NYHET20 november 2018

"Har vi ingen personal, har vi inga företag"

69 procent av de företagare som i Uppsala län försökt rekrytera ny personal, upplever svårigheter under rekryteringsprocessen. Det visar den rekryteringsenkät Demoskop presenterar på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Uppsalaföretagaren Mattias Jansson, delägare av ytskiktsföretaget BBM, är en av de som stött på svårigheter vid personalrekrytering.

Sedan företaget övergick i familjens ägor år 1993, har BBM expanderat. Från att då ha bestått av fjorton golvläggare, till att idag vara verksamma även inom plattsättning och avjämning med över 50 medarbetare. Med ett växande företag följer också behovet av effektiv och välfungerande rekrytering.

Närmare 70 procent av de tillfrågade i Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät anger att svårigheterna är kopplade till brist på personer med rätt yrkeserfarenhet, attityd eller utbildningsnivå. Enligt undersökningen hanteras situationerna oftast genom att anställda, såväl som ledningen, får gå upp i arbetstid. Som de tre vanligaste konsekvenserna av rekryteringsproblematiken lyfts neddragen produktion, avböjda uppdrag och sämre lönsamhet. Bland de rekryteringsvägar som fungerat bäst nämns bland andra sociala medier och informella nätverk.

Mattias berättar att rekryteringen för BBM idag huvudsakligen sker genom privata kontaktnät, via lärlingsprogram på yrkesgymnasier och det privata vuxenutbildning- och matchningsföretaget Lernia. Samarbetet med Lernia innebär att BBM tar emot lärlingar som aktivt sökt utbildning på området och har hittills har visat sig vara mest effektivt.

– Lärlingarna vi tar emot från matchningsföretaget är väldigt motiverade! De vet att en bra praktik kan leda till jobb. Men I nuläget söker vi mer arbetskraft än vad samarbetet genererar och mycket av vår rekrytering sker idag slumpmässigt, via kontakter och bekanta. Vi tar in de som visar intresse och ger internutbildningar här.

I ett försök att effektivisera rekryteringen av personer som uppfyller företagets kriterier, utvidgade Mattias sökandet med Arbetsförmedlingens matchningstjänst Platsbanken.

– Det här är första gången jag använder tjänsten. Erfarenheterna jag fått inger en känsla av att många sökande inte är intresserade av att faktiskt få jobbet i slutändan. I de ansökningar där det visas ett mer renodlat intresse, är det istället många som inte uppfyller kriterierna.

En brist på arbetssökande med efterfrågad erfarenhet har medfört att BBM:s kompetens- och erfarenhetskrav istället kommit att handla om egenskaper såsom grundläggande arbetsmoral, hantverkarförmågor och en god inställning. Trots detta uppstår utmaningar när personalstyrkan ska utvidgas. Erfarenheterna med Arbetsförmedlingen fick Mattias att uppmärksamma aspekter som behöver växlas upp för att rekryteringsprocessen ska effektiviseras.

– Tjänsten har potential att bli riktigt bra. Plattformen är lätthanterlig och utformad så att jag smidigt kan formulera annonser och få en översikt över ansökningsprocessen. Men vi behöver ett effektivare och förfinat matchningssystem! Idag får jag ansökningar från personer som helt saknar erfarenhet från branschen eller som av andra anledningar faller bort.

Mattias berättar om anställningsannonser där kriterier begränsats till att sökande ska ha en bra inställning, körkort och vara bosatta i närområdet. Många ansökningar faller bort direkt då de inte uppfyller angivna kriterier. Å andra sidan verkar många kandidater aldrig föreslås.

– Vi får in ansökningar från personer bosatta i såväl Örebro som Umeå. Den här typen av jobb brukar inte få personer att flytta sådana sträckor. I min senaste annons föll över en tredjedel av de sökande bort direkt, bara med anledning av geografiska faktorer. Det förekommer också situationer där personer med aktiva platsannonser redan har anställts när de kontaktas. Samtidigt finns troligen fler potentiella kandidater, som faktiskt är bosatta i närområdet, kör bil och som har rätt inställning, som vi inte matchas med.

Idag får man på BBM lägga resurser på att granska inaktuella ansökningar. Kompetensbrist och ineffektiv rekrytering har medfört att företaget får göra större interna utbildningssatsningar och begränsa antalet uppdrag de kan lägga anbud på. För att effektivisera matchningen, lyfter Mattias behovet av att det tekniska systemet förfinas, alternativt att mer mänsklig kontakt och samordning måste till i processen. Därutöver lyfter Mattias ytterligare ett område där en insats från branschen är nödvändig. Det handlar om att sprida mer information om golvbranschen på gymnasieskolorna.

– Vi måste tänka nytt för att vända en paradox i branschen. Vi menar att det saknas personal, samtidigt har skolorna svårt att få ut eleverna på arbetsplatser. Har vi ingen personal, har vi inga företag. Det är vårt ansvar att vara ute mer och informera på skolorna om golvläggarinriktningen, att visa att vi finns.

Mattias framhäver även vikten av att skapa en trygg och attraktiv arbetsplats. Idag har BBM byggt upp ett internt system där nyanställda tilldelas en kontaktperson inom varje arbetsområde. Ambitionen är att det ska skapa en extra trygghet och garanti för att alla får den utbildning de behöver.

– Från vårt håll handlar det om att erbjuda en bra utbildningsplan, tillsammans med tydlig projektstyrning och uppföljning. Viktigast av allt är också att montörerna får känna yrkesstolthet. Att de ska känna att vi på prioriterar kvalitet framför kvantitet.

Kompetensförsörjningkompetensbrist
Skriven avHanna Johansen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist