NYHET11 november 2019

Avtal 20 lockade publik till Arbetsgivardagen

Den 20 december lägger facken sina utgångsbud till arbetsgivarsidan inom industrin och därmed är avtalsrörelsen 2020 igång. Ett 80-tal medlemsföretag från Kronobergs och Kalmar län hade kanske väntat sig en hint om vartåt det lutar, när man samlades till Svenskt Näringslivs arbetsgivardag i Växjö. Det fick man, om än inte i klara siffror.

Per Braconier och Beata Hammarskiöld ser fram emot en avtalsrörelse med inriktning på en stärkt svensk konkurrenskraft.

Svenskt Näringslivs regionchef Ulrica Bennesved skisserade i sitt välkomstanförande spelplanen för ”Avtal-20” med orosmoln i form av Brexit och konjunkturavmattning och ett 73-punktsprogram, där det är viktigt att företagarnas intressen bevakas och kommer högt.

”Ska det gå bra för Sverige, måste det gå bra för svenska företag” löd rubriken för dagen. Biträdande regionchefen Johnny Rönnfjord kompletterade med exempel på att mycket återstår att åtgärda politiskt, för att åstadkomma bästa möjliga företagsklimat.

LO:s splittring försvårar
Svenskt Näringslivs Beata Hammarskiöld, som ansvarar för att hålla ihop samverkan mellan arbetsgivarförbunden, beklagade att LO-förbunden redan splittrats i och med att Kommunal går fram på egen hand. Att Pappers följde efter, visste man inte just då.

– Det betyder mest för LO, men kan göra det knepigare för dem av våra privata vårdföretagare, som har kommunen som motpart, ansåg hon.

Bland dessa finns Linné Hemvård i Växjö, som noterar ett hårt tryck uppåt på lönerna i sin bransch.

José Navarro säljer hemvårdstjänster via kommunens biståndshandläggare, där det är viktigt att omsorgstagarna är nöjda och väljer hans företag Linné Hemvård.

– Det är svårt att få tag i undersköterskor. Det behövs 400 per år i Kronoberg, men vi har bara 90 utbildningsplatser. I Växjö examinerades det 30 stycken i år, berättade en av ägarna, José Navarro, själv undersköterska i grunden, nu chef för 110 anställda med kommunen som kund.

Industrins ”märke” viktigt
Beata Hammarskiöld betonade i sin exposé över avtalsrörelserna från 1960-talet och framåt, hur viktigt det varit för svensk ekonomi, att man på 90-talet lyckades etablera en samsyn om att löneavtalen för industrin skulle sätta ”märket” för hur stora ökningar Sverige kunde tåla.

De fyra senaste avtalsrörelserna har ”märket” legat på en svagt sluttande linje ner mot 2,2 % och det är någonstans där förväntningarna ligger på arbetsgivarsidan. Ökningstakten 2011-18 har trots detta varit högre än för de flesta andra EU-länder, sade hon, och beskrev målen för den kommande avtalsrörelsen:

• Löneavtal som bidrar till stärkt internationell konkurrenskraft
  • Ingångslöner, som möjliggör breddad arbetsmarknad där fler får jobb – vilket kan innebära sänkning i vissa branscher
  • Ökade möjligheter till lokala lönebildningar, som styr företaget i önskvärd riktning
  • Avtal som tillgodoser företagets behov av medarbetare.

Exportberoendet styr
Per Braconier kommenterade hur ”märket” styrs av industrins starka exportberoende. I Kronobergs län är fler än 32 000 jobb beroende av industrin och exporten har haft stark draghjälp av den svaga svenska kronan.

– Det gäller att se förbi valutan i de långsiktiga besluten om investeringar och rationaliseringar, framhöll han. Tillväxttakten faller i både USA och Euro-området. Det är oroande och skapar osäkerhet om utvecklingen framåt.

– Sveriges produktivitetstillväxt har bromsats in från en årstakt på 7 % till 2 % efter 2006, jämfört med perioden 1993-2006.

Så nu ser både förhandlarna på Svenskt Näringsliv och Kronobergs företagare med viss oro fram emot vilka bud som läggs den 20 december. Industriavtalet förväntas vara klart den 31 mars 2020 och sedan ska övriga förbund förhoppningsvis följa slag i slag.

Olle Termén

ArbetsgivarfrågorAvtalsrörelsen