"Regelkrånglet ger mig en klump i magen"

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Brazer Bozlak är entreprenören bakom den snabbväxande restaurangkedjan Basta Urban Italian. Han tycker att myndigheterna måste förbättra sin attityd till företagare. "Det är för mycket regelkrångel och administration. Som nybliven företagare är jag ständigt rädd för att göra något fel." 

Brazer Bozlak, Basta Falun

Brazer Bozlak är entreprenören bakom den snabbväxande restaurangkedjan Basta Urban Italian.

Vi träffar Brazer Bozlak på restaurang Basta i Falun ett par dagar före jul. Om tre veckor ska han öppna en restaurang i Gävle, men har ännu inte fått tag på en kock.

– Jag är inte stressad. Det råder kockbrist, men jag ska intervjua två sökande i eftermiddag. Vi har bra kockar i företaget som kan hoppa in ett tag och om det behövs kan jag knyta på mig förklädet och sköta det själv tills det löser sig.

På två år har 29-årige Brazer kört om många konkurrenter i restaurangbranschen. Han har byggt upp ett varumärke med två, snart tre, restauranger, som beräknas omsätta 50 miljoner i år. När Basta öppnade i Falun var det lång kö ut på gatan och när restaurangen i Borlänge släppte sitt bokningssystem hade 800 personer bokat bord inom loppet av ett par timmar. Båda restaurangerna snittar på 6000 gäster i månaden.

­– Vi fyller en lucka. Vi lockar både barnfamiljer, ungdomar som ska ta en fördrink och kollegor som går ut på after work. Vi har lyckats träffa en stor målgrupp, eftersom vi ligger någonstans mellan en pizzeria och en finrestaurang i segmentet. Och så står vi för kvalitet, maten är genuint italiensk.

På Basta är ingenting en slump

Att företaget har vuxit så snabbt kan också ha att göra med Brazer Bozlaks gör det själv-attityd. Förutom att han hoppar in i köket, så sköter han förhandlingar med fastighetsägare, tar han om administrationen och har designat både inredning och grafisk profil själv.

– En sak som har tagit mycket tid är belysningen. Det ligger typ 350 olika lampor på lagret som jag har testat, jag har nästan blivit lampexpert och lärt mig allt om lumen, kelvin och watt. Ljuset ska fungera bra när man äter, men det måste också vara Instagramvänligt.

Allt från belysning till porslin är genomtänkt för att se lockande ut på sociala medier. En slags organisk marknadsföringsfilosofi.

– Folk ska tycka att det är så snyggt att de lägger ut bilder på sociala medier. Det måste finnas en igenkänning i miljön, utan att det för den sakens skull står Basta överallt. Jag har lagt ner mycket energi på det, säger Brazer Bozlak.

Framtiden var utstakad

Han är uppväxt på Brynäs i Gävle, i en krögarfamilj som drivit kända varumärken som Waynes Coffee och Pitchers.

– Själv har jag aldrig jobbat i branschen annat än lite på somrarna. Pappa tyckte att det var viktigt att vi barn satsade på studierna.

Brazer spelade fotboll i Gefle IF, vilket gav honom chansen att flytta till USA på ett fotbollsstipendium. Väl på plats utbildade han sig till arkitekt.

– Jag bodde i San Francisco och som många andra studenter var jag ute och åt mycket. Det gjorde att jag upptäckte många coola och bra restauranger.

Framtiden var utstakad: Brazer skulle jobba som projektledare på Skanska i San Francisco. Men så ringde pappa och ville ha hjälp med att dra igång restaurangen Pinchos i Gävle. Ombyggnaden av lokalen hade dragit ut på tiden, så Brazer flög hem och hjälpte till under ett par månader.  

Eget restaurangkoncept tog form

– När jag såg vilken braksuccé Pinchos hade gjort kom jag på ett eget restaurangkoncept, med inspiration från flera restauranger i San Francisco. När jag väl hade fött den visionen, då var det vad jag verkligen ville göra. Jag brinner verkligen för det här. Målet är att Basta ska ha mellan 20 och 25 restauranger i Sverige inom fem år.

– Vi vill bli Sveriges i särklass bästa italienska restaurangkedja. Men vi får inte bli för stora och nästa år måste vi ta hand om växtvärken först av allt och skapa en trygg och hållbar organisation.

Det råder kompetensbrist inom många näringar och restaurangbranschen är inget undantag. Brazer Bozlak tycker att det är viktigt att företag tänker igenom sitt erbjudande till anställda.

– Det går inte att sitta och vänta på att arbetskraften ska knacka på dörren längre, utan man måste vara en attraktiv arbetsgivare. Jag tror att grunden är att den interna organisationen fungerar bra och att varumärket är starkt. Vi på Basta vill också inspirera medarbetarna, till exempel genom säljtävlingar med fina priser. Man ska känna att man utvecklas hos oss.

Ständiga orosmoln

Även om Basta-koncernen har växt i snabb takt finns det ett orosmoln för framtiden: Den stora administrationsbördan. Företaget har anställt flera personer som är födda utanför EU-länder, något som innebär kontakter med både Migrationsverket, Skatteverket och Försäkringskassan.

– Som nybliven företagare har jag ständigt en klump i magen för att det ska bli fel någonstans och för att vi ska tvingas skicka tillbaka en duktig kock för att vi har missat någon regel. Det är väldigt mycket att hålla koll på och myndigheterna har ingen samordning. När man ringer till Skatteverket så säger de att ”det där är Migrationsverkets bord” och Migrationsverket svarar att ”det får du ta med Skatteverket”. Brazer är även kritisk till Arbetsförmedlingen.

– Arbetsförmedlingen fungerar inte, enligt mig. De är väldigt dåliga på det de ska vara experter på, det vill säga att förmedla jobb. Om jag efterfrågar personal så kan jag få en lista med 40 cv:n, där jag själv får ringa runt för att kolla vilka som är berättigade till nystartsjobb till exempel.

Arbetskraftsreserven finns

För att Sverige ska kunna lösa kompetensbristen tycker Brazer att integrationen måste fungera bättre. Basta har ambitionen att skapa en företagskultur med många olika nationaliteter.

– I de nyanlända finns den arbetskraftreserv som Sverige behöver just nu. Många som kommer hit är vana vid att jobba hårt, men det svenska systemet måste anpassas så att folk kan komma ut i jobb tidigare. Om man blir omhändertagen av staten direkt så är det lätt att vänja sig vid det livet och då kan tanken födas att ”här kan jag få bidrag utan att behöva jobba.”

Men det gäller förstås inte alla, förtydligar han. Han nämner till exempel en ung ensamkommande kille från Afghanistan som först hade praktikplats och sedan fick anställning på Basta.

– Han ville jobba varje dag, men det fick han inte först eftersom han inte hade svenskt personnummer. När den biten löste sig och han fick sin första lön skickade han nästan alla pengar tillbaka till sin familj. Själv nöjde han sig med att leva på 4000 den månaden. Jag hjälpte honom att skicka pengarna och när nästa lön kom frågade jag: Ska du skicka den också? Självklart! svarade han med ett stort leende.

Karin Janson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Viktigt att vi inte bara pratar om Google"

FÖRETAGSKLIMAT Om Google bygger serverhallar i Horndal innebär det ett lyft för regionen, menar Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S). "Jag tror att de kommer att locka kompetens till länet som blir till nytta för alla. Men grunden i tillväxtarbetet är fortfarande våra aktiva företag".
NYHET Publicerad:

Näringslivsfrågorna ges högsta prioritet i Hedemora

FÖRETAGSKLIMAT Att förbättra för näringslivet är en prioriterad fråga för Hedemoras styrande koalition. "Vi sitter verkligen inte stilla i båten, utan jobbar på flera olika fronter", säger kommunalrådet Ola Gilén (S).
NYHET Publicerad:

Bra kommunal service är Säters filosofi

FÖRETAGSKLIMAT Säters kommun har haft en positiv utveckling de senaste åren, med låg arbetslöshet och stor efterfrågan på bostäder. " När vi blir fler invånare vill vi också växa på företagssidan", säger kommunalrådet Mats Nilsson (S).
NYHET Publicerad:

Dalarnas unga är företagsamma

NY RAPPORT Dalarna är ett av få län där nyföretagsamheten ökar. Den ökar sett till totalen, men också för såväl kvinnor som för unga personer. Det framgår av Svenskt Näringslivs rapport, Företagsamheten i Dalarna 2019. "Dalarnas framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Bygg- och tjänstesektorn visar starkast konjunktur i Dalarna

KONJUNKTUREN Arbetsmarknaden inom den privata sektorn i Dalarna har utvecklats något bättre det senaste halvåret jämfört med snittet för övriga Sverige. Störst tillväxt kommande halvår väntas inom bygg- och tjänstesektorn. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Gagnef vill vända den negativa trenden

FÖRETAGSKLIMAT "Det är genom växande och välmående företag vi skapar förutsättningar för hela kommunen med vård, skola och omsorg. Därför är det viktigt att ha ett välfungerande och positivt företagsklimat", säger Fredrik Jarl (C) som är nytt kommunalråd i Gagnef.
NYHET Publicerad:

Leksand vill fortsätta växa

FÖRETAGSKLIMAT Leksands kommun har satt upp ett mål om 18000 invånare år 2025. "Det är en rimlig befolkningsmängd om vi ska kunna behålla offentlig service och handel och klara kompetensförsörjningen till företagen", säger kommunalrådet Ulrika Liljeberg (C).
NYHET Publicerad:

Falun behöver jobba på förtroendet för att främja tillväxten

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har haft en del olyckliga omständigheter som dragit ner förtroendet" säger kommunalrådet Joakim Storck (C). För att bygga upp förtroendet igen vill han att kommunen ska jobba för att främja tillväxten, samtidigt som myndighetsutövningen ska förbättras.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Bostadsbrist orsakar kompetensbrist för Mora

FÖRETAGSKLIMAT Mora kommun jobbar för att lösa kompetensförsörjningen till både lokala företag och kommunens egna verksamheter. En viktig fråga att lösa är bostadsbristen. "Vi får hit kompetent personal, men om de inte hittar någonstans att bo så flyttar de igen", säger kommunalrådet Anna Hed (C).
NYHET Publicerad:

Industrins konkurrenskraft högt på agendan i Borlänge

FÖRETAGSKLIMAT För några år sedan kunde en pappersrulle från Borlänge ta sig till Göteborgs hamn på åtta timmar. I dag tar det tolv timmar. Jan Bohman, kommunalråd i Borlänge, tycker det är dags att frågan om industrins konkurrenskraft lyfts regionalt.
NYHET Publicerad:

Orsa vill klättra i statistiken

FÖRETAGSKLIMAT "Vi har som mål att vara bland de 100 bästa företagen i Svenskt Näringslivs kommunranking, senast år 2020. Det säger Mikael Thalin (C), kommunalråd i Orsa. För att nå dit ska kommunen bland annat jobba med bemötande och kompetensförsörjning.
NYHET Publicerad:

Bostadsbyggandet en viktig fråga för Ludvika

FÖRETAGSKLIMAT Bostadsbyggandet rankades som den viktigaste frågan för Ludvika kommun att ta tag i vid den senaste mätningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Något som kommunalrådet Leif Pettersson (S) håller med om. "Vi ser en ökad inpendling från flera håll och det gör att bostadsbyggandet måste få bättre fart".
NYHET Publicerad:

Vansbro behöver både industrilokaler och bostäder för att utvecklas

FÖRETAGSKLIMAT För att vara en landsbygdskommun ligger Vansbro förhållandevis högt i Svenskt Näringslivs ranking. Men för att kommunen ska kunna utvecklas behövs fler bostäder. "Vi letar med ljus och lykta efter någon som vill bygga", säger kommunalrådet Stina Munters (C).
NYHET Publicerad:

För Rättvik är bygglovshanteringen en akilleshäl

FÖRETAGSKLIMAT Rättvik har i flera års tid hamnat i topp bland dalakommunerna i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. "Vi har jobbat långsiktigt för att komma hit", säger kommunalrådet Annette Riesbeck (C). Nu vill hon ta tag i bygglovshanteringen för att planprocesserna ska gå snabbare.
NYHET Publicerad:

Smedjebacken vill utveckla besöksnäringen

FÖRETAGSKLIMAT Efter några år på botten i Svenskt Näringslivs ranking har Smedjebackens kommun vänt uppåt i statistiken. För att behålla den positiva utvecklingen vill kommunalrådet Fredrik Rönning (S) satsa på nyetableringar och turism. – Vi vill inte bli jättestora inom besöksnäringen, men det finns potential att växa.
NYHET Publicerad:

Infrastruktur en utmaning för Älvdalen

FÖRETAGSKLIMAT De närmaste åren kan vara oerhört avgörande för om det kan skapas hundratals nya arbetstillfällen i Idre, menar Torbjörn Wallin, vd för Idre Himmelfjäll AB. Precis som grannkommunen Malung-Sälen har Älvdalen en stark utveckling inom fjällturismen. Något som också innebär stora utmaningar för kommunen och det nya kommunalrådet Kjell Tenn (C).
NYHET Publicerad:

Kabelföretag går för högtryck – anställt 14 medarbetare på ett år

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kablego går för högtryck. 14 av de 36 medarbetarna anställdes på ett år. De flesta rekryterades via personliga kontakter eller annonser på Blocket, konstaterar ägarna Marie-Louise och Fredrik Fjägerås.
NYHET Publicerad:

Säljyrket borde vara ett högstatusjobb

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Statusen på säljyrket behöver höjas i Sverige. Det anser Daniel Erlandsson, vd på Din Elonbutik. "Allt med sälj är en avgörande kompetens i dag, så varför inte starta ett gymnasieprogram med säljinriktning?"