NYHET24 januari 2019

Världsledande företag finns närmare än många tror

Under Martin Nilssons tid som VD för Alfa Neon har koncernen vuxit kraftigt och omsättningen ökat från runt 37 miljoner till 127 miljoner kronor. Siktet är fortsatt inställt mot framtiden med fokus på fortsatt lönsamhet och driven personal.

Alfa Neon har med sina över 50 år en naturlig plats i Kil. Hårt arbete och noggrann strategisk planering är några av nycklarna som ligger bakom företagets framgångar. Idag består verksamheten av de tre bolagen Alfa Neon AB, CWT Worktools och CWT Sign Supplies vilka alla verkar inom global visuell kommunikation. Med sina 35 anställda är företaget ledande inom flera av de fält man verkar inom och en stor andel av produktionen går på export.

— Vi har en stor verksamhet här i Kil och den geografiska placeringen gör att vi kan besöka större städer och vara hemma hos familjen redan samma kväll. Vår platta organisation och att det ska vara kul och givande att gå till jobbet är viktiga delar av vilka vi är, förklarar Martin när han beskriver verksamheten på Alfa.

Martin trivs med utmaningar och sporras av att hela tiden utveckla verksamheten. Därför är förmågan att förändra sig då marknaden stöps om djupt inpräntad i företagets DNA. Genom att sätta lönsamhet före tillväxt, samtidigt som ledningen vågat göra viktiga investeringar har man lyckats utveckla verksamheten år för år.

— Det är hela tiden utmaningar i ett företag. Men svaret på våra frågor ligger inte i gårdagen utan i framtiden. Att vi som delägare är med i den operativa verksamheten tror jag är viktigt. Och trots att vi vill växa vill vi inte förlora vår öppna organisation där vi kan agera på nya möjligheter och ta snabba beslut.

Ofta behöver vi inte titta så långt bort som många tror för att hitta världsledande företag, det mesta finns på nära håll. Alfa Neon, med sina lokaler i lugna Kil är ett sådant exempel. Martin nämner kunnig, engagerad och driven personal som nyckelfaktorer bakom företagets framgångar.

— För ett litet tag sedan kunde jag dela ut två guldklockor till personal som varit med oss i många år. Jag ser det som en otrolig styrka att vår personal väljer att stanna kvar så länge. Vi satsar på att ta hand om dem och många får lära sig jobbet på plats då vi befinner oss i en bransch som ständigt utvecklas, säger Martin.

Text: Simon Sjögren

jobbskaparnamarkbristLokalt FöretagsklimatKompetensförsörjning
Skriven avAnna Hedberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist