NYHET15 maj 2019

Hur matchar vi inför framtiden?

Varje år lämnar tusentals ungdomar skolan för att antingen påbörja ett första jobb eller fortsätta i vidare studier. Oavsett vilket de väljer är det långsiktiga målet ett produktivt och framgångsrikt yrkesliv. Hur kan då skolan och näringslivet samverka för att matcha dagens elever för morgondagens efterfrågade arbetskraft? Detta var några av frågorna på den årliga SSA-konferensen.

Bättre samverkan mellan skola och näringsliv är en grundpelare för att skapa ett bättre företagsklimat och bidra till en effektivare kompetensförsörjning. I Svenskt Näringsliv senaste undersökning av företagsklimatet gav landets företagare det samlade betyget 3.79 på en skala från 1–6, där 4 är gränsen för bra, på frågan om skolans attityder till företagande. Förbättringspotentialen är än större om vi tittar på den svenska kompetensförsörjningen där stora delar av näringslivet vittnar om påtagliga problem. Kafferosteriet Löfbergs är ett välkänt inslag i Karlstads stadsbild. Företaget, som fortfarande ägs av familjen Löfberg och omsätter drygt 1,9 miljarder, producerar cirka 10 miljoner koppar kaffe dagligen. Men vad innebär det att vara en del av personalstyrkan på 350 medarbetare utspridda i sju länder och exempelvis jobba i företagets produktion eller försäljning? Hur ska man få dagens elever att passa som morgondagens medarbetare? — Det är viktigt för oss att ungdomar får information om alla de möjligheter som finns. Både avseende framtida kompetensbehov, men också för att våga göra otraditionella utbildningsval, säger Helena Eriksson, HR-direktör hos Löfbergs. Av den anledningen var Löfbergs ett av de företag som tillsammans med Svenskt Näringsliv erbjöd företagsbesök för en del av de studie- och yrkesvägledare vilka besökte SSA-konferensen i Karlstad. SSA står för samverkan skola arbetsliv och är sedan starten 2003 en årligt återkommande konferens med syftet att få till en bra samverkan mellan skola och framtida arbetsgivare. Årets konferens hölls i Karlstad och under dagarna fick de besökande bland annat chansen att inte bara delta i företagsbesök men även lyssna på föredrag av bland annat Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv. Christer Johansson är Maxi-handlare för Maxi ICA Stormarknad i Karlstad och var också en av dem som tog emot ett antal besökare från konferensen. På frågan varför han öppnade sin butik för gästerna påpekar Christer betydelsen av att få chansen att visa upp arbetsplatsen och byta erfarenheter med varandra. Samtidigt känner han att det inte bara är besökarna som har en chans att få höra en företagares perspektiv, utan även han fick chansen att få inspel från skolan. — Detaljhandel är ofta ett första jobb för ungdomar. Därför är det väldigt viktigt att vi har ett samarbete med skolan där vi kan påverka genom att vara ute på skolor och prata om vår verksamhet, ta emot butiksbesök och liknande, förklarar Christer. Text: Simon Sjögren

Bättre samverkan mellan skola och näringsliv är en grundpelare för att skapa ett bättre företagsklimat och bidra till en effektivare kompetensförsörjning. I Svenskt Näringsliv senaste undersökning av företagsklimatet gav landets företagare det samlade betyget 3.79 på en skala från 1–6, där 4 är gränsen för bra, på frågan om skolans attityder till företagande. Förbättringspotentialen är än större om vi tittar på den svenska kompetensförsörjningen där stora delar av näringslivet vittnar om påtagliga problem.

Kafferosteriet Löfbergs är ett välkänt inslag i Karlstads stadsbild. Företaget, som fortfarande ägs av familjen Löfberg och omsätter drygt 1,9 miljarder, producerar cirka 10 miljoner koppar kaffe dagligen. Men vad innebär det att vara en del av personalstyrkan på 350 medarbetare utspridda i sju länder och exempelvis jobba i företagets produktion eller försäljning? Hur ska man få dagens elever att passa som morgondagens medarbetare?

— Det är viktigt för oss att ungdomar får information om alla de möjligheter som finns. Både avseende framtida kompetensbehov, men också för att våga göra otraditionella utbildningsval, säger Helena Eriksson, HR-direktör hos Löfbergs.

Av den anledningen var Löfbergs ett av de företag som tillsammans med Svenskt Näringsliv erbjöd företagsbesök för en del av de studie- och yrkesvägledare vilka besökte SSA-konferensen i Karlstad. SSA står för samverkan skola arbetsliv och är sedan starten 2003 en årligt återkommande konferens med syftet att få till en bra samverkan mellan skola och framtida arbetsgivare. Årets konferens hölls i Karlstad och under dagarna fick de besökande bland annat chansen att inte bara delta i företagsbesök men även lyssna på föredrag av bland annat Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.

Christer Johansson är Maxi-handlare för Maxi ICA Stormarknad i Karlstad och var också en av dem som tog emot ett antal besökare från konferensen. På frågan varför han öppnade sin butik för gästerna påpekar Christer betydelsen av att få chansen att visa upp arbetsplatsen och byta erfarenheter med varandra. Samtidigt känner han att det inte bara är besökarna som har en chans att få höra en företagares perspektiv, utan även han fick chansen att få inspel från skolan.

— Detaljhandel är ofta ett första jobb för ungdomar. Därför är det väldigt viktigt att vi har ett samarbete med skolan där vi kan påverka genom att vara ute på skolor och prata om vår verksamhet, ta emot butiksbesök och liknande, förklarar Christer.

Text: Simon Sjögren

SKOLA NÄRINGSLIV.
Skriven avUrban Svanberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist