Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

NYHET Publicerad

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet som dessutom skapar nya affärer.

Anita Backvid

Anita Backvid, aktiv skogsägare sedan snart 20 år, tycker att det är fantastiskt att utveckla sitt skogsbruk. "Skogsbranschen passar både män och kvinnor och vi lyfter skogsnäringen tillsammans", säger hon.

Jonas Eriksson

"När vi utvecklade ett bredare utbud, anpassat även till kvinnor, ledde det till stor framgång", säger Jonas Eriksson på Norra Skogsägarna.

När Anita Backvids man gick bort för 18 år sedan visste hon först inte hur hon skulle göra med skogen som de ägde i Överkalix. Hon arbetade som hörselpedagog och speciallärare och hennes man hade alltid skött det som hade med skogen att göra.

Till slut bestämde hon sig för att behålla skogen och ta reda på vad som krävdes av en skogsägare.

– Jag kände mig vilsen i min egen skog och fick börja med att undersöka vad det var jag ägde egentligen, och söka kunskap.

Anita Backvid har tagit mycket hjälp utifrån i form av rådgivning och smarta verktyg, bland annat från Norra skogsägarna. Förutom när hon och sambon för två år sedan satte ner 11 000 plantor, har hon själv aldrig avverkat och röjt i skogen – det mesta har hon lejt ut.

– Det går jättebra att köpa de tjänster man behöver, bara man vet vad man ska fråga efter, och det har jag lärt mig efter hand. Ingen ska vara rädd för att ta ansvar för en skog.

Bland nya skogsägare vet männen ofta inte mer än kvinnorna om skogsbruk, om det inte är ett arv och de har varit delaktiga tidigare.

– Är det ”trottoarskogsägare” som köper skog som en investering är kvinnor mer benägna att fråga och säga att de inte förstår. Män tror att de förväntas kunna så mycket mer.

När hon började fanns det inte många kvinnliga skogsägare och vissa män som klagade på att det kom in kvinnor i skogsbranschen. Även om det fortfarande är mansdominerat märks det att det blir allt fler kvinnor, till exempel i skogsbruksråden. Sedan många år hörs bara positiva kommentarer, och hon ser allt fler företag som jobbar för jämställdhet i skogen. 

– Skogsbranschen passar både män och kvinnor och vi lyfter skogsnäringen tillsammans. Det finns kvinnor som är ute i skogen och röjer och det finns män, särskilt de som är lite äldre, som lejer bort allt arbete i skogen.

Anita Backvid som snart fyller75 år konstaterar att inget av hennes barn vill ta över skogen, men hon ångrar inte sitt val att bli aktiv skogsägare.

– Att vara skogsägare och utveckla sitt skogsbruk är fantastiskt! Det är intressant, lärorikt och inspirerande. Jag har känt ett ansvar att ta hand om skogen, inte bara för min egen skull utan även för samhället och framtiden.

Enligt Jonas Eriksson, medlemschef på skogsägarförening Norra Skogsägarna, har jämställdheten i branschen har tagit ett stort kliv framåt, även om det är en lång resa kvar. För några år sedan bestämde sig Norra Skogsägarna för att se över tjänsterna som erbjuds de 17 000 medlemmarna.

– Av tradition har tjänsterna varit utformade för män. När vi ändrade det och utvecklade ett bredare utbud, anpassat även till kvinnor, ledde det till stor framgång. Det ger oss mycket bättre affärer helt enkelt, säger Jonas Eriksson.

Skogsbruk är en av de vanligaste företagarformerna för kvinnor, förklarar han. 38 procent av svenska skogsägare är kvinnor.

– Det är positivt att både män och kvinnor engagerar sig i skogens frågor. Dessutom ser vi att kvinnor är mer aktiva i sitt skogsägande. De utför mer skogliga åtgärder, köper mer tjänster och är på så sätt mer klimatsmarta.

Han förklarar att kvinnorna har tagit till sig betydligt mer av föreningens tjänster. Och de efterfrågar nya typer av tjänster som handlar om att inhämta kunskap via utbildningar och webbkurser, få stöd i ekonomiska frågor kring exempelvis ägarskiften, och att få strategiska verktyg för sitt ägande.

– Jag tror att män ofta tänker att de ska klara av att fixa allt själva, medan de i själva verket har de kanske inte har så bra koll som de tror. Men nu ser vi en förändring i att alltfler män börjar använda de här tjänsterna.

Samtidigt som tjänsterna utvecklades tog Norra Skogsägarna även tag i den interna jämställdheten. All personal utbildades i att tänka mer fördomsfritt, det utsågs jämställdhetsambassadörer ute i organisationen och beslutades att alla projekt- och styrgrupper skulle ha både män och kvinnor.

För Norra Skogsägarna är det viktigt att spegla medlemsgruppen så att skogsägarna inte bara möter män i sina kontakter med föreningen, konstaterar Jonas Eriksson.

– Jämställdheten genomsyrar hela vårt arbete. Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare för båda könen för att få de bästa medarbetarna, och vi vill spegla skogsägargruppen – för att det ger bättre affärer.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.