"Regelkrånglet ger mig en klump i magen"

NYHET Publicerad

REGELKRÅNGEL Brazer Bozlak är entreprenören bakom den snabbväxande restaurangkedjan Basta Urban Italian. Han tycker att myndigheterna måste förbättra sin attityd till företagare. "Det är för mycket regelkrångel och administration. Som nybliven företagare är jag ständigt rädd för att göra något fel." 

Brazer Bozlak, Basta Falun

Brazer Bozlak är entreprenören bakom den snabbväxande restaurangkedjan Basta Urban Italian.

Vi träffar Brazer Bozlak på restaurang Basta i Falun ett par dagar före jul. Om tre veckor ska han öppna en restaurang i Gävle, men har ännu inte fått tag på en kock.

– Jag är inte stressad. Det råder kockbrist, men jag ska intervjua två sökande i eftermiddag. Vi har bra kockar i företaget som kan hoppa in ett tag och om det behövs kan jag knyta på mig förklädet och sköta det själv tills det löser sig.

På två år har 29-årige Brazer kört om många konkurrenter i restaurangbranschen. Han har byggt upp ett varumärke med två, snart tre, restauranger, som beräknas omsätta 50 miljoner i år. När Basta öppnade i Falun var det lång kö ut på gatan och när restaurangen i Borlänge släppte sitt bokningssystem hade 800 personer bokat bord inom loppet av ett par timmar. Båda restaurangerna snittar på 6000 gäster i månaden.

­– Vi fyller en lucka. Vi lockar både barnfamiljer, ungdomar som ska ta en fördrink och kollegor som går ut på after work. Vi har lyckats träffa en stor målgrupp, eftersom vi ligger någonstans mellan en pizzeria och en finrestaurang i segmentet. Och så står vi för kvalitet, maten är genuint italiensk.

På Basta är ingenting en slump

Att företaget har vuxit så snabbt kan också ha att göra med Brazer Bozlaks gör det själv-attityd. Förutom att han hoppar in i köket, så sköter han förhandlingar med fastighetsägare, tar han om administrationen och har designat både inredning och grafisk profil själv.

– En sak som har tagit mycket tid är belysningen. Det ligger typ 350 olika lampor på lagret som jag har testat, jag har nästan blivit lampexpert och lärt mig allt om lumen, kelvin och watt. Ljuset ska fungera bra när man äter, men det måste också vara Instagramvänligt.

Allt från belysning till porslin är genomtänkt för att se lockande ut på sociala medier. En slags organisk marknadsföringsfilosofi.

– Folk ska tycka att det är så snyggt att de lägger ut bilder på sociala medier. Det måste finnas en igenkänning i miljön, utan att det för den sakens skull står Basta överallt. Jag har lagt ner mycket energi på det, säger Brazer Bozlak.

Framtiden var utstakad

Han är uppväxt på Brynäs i Gävle, i en krögarfamilj som drivit kända varumärken som Waynes Coffee och Pitchers.

– Själv har jag aldrig jobbat i branschen annat än lite på somrarna. Pappa tyckte att det var viktigt att vi barn satsade på studierna.

Brazer spelade fotboll i Gefle IF, vilket gav honom chansen att flytta till USA på ett fotbollsstipendium. Väl på plats utbildade han sig till arkitekt.

– Jag bodde i San Francisco och som många andra studenter var jag ute och åt mycket. Det gjorde att jag upptäckte många coola och bra restauranger.

Framtiden var utstakad: Brazer skulle jobba som projektledare på Skanska i San Francisco. Men så ringde pappa och ville ha hjälp med att dra igång restaurangen Pinchos i Gävle. Ombyggnaden av lokalen hade dragit ut på tiden, så Brazer flög hem och hjälpte till under ett par månader.  

Eget restaurangkoncept tog form

– När jag såg vilken braksuccé Pinchos hade gjort kom jag på ett eget restaurangkoncept, med inspiration från flera restauranger i San Francisco. När jag väl hade fött den visionen, då var det vad jag verkligen ville göra. Jag brinner verkligen för det här. Målet är att Basta ska ha mellan 20 och 25 restauranger i Sverige inom fem år.

– Vi vill bli Sveriges i särklass bästa italienska restaurangkedja. Men vi får inte bli för stora och nästa år måste vi ta hand om växtvärken först av allt och skapa en trygg och hållbar organisation.

Det råder kompetensbrist inom många näringar och restaurangbranschen är inget undantag. Brazer Bozlak tycker att det är viktigt att företag tänker igenom sitt erbjudande till anställda.

– Det går inte att sitta och vänta på att arbetskraften ska knacka på dörren längre, utan man måste vara en attraktiv arbetsgivare. Jag tror att grunden är att den interna organisationen fungerar bra och att varumärket är starkt. Vi på Basta vill också inspirera medarbetarna, till exempel genom säljtävlingar med fina priser. Man ska känna att man utvecklas hos oss.

Ständiga orosmoln

Även om Basta-koncernen har växt i snabb takt finns det ett orosmoln för framtiden: Den stora administrationsbördan. Företaget har anställt flera personer som är födda utanför EU-länder, något som innebär kontakter med både Migrationsverket, Skatteverket och Försäkringskassan.

– Som nybliven företagare har jag ständigt en klump i magen för att det ska bli fel någonstans och för att vi ska tvingas skicka tillbaka en duktig kock för att vi har missat någon regel. Det är väldigt mycket att hålla koll på och myndigheterna har ingen samordning. När man ringer till Skatteverket så säger de att ”det där är Migrationsverkets bord” och Migrationsverket svarar att ”det får du ta med Skatteverket”. Brazer är även kritisk till Arbetsförmedlingen.

– Arbetsförmedlingen fungerar inte, enligt mig. De är väldigt dåliga på det de ska vara experter på, det vill säga att förmedla jobb. Om jag efterfrågar personal så kan jag få en lista med 40 cv:n, där jag själv får ringa runt för att kolla vilka som är berättigade till nystartsjobb till exempel.

Arbetskraftsreserven finns

För att Sverige ska kunna lösa kompetensbristen tycker Brazer att integrationen måste fungera bättre. Basta har ambitionen att skapa en företagskultur med många olika nationaliteter.

– I de nyanlända finns den arbetskraftreserv som Sverige behöver just nu. Många som kommer hit är vana vid att jobba hårt, men det svenska systemet måste anpassas så att folk kan komma ut i jobb tidigare. Om man blir omhändertagen av staten direkt så är det lätt att vänja sig vid det livet och då kan tanken födas att ”här kan jag få bidrag utan att behöva jobba.”

Men det gäller förstås inte alla, förtydligar han. Han nämner till exempel en ung ensamkommande kille från Afghanistan som först hade praktikplats och sedan fick anställning på Basta.

– Han ville jobba varje dag, men det fick han inte först eftersom han inte hade svenskt personnummer. När den biten löste sig och han fick sin första lön skickade han nästan alla pengar tillbaka till sin familj. Själv nöjde han sig med att leva på 4000 den månaden. Jag hjälpte honom att skicka pengarna och när nästa lön kom frågade jag: Ska du skicka den också? Självklart! svarade han med ett stort leende.

Karin Janson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Vi hoppas att RUT får vara kvar på en stabil nivå"

SKATTER Det höjda RUT-avdraget är en vinst för hela samhället.  Det anser Susanne Moffat som är regionchef för hemserviceföretaget Homemaid i Falun. Nu i sommar - den första juli - dubblades avdraget från 25 000 kronor till 50 000 kronor. Majoriteten av de utlandsfödda som börjar på Homemaid går från försörjningsstöd till en riktig lön.
NYHET Publicerad:

Fraktsubventioner skapar osund konkurrens

OSUND KONKURRENS Förra året tog Mikael och Sofie Sjöstrand över nätbutiken Lek Ute i Falun. Som e-handlare tycker de att FN:s paketsubventioner skapar en osund konkurrens för e-handlare. "Kina är en stormakt, de behöver inte billigare frakter", säger Mikael Sjöstrand.
NYHET Publicerad:

Få företag i Dalarna ansöker om mönsterskydd

MÖNSTERSKYDD Bland de olika immaterialrättsliga skydden är mönsterskyddet det minst kända, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv. Av den statistik som Patent- och registreringsverket nu presenterat, framgår att det från Dalarna bara gjordes en enda mönsterskyddsansökan under 2018.
NYHET Publicerad:

Henrik Navjord ny regionchef för Svenskt Näringsliv Dalarna

NY REGIONCHEF Den första september tillträder Henrik Navjord tjänsten som ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Dalarna. Han kommer närmast från en tjänst som chef för en specialistgrupp inom Länsförsäkringar Bank i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Försiktig satsning gav god lönsamhet

FÖRETAGSAMHET Nya produkter och samarbeten har hjälpt Grådö Mejeri att ta sig vidare efter den stora Milkokrisen. Snart går mejeriet för full kapacitet och kan behöva nyanställa.
"Vi har svårt att hitta utbildad personal", säger mejerichefen Staffan Eklöv.
NYHET Publicerad:

Fäbod får dispens för elektroniskt kassaregister

REGELKRÅNGEL Tin Gumuns på Karl Tövåsens fäbod utanför Vikarbyn blev rikskänd när hon tog strid mot Skatteverkets krav på elektroniskt kassaregister. Att driva en fäbod är ett kulturarv där elektroniska kassaregister inte fungerar i praktiken. Av den enkla anledningen att det saknas el på genuina fäbodar.
Nu har Tin Gumuns fått dispens från kravet igen, den här gången gäller dispensen i tre år.
 
NYHET Publicerad:

Skolan behöver ny syn på kunskap

NY RAPPORT En av de stora utmaningarna för Dalarna är svårigheterna att rekrytera arbetskraft. Detta problem sammanfaller med de låga kunskapsresultaten i svensk skola. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv som släpps i dag. För att komma åt problemen föreslår Svenskt Näringsliv att betydelsen av bas- och ämneskunskaper ska stärkas.
NYHET Publicerad:

"Vi vill inte behöva flytta jobb till Stockholm"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 70 nya jobb står på spel i Långshyttan. Men träindustriföretaget Setra har svårt att få tag i nya medarbetare med rätt kompetens. Därmed återstår alternativet att förlägga nya jobb för tjänstemän i Stockholm eller Gävle, något företaget vill undvika. "Det pratas ofta om att det inte finns högprofilerade karriärjobb på mindre orter och nu när vi har sådana tjänster så hittar vi inte rätt kompetens," säger Anna-Lena Gull på Setra Group.
NYHET Publicerad:

Malung-Sälen och Orsa tar stora steg framåt

FÖRETAGSKLIMAT Malung-Sälen och Orsa kommun tar stora steg framåt i årets undersökning av företagsklimatet i Dalarna och Vansbro kommun har länets allra bästa företagsklimat. Det framgår av Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet för 2019.
NYHET Publicerad:

Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

TILLVÄXT Den ideella verksamheten Vasaloppet har blivit en ekonomisk motor för turismen i Dalarna. På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning. Det ger näring till både turismen och ungdomsidrotten. Varumärket har funnits i över 50 år och ägs av ideella föreningar. Varje år levererar arrangemanget 20 till 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet. Nu hoppas Vasaloppet växa ytterligare med nya sommaraktiviteter.
NYHET Publicerad:

Konjunkturen tappar kraft i Dalarna

KONJUNKTUREN Konjunkturen viker nedåt för företagen i Dalarna, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport. En del företag kommer att minska sin personalstyrka det kommande halvåret och lägre tillväxt är att vänta. Utrymmet företagens kostnadsökningar blir sämre vilket får betydelse för avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

"Minska regelkrånglet i besöksnäringen"

REGELKRÅNGEL Myndigheternas stora regelbörda är en belastning för företag inom besöksnäringen. Sarah Larsson anläggningschef på Mora Parken vill se förenklingar för branschen. "Det känns som att arbetslagstiftningen är anpassad för kontorsjobb och inte för oss som behöver mer flexibilitet"
NYHET Publicerad:

Skistart och Outdoorexperten vill bli största nätbutiken

TILLVÄXT I Dalarna finns e-handelsbutiken Skistart som vill bli störst i landet inom friluftsliv. Detta tillsammans med sin nya partner Outdoorexperten i Västerås. Skistart har efter 13 intensiva år intagit platsen som Nordens största skidbutik på nätet. Detta trots att längdskidor är komplext att sälja då det ska mätas både vikt, spann och åkförmåga men här har ägarna Henrik Lindh och Johan Rehnström tagit hjälp av ny teknik och fixat en välfungerande lösning."Det är därför vi vill vara specialister, vi är bra på skidor och erbjuder garantier om kunden mot förmodan inte är nöjd," säger Johan Rehnström.
NYHET Publicerad:

"Vi ser världen som rekryteringsbas"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På ABB i Ludvika kommer medarbetarna från 50 olika nationaliteter. "Vi ser världen som vår rekryteringsbas och vi kommer att behöva rekrytera mer från utlandet i framtiden. Mångfald gör oss bättre och mer innovativa", säger platschefen Magnus Ström.
NYHET Publicerad:

Omsorgsföretagare krävs på tredubbla avgifter

TILLSTÅNDSPLIKT Vid årsskiftet införde Inspektionen för vård och omsorg, IVO, nya avgifter för privata omsorgsföretag. Annikas Hemtjänst måste betala 90 000 kronor till IVO. "Det är både tidsödande och dyrt", säger Annika Hedström som driver företaget.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att vi inte bara pratar om Google"

FÖRETAGSKLIMAT Om Google bygger serverhallar i Horndal innebär det ett lyft för regionen, menar Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S). "Jag tror att de kommer att locka kompetens till länet som blir till nytta för alla. Men grunden i tillväxtarbetet är fortfarande våra aktiva företag".
NYHET Publicerad:

Näringslivsfrågorna ges högsta prioritet i Hedemora

FÖRETAGSKLIMAT Att förbättra för näringslivet är en prioriterad fråga för Hedemoras styrande koalition. "Vi sitter verkligen inte stilla i båten, utan jobbar på flera olika fronter", säger kommunalrådet Ola Gilén (S).
NYHET Publicerad:

Bra kommunal service är Säters filosofi

FÖRETAGSKLIMAT Säters kommun har haft en positiv utveckling de senaste åren, med låg arbetslöshet och stor efterfrågan på bostäder. " När vi blir fler invånare vill vi också växa på företagssidan", säger kommunalrådet Mats Nilsson (S).
NYHET Publicerad:

Dalarnas unga är företagsamma

NY RAPPORT Dalarna är ett av få län där nyföretagsamheten ökar. Den ökar sett till totalen, men också för såväl kvinnor som för unga personer. Det framgår av Svenskt Näringslivs rapport, Företagsamheten i Dalarna 2019. "Dalarnas framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.