”Utlandsfödda ett otroligt kapital”

NYHET Publicerad

KOMPETENS En kartläggning av Liljas Personbilars rekryteringsbehov visade att något radikalt måste göras. Som ett led i det har företaget anställt ett antal nyanlända. ”Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet”, säger vd:n Mats Melander.

Mats Melander

"Det viktiga är att det finns en bra kanal för att lära sig svenska och få en praktikplats", säger Mats Melander.

– Det har blivit allt tuffare att rekrytera och vi ser att det blir ännu svårare framåt. Branschen går bra och det skapar det ett behov både hos oss och hos våra konkurrenter. Därför måste vi jobba aktivt och strategiskt med kompetensförsörjningen, säger Mats Melander.

För att möta den ökande efterfrågan behöver branschen bredda sin rekryteringsbas för att få in nya personer, konstaterar han. En grupp som han ser som en stor resurs är nyinflyttade till Sverige.

– Det viktiga är att det finns en bra kanal för att lära sig svenska och få en praktikplats. När det fungerar kommer dessa personer riktigt snabbt in i det svenska samhället och in på en arbetsplats.

Smålandsbaserade Liljas har anställt ett antal nyinflyttade personer, bland annat från Syrien. De deltar som övriga anställda i internutbildningarna om hur medarbetare ska agera mot varandra och mot kunder.

– Det är ett sätt att bli en del av företaget. Sedan är det naturligtvis upp till varje individ att ta för sig. Och från vår sida att vi ställer upp med det de behöver.

Han är övertygad om att andelen anställda med utländsk bakgrund ökar framöver.

– Vi har ett stort ansvar att engagera oss, för det är en förmån, ett otroligt kapital, som Sverige får ta del av. Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet.

Mats Melander skulle också vilja ta in fler kvinnor i organisationen, som allt från bilmekaniker till ledare. I våras tillsattes en kvinna som GDPR-ansvarig.

– Det var ett strategiskt val och en viktig markering. Vi måste bli bättre på att få in kvinnor i ledande ställning.

Liljas Personbilar samarbetar tätt med skolor i närområdet och tar löpande emot praktikanter från både högstadiet och gymnasiet.

Företaget letar även intressanta personer via sociala medier och har inlett ett samarbete med ett bemanningsföretag som kontinuerligt skannar av marknaden efter intressanta personer. När bemanningsföretaget får träff på en kandidat som ser sig om efter ett nytt jobb, och som passar in på någon av kravprofilerna, kanaliseras de till Liljas.

– På så sätt har vi en kontinuerlig påfyllnad utan att ha specifik tjänst ute. Vi får lov att anställa när det finns kandidater även om vi inte har ett behov just då. Det är så vi måste tänka.

För Liljas är det avgörande att ha bred strategi för sin kompetensförsörjning.

– Tidigare räckte det med en annons i en dagstidning för att få 100 sökande. Så funkar det inte idag. Vi måste finnas på sociala medier, i dagspress, hos bemanningsföretag och bygga vårt varumärke.

Dessutom är det viktigt att vara attraktiv som arbetsgivare för att behålla duktig personal, och för att de i sin tur ska förmedla en positiv bild till sina vänner.

– Grunden för att vara en attraktiv arbetsgivare är att vi erbjuder en bra arbetsmiljö, personalförmåner och möjligheter att utvecklas och påverka, säger Mats Melander.

På sju orter

Liljas Personbilar säljer nya och begagnade bilar, och tjänster och produkter kring bilägandet. Företaget har 275 anställda på sju orter i Småland och på Öland.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?