NYHET22 januari 2024

Många företag missar sina dolda tillgångar

Det finns en stor kunskapsbrist om immateriella tillgångar. Det menar Svenskt Näringslivs expert på immaterialrätt, Christina Wainikka, på ett seminarium i Malmö. Många företag, inte minst små och medelstora, skulle kunna använda sina rättigheter bättre för att öka värdet på sin verksamhet.

”När man tänker på immaterialrätt och företag fastnar man lätt i en gammaldags syn där en smart uppfinnare ska ta patent på sin innovation och sedan försöka sälja den på marknaden. Verkligheten i dag är helt annorlunda”, säger Christina Wainikka på ett seminarium i Malmö.

De potentiella vinsterna kan vara stora. En studie från 2021 visar exempelvis att små företag som registrerat till exempel ett varumärke i genomsnitt har 68 procent högre lönsamhet per anställd än de som inte gjort det. Nyckeln ligger i att identifiera vilka tillgångar man har, och framför allt hur man kan nyttja dem.

– När man tänker på immaterialrätt och företag fastnar man lätt i en gammaldags syn där en smart uppfinnare ska ta patent på sin innovation och sedan försöka sälja den på marknaden. Verkligheten i dag är helt annorlunda. En innovation kan vara en ny affärsmodell, en tjänst eller ett varumärke kring vilken man kan bygga upp en god affär, säger Christina Wainikka.

Ett vanligt misstag som många företag gör är att tänka på immaterialrätten för sent. Medan ett patent oftast söks i slutet av en innovationsprocess är exempelvis varumärken och upphovsrätt sådant som i regel behöver ordnas tidigt.

– Oftast är det många som är delaktiga i en ny innovationsprocess och man behöver tidigt ha ordning på vem som ska äga de olika rättigheterna. Att försöka reda ut detta när problem väl uppstår kan ofta bli dyrt och ta kraft från själva affärsidén, säger Christina Wainikka.

Ett exempel som Christina Wainikka använder är barnboks- och barnfilmsserien Babblarna, där en konflikt uppstod mellan företaget och dess illustratör kring vem som ägde rättigheterna till illustrationerna. Företaget vann visserligen konflikten, men ändå till ett pris.

– Tror ni att företaget allra helst hade velat fokusera sina resurser på att utveckla sitt företag och nå nya marknader, eller att driva en domstolsprocess, säger Christina Wainikka.

Sverige ligger samtidigt efter resten av Europa på flera parametrar. Exempelvis är det en mycket låg andel av alla företag som har registrerat sitt varumärke, enbart 8,52 procent. Detta trots att ett starkt varumärke ofta är det som kan vara avgörande för att locka till sig kunder.

– Att registrera ett varumärke kostar bara 2400 kronor för tio års tid. Vill man registrera varumärket i hela EU kostar det 850 euro. För de allra flesta företag är det inga stora summor för att skydda en av sina viktigaste tillgångar, säger Christina Wainikka.

Vad ska man då tänka på som liten företagare? Christina Wainikka menar att det första steget är att fundera över vad som är unikt med det egna företaget. Vad är det unika som kan behöva skyddas? Sedan bör man fundera på hur man kan använda immateriella rättigheter för att få största möjliga utväxling, och om det finns några immateriella rättigheter som kan hindra en.

– Det finns databaser för sådant som varumärken, patent och designskydd där man enkelt kan söka för att säkerställa att det inte finns någon annan vars rättigheter skulle kunna vara ett problem för er, säger Christina Wainikka.

Länktips

Information om immaterialrätt finns på PRV:s hemsida: www.prv.se
Där finns också databaser där man kan söka vad som redan är registrerat.

Varumärken kan vara bra att söka efter i TMView då får man också fram EU-varumärkena.

EU:s immaterialrättsmyndighet har en del bra information.

Domännamn kan man söka efter här.

ImmaterialrättsstrategiInnovation
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist