Ökad dialog ger fler anbud i Boden

NYHET Publicerad

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.

Kommunledningen i Boden har tagit beslut om att ett av deras prioriterade områden är samarbete med det privata näringslivet. Det sker exempelvis genom offentlig upphandling där man i så stor utsträckning som möjligt utformar upphandlingsdokumenten tillsammans med näringslivet.

– Hela upphandlingsavdelningen är drivande i arbetet med att öka samarbetet med näringslivet. I och med att vi vet att kommunledningen tycker att det här är en viktig fråga så blir det lättare för oss att prioritera den, säger Theresa Hägglund.

Avdelningens arbete med att öka samarbetet handlar mycket om att göra företagen medvetna om vilka upphandlingar som är på gång, förklara hur det går till att lämna anbud och visa vad företaget har att vinna på affären. Kommunen ser flera fördelar med att öka samverkan, det handlar inte bara om att få bättre affärsmässiga kontrakt utan även om att öka konkurrensen.

Extern och intern dialog

Ett viktigt steg i samverkansarbetet är att upphandlingsavdelningen strävar efter att vara synlig där företagen finns och delta på exempelvis Företagarnas och kommunens näringslivsenhets arrangemang, som årsmöten, workshopar och näringslivsfrukostar. Samarbetet med de externa aktörerna och interna avdelningarna hjälper upphandlarna att fånga upp tyckandet som finns hos företagen. Det bidrar även till att bygga upp förtroendet mellan kommunen och företagen, något som är viktigt i affärsrelationer.

– För oss som arbetar med upphandlingar är det viktigt att samarbeta med externa aktörer för att nå ut till branscher och företag som vi annars kan ha svårt att nå. Samtidigt är det viktigt att vi har ett nära samarbete internt i kommunen, exempelvis med näringslivsenheten, för att hitta nya samarbetsformer och säkerställa att vi arbetar mot samma mål, säger Theresa Hägglund.

Vid upphandlingar där de ser att det finns ett intresse av dialog eller som är strategiskt viktiga bjuder upphandlingsavdelningen in till dialogmöte när de startar upp arbetet med upphandlingen. På mötet förklarar de vad upphandlingen handlar om och de kan även presentera utkast på upphandlingsdokumentet eller anordna en workshop om upphandlingen. De brukar även skicka ut underlaget på remiss, antingen hela underlaget eller delar av det. Det är uppskattat av företagen.

– Vi märker att företagen är intresserade av kommunens upphandlingar, att de uppskattar att vi vill samarbeta mer med dem och att de upplever en större öppenhet från oss. Vi har fått mycket hjälp av företagen och är glada för alla synpunkter som vi får från dem. Det finns tillfällen då vi exempelvis inte kan göra ändringar i underlaget men vi kan alltid lyssna och undersöka om vi kan anamma förslaget senare, säger Theresa Hägglund.

Fokus på dialog

Upphandlingsavdelningen har fokuserat på att ha kontakt med företagen inför upphandlingar och kompetenshöjande insatser. De har exempelvis genomfört olika seminarier om offentlig upphandling, från hur företagen skriver anbud och vanliga misstag som anbudsgivarna gör till genomgång av de digitala databaserna där företagen lämnar in sina anbud.

Nu undersöker avdelningen hur de kan ha en bra dialog med företagen efter avslutad upphandling, till exempel genom avstämningsmöten med de som inte vann upphandlingen.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla dialogen med företagen. Efter att vi har fokuserat på dialogen inför upphandlingar så känns det nu som ett naturligt steg att vi riktar in oss på dialogen efter upphandlingen. Genom att tillsammans med företagen gå igenom deras anbud och berätta hur vi tänkte kring utvärderingen så tror vi att både företagen och vi inom kommunen kan lära oss mycket, säger Theresa Hägglund.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

E-faktura har börjat gälla

UPPHANDLING E-faktura gäller vid alla upphandlingar från första april. Såväl leverantörer till offentlig sektor som kommuner, landsting och regioner måste anpassa sig till den nya lagen.
NYHET Publicerad:

Upphandlare bryr sig inte om offentlighetsprincipen

KOMMENTAR Leverantörer nekas att ta del av andra anbud och text maskeras. Det är exempel på hur myndigheter sekretessbelägger en allmän handling. "Ett otyg", skriver juristerna Ellen Hausel Heldahl och Birgitta Laurent, och uppmanar drabbade företag att JO-anmäla myndigheten.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.