila. Här finns också några av världens rikaste länder, påpekar Bashar Mustafa, som också har varit delaktig i produktutvecklingen.

– Vi har tagit fram knivar i friluftssegmentet som passar mer för öken än för skog. Kötthanteringen ser också annorlunda ut, och färger tolkas på ett annat sätt, till exempel fungerade en orange kniv inte alls i Saudiarabien, där färgen anses vara kvinnlig.

Den ökade orderingången har gjort att företaget nyanställt i produktionen. I år ser prognosen ännu bättre ut, men ett problem är att Bashar Mustafa, inte får resa. Han har inte fått uppehållstillstånd ännu.

– Om jag kan åka ner och gå på mässor och göra kundbesök så kommer vi att kunna utöka ytterligare, säger han.

Henk Noback tycker att det svenska systemet är under all kritik.

– Det är pinsamt att det ska ta så lång tid att få uppehållstillstånd. Vi kunde heller inte betala ut lön till honom, eftersom han inte har ett personnummer. Bahar ringde själv runt och pratade med bankerna tills det löste sig, men klarar alla av att göra det? undrar han.  

Karin Janson

Rekordår för Morakniv

Moraknivs omsättning har ökat från 125 miljoner kronor 2015 till fjolårets 150 miljoner, en ökning med 20 procent. Under samma period har rörelseresultat gått upp från 7 miljoner till 17 miljoner och antalet tillverkade knivar har ökat med 14 procent. Orsaken är exportsatsningar, inte bara i Mellan Östern, utan också i Frankrike, Östeuropa och Sydostasien, enligt vd Henk Noback.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetensutveckling mer än bara att åka på kurs

KOMMENTAR En nyckelfråga för företagens konkurrenskraft är att medarbetarna har rätt kompetens. Utmaningen är att växa, bygga sitt team och ställa om när det behövs. En ny undersökning visar att företagen är mycket engagerade i kompetensutveckling av sina medarbetare.
NYHET Publicerad:

NTI Gymnasiet i Karlstad vill locka fler tjejer till teknikbranschen

TEKNIK Idag bjuder NTI Gymnasiet i Karlstad in till TECH GIRLS – ett evenemang för att stärka och uppmuntra tjejers intresse för teknik. Under dagen får tjejer i årskurs 8 och 9 delta i workshops som leds av skolans elever.
NYHET Publicerad:

Kvinnors starka teknikintresse behöver backas upp

TEKNIK IVAs praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor trots ett initialt teknikintresse tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får testa vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.
NYHET Publicerad:

Flyktingvågen gav byggföretag chansen att växa

REKRYTERING Just när bostadsutvecklaren Obos hade som störst behov av att expandera kom flyktingvågen till Sverige. Genom att strukturera arbetet annorlunda och anställa en svensklärare kunde företaget ta in flera nyanlända.
NYHET Publicerad:

Så gör LKAB för att locka kvinnor till gruvjobben

JÄMSTÄLLDHET På 20 år har andelen kvinnor på gruvföretaget LKAB stigit från 7,8 procent till 22,5 procent. Om två år ska var fjärde anställd vara kvinna. Utan mångfald utvecklas inte bolaget, enligt Åse Juhlin, personalchef HR-support på LKAB.
NYHET Publicerad:

Yrkesdörren ger utrikesfödda snabbväg till jobb

INTEGRATION Nätverkandet är ett centralt verktyg i kompetensförsörjningen. Det budskapet förmedlar Yrkesdörren, som jobbar för att både utrikesfödda och etablerade svenskar ska bredda sina nätverk och hitta varandra.
NYHET Publicerad:

Jämställdhetsbygget vill ändra bilden av byggbranschen

HALLÅ DÄR Ina Djurestål, initiativtagare till Jämställdhetsbygget. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen skapar reformiver

BOSTADSPROBLEMEN Bristen på bostäder är ett bekymmer. Svensk Näringsliv vill öka rörligheten och föreslår bland annat sänkt flyttskatt och enklare byggregler. ”Den är också ett hinder för nyetableringar och tillväxt, säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Bostadsbristen stoppar nyckelrekryteringar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Företagen skriker efter arbetskraft, men arbetskraften har inte råd att flytta dit jobben finns. Det kan leda till oöverskådliga konsekvenser för näringslivet och mycket beror på en illa fungerande bostadsmarknad. Men hur kommer man tillrätta med problemen? Det är utgångspunkten i Svenskt Näringslivs nya rapport ”Arbetskraft utan bostäder”.
NYHET Publicerad:

Utländska farmaceuter möts med öppna famnen

INTEGRATION Apoteksbranschen skriker efter farmaceuter. Det får flera apotek att rekrytera från utlandet. Michalina Grandin, apotekare från Polen, fick tidigt kontakt med Apotek Hjärtat som stöttade henne med svenskundervisning och praktikplats så att hon snabbt kunde få sin svenska legitimation.
NYHET Publicerad:

Akut läge: Bostadsbristen slår mot företagen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Svenska tech-företag skriker efter arbetskraft men har svårt att rekrytera på grund av bostadssituationen i Stockholm. "Även om du har en hög lön, så går det ibland inte att hitta något att hyra", säger Carl-Johan Hamilton, tech-rekryterare på Ants.
NYHET Publicerad:

Karriärnätverk lyfter fram kvinnor i energisektorn

JÄMSTÄLLDHET Energisektorn genomgår kraftiga förändringar som gör att branschen behöver bli mer jämställd. Det menar Anna-Carin Windahl, en av dem som driver nätverket Kraftkvinnorna.
NYHET Publicerad:

”Teknik ska vara skolans roligaste ämne”

HALLÅ DÄR Li Ljungberg, som arbetar med kompetensförsörjning på Teknikföretagen. I höstas lanserade ni boken Teknik – 10 lektioner i att förändra världen. Varför gör Teknikföretagen detta?
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretaget som låter individen styra

MÅNGFALD Privat sektor är bra på mångfald. Det konstaterar Anki Elken, hållbarhetschef på företaget Randstad som kommit långt med likabehandling och inkludering. "Integration måste börja med respekt och engagemang för individer".
NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

Jacke: Inte rimligt att utvisas för små misstag

KOMPETENS Vd Jan-Olof Jacke slår vakt om möjligheten att rekrytera personer från länder utanför EU. ”Vi behöver förklara för de ännu inte övertygade partierna och facken hur viktigt detta är för vår kompetensförsörjning”, säger han.
NYHET Publicerad:

”Allt att vinna på mångfald”

UTBILDNING Erlandsson Bygg siktar på mångfald. Under hösten har sex personer med utländsk bakgrund utbildats till snickare, och nu har alla fått jobb. Den nya kompetensen och medarbetarnas stolthet över att få bidra stärker företaget.
NYHET Publicerad:

Attraktiva arbetsgivare ger lika karriärmöjligheter

JÄMSTÄLLDHET I stort går jämställdheten åt rätt håll, enligt Tina Ekström, vd på Nyckeltalsinstitutet. Karriärmöjligheterna är mer lika för män och kvinnor, och män är mer föräldralediga. En negativ faktor är att fler kvinnor än män är långtidssjukskrivna.
NYHET Publicerad:

Så breddar Coca-Cola perspektivet

STRATEGI Lika många kvinnor som män, och minst en person med utländsk bakgrund. De kraven ska vara uppfyllda för slutkandidater när tjänster ska tillsättas på Coca-Cola European Partners i Sverige efter årsskiftet.