LogoLogo
LogoLogo
Nyhet9 maj 2020

EU:s inre marknad måste värnas

Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen.

Anna Stellinger 5.jpg
"Vår export till EU:s inre marknad ger oss 700 000 jobb i Sverige. Det är ingen liten siffra", säger Anna Stellinger

Sverige är ett litet och handelsberoende land och det svenska EU-medlemskapet kan svårligen överdrivas. Över 70 procent av vår export går till EU:s inre marknad och EU är dessutom det viktigaste investeringsområdet för svenska företag. EU:s inre marknad ger företagare från Stockholms län tillgång till över femhundra miljoner potentiella konsumenter och miljoner företag, investerare och samarbetspartners. Genom EU får vi dessutom tillgång till frihandelsavtal med icke-medlemsländer världen över, och kan agera på marknader som annars hade varit svårtillgängliga.

Under corona-krisen har det europeiska samarbetet prövats. Regeringar i flera länder har slutit sig ekonomiskt, bland annat genom att införa olika hinder som exportrestriktioner för medicinsk utrustning. Detta har inte bara hindrat viktiga leveranser utan också slagit mot unionens viktiga grundprincip om fri rörlighet för varor, tjänster, kapital och personer. Gränshindren måste upphöra så att avgörande värdekedjor kan återställas.

– Vi måste återstarta EU:s inre marknad och vår handel med omvärlden, för att återstarta Sverige. Att vi kan importera och exportera över gränserna, både varor och tjänster, är avgörande för både företagen och jobben. Vår export till EU:s inre marknad ger oss 700 000 jobb i Sverige. Det är ingen liten siffra, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv.

– Den tendens vi har sett att flera EU-länder sluter sig inåt visar hur viktigt det är att återvända och påminna sig om vad syftet med det europeiska samarbetet faktiskt är. Ökad protektionism och försvårad handel på den inre marknaden är ingen lösning för att ta sig ur krisen. Tvärtom måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid, säger Olle Karlstorp, regionchef Svenskt Näringsliv Stockholms län.

EUEU
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist