”Utlandsfödda ett otroligt kapital”

NYHET Publicerad

KOMPETENS En kartläggning av Liljas Personbilars rekryteringsbehov visade att något radikalt måste göras. Som ett led i det har företaget anställt ett antal nyanlända. ”Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet”, säger vd:n Mats Melander.

Mats Melander

"Det viktiga är att det finns en bra kanal för att lära sig svenska och få en praktikplats", säger Mats Melander.

– Det har blivit allt tuffare att rekrytera och vi ser att det blir ännu svårare framåt. Branschen går bra och det skapar det ett behov både hos oss och hos våra konkurrenter. Därför måste vi jobba aktivt och strategiskt med kompetensförsörjningen, säger Mats Melander.

För att möta den ökande efterfrågan behöver branschen bredda sin rekryteringsbas för att få in nya personer, konstaterar han. En grupp som han ser som en stor resurs är nyinflyttade till Sverige.

– Det viktiga är att det finns en bra kanal för att lära sig svenska och få en praktikplats. När det fungerar kommer dessa personer riktigt snabbt in i det svenska samhället och in på en arbetsplats.

Smålandsbaserade Liljas har anställt ett antal nyinflyttade personer, bland annat från Syrien. De deltar som övriga anställda i internutbildningarna om hur medarbetare ska agera mot varandra och mot kunder.

– Det är ett sätt att bli en del av företaget. Sedan är det naturligtvis upp till varje individ att ta för sig. Och från vår sida att vi ställer upp med det de behöver.

Han är övertygad om att andelen anställda med utländsk bakgrund ökar framöver.

– Vi har ett stort ansvar att engagera oss, för det är en förmån, ett otroligt kapital, som Sverige får ta del av. Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet.

Mats Melander skulle också vilja ta in fler kvinnor i organisationen, som allt från bilmekaniker till ledare. I våras tillsattes en kvinna som GDPR-ansvarig.

– Det var ett strategiskt val och en viktig markering. Vi måste bli bättre på att få in kvinnor i ledande ställning.

Liljas Personbilar samarbetar tätt med skolor i närområdet och tar löpande emot praktikanter från både högstadiet och gymnasiet.

Företaget letar även intressanta personer via sociala medier och har inlett ett samarbete med ett bemanningsföretag som kontinuerligt skannar av marknaden efter intressanta personer. När bemanningsföretaget får träff på en kandidat som ser sig om efter ett nytt jobb, och som passar in på någon av kravprofilerna, kanaliseras de till Liljas.

– På så sätt har vi en kontinuerlig påfyllnad utan att ha specifik tjänst ute. Vi får lov att anställa när det finns kandidater även om vi inte har ett behov just då. Det är så vi måste tänka.

För Liljas är det avgörande att ha bred strategi för sin kompetensförsörjning.

– Tidigare räckte det med en annons i en dagstidning för att få 100 sökande. Så funkar det inte idag. Vi måste finnas på sociala medier, i dagspress, hos bemanningsföretag och bygga vårt varumärke.

Dessutom är det viktigt att vara attraktiv som arbetsgivare för att behålla duktig personal, och för att de i sin tur ska förmedla en positiv bild till sina vänner.

– Grunden för att vara en attraktiv arbetsgivare är att vi erbjuder en bra arbetsmiljö, personalförmåner och möjligheter att utvecklas och påverka, säger Mats Melander.

På sju orter

Liljas Personbilar säljer nya och begagnade bilar, och tjänster och produkter kring bilägandet. Företaget har 275 anställda på sju orter i Småland och på Öland.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.