LogoLogo
LogoLogo
Nyhet24 september 2019

Kungsör sätter företagsklimatet främst

Kungsörs kommun stiger i rankingen av lokalt företagsklimat med 106 placeringar, en imponerande klättring som gör dem till den kommun i Västmanlands län som gjort störst förbättring i år. Men ännu är de inte nöjda. ”Målet är att vara bäst” säger Claes-Urban Boström, kommundirektör i Kungsör.

Ida-Maria Rydberg, näringslivschef och Claes-Urban Boström, kommundirektör i Kungsör
"Vi söker hela tiden nya vägar som gör det lätt för företagen och som bidrar till att vi kan bygga upp en god relation mellan oss", menar Ida-Maria Rydberg och Claes-Urban Boström.Foto: Privat

I Svenskt Näringslivs ranking av lokalt företagsklimat landar Kungsörs kommun i år på plats 91, av landets 290 kommuner. Resan till bättre företagsklimat började redan för flera år sedan.

– Bland det första vi gjorde var att ta fram ett fempunktsprogram tillsammans med näringslivet som satte fingret på vad vi och företagen tillsammans tycker borde förändras. Mycket handlade det om att bygga relationer med näringslivet och för ungefär två år sedan började vi ha regelbundna möten med dem, både genom företagsbesök och att bjuda in dem till träffar hos oss på kommunen, vilket är högst uppskattat, säger kommundirektör Claes-Urban Boström.

Men det är inte bara möten med företagen som har bidragit till kommunens framgång, utan även besök hos andra kommuner.

– Vi har valt att åka runt till olika kommuner som lyckats förbättra sitt företagsklimat och tagit råd och inspiration från dem. Vi ställde helt enkelt frågan, vad har ni gjort? Det har varit en fantastisk resa och vi besökte bland annat Laxå, Älvdalen, Katrineholm, Töreboda och Grästorp, säger Claes-Urban Boström.

– Dessutom, har vi även varit i kontakt med Svenskt Näringsliv Västmanland för att få råd och tips. Visst kan man läsa sig till goda resultat, men vi såg en mycket bättre lösning i att prata med de som har facit, säger Ida-Maria Rydberg, näringslivschef.

Något som kommunen jobbar för är att det ska vara snabbt och enkelt att få service som företagare, vilket är en stor del av varför kommunen nått ett högt resultat i rankingen.

– Vi har startat upp företagarservice i två olika format. Genom den samlar vi alla tjänstemän som företagen kan behöva och bjuder in företagarna till träffar så att oavsett vilken hjälp de behöver så finns den person som kan hjälpa dem i rummet. Vi kokar även ner denna service i miniformat så en företagare kan få samma hjälp enskilt, bara genom att kontakta näringslivschefen, som kan koppla ihop dem med rätt person, säger Claes-Urban Boström.

Enligt kommundirektören vinner Kungsör mycket på att vara en liten kommun, bland annat så har det underlättat möjligheten för snabb service.

– Hela poängen är att företagarna inte ska behöva ta kontakt mer än en gång för att få hjälp med sitt ärende, vilket är något som vi vet är högst uppskattat, säger Ida-Maria Rydberg.

Tillsammans med grannkommunerna Arboga och Köping har Kungsör tagit fram en gemensam näringslivsstrategi, där fokusområdena är kompetens och attraktivitet.

– Nyföretagarcentrum startade vi i januari och vi ser det som en stor trygghet att det finns spetskompetens för att starta företag. Samtidigt jobbar vi för att det också ska finnas utbildningsmöjligheter för de som redan driver företag. Nyligen höll vår upphandlingschef en utbildning för lokala företagare om hur upphandling funkar, vilket uppskattades. Vi söker hela tiden nya vägar som gör det lätt för företagen och som bidrar till att vi kan bygga upp en god relation mellan oss, säger Ida-Maria Rydberg.

Men samtidigt vill kommunen betona att relationen mellan dem och företagen ska vara ömsesidig.

– Genom vår näringslivsgrupp har vi möjlighet att med företagare från olika branscher diskutera kommunens utveckling. Vi får fantastiskt bra inspel från dem om våra planer och hur de tycker att vi borde utvecklas, säger Claes-Urban Boström.

Varför är företagsklimatet viktigt för er?

– Företagsklimatet är viktigt av flera skäl. Upplever företagen att klimatet är bra kan det locka andra att etablera sig här och bidra till att vårt näringsliv utvecklas. Samma gäller för våra redan etablerade företag, kan vi hjälpa och stötta dem på allra bästa sätt så väljer de att stanna här och vidareutveckla sig vilket i sin tur bidrar till hela kommunens välfärd. Alla vinner på att företagsklimatet förbättras, säger Claes-Urban Boström.

Framtiden för Kungsörs kommun innefattar framförallt att verkställa olika projekt som ska lyfta näringslivet ytterligare.

– Något som känns häftigt är att vi gjort extremt mycket och listan på saker som vi har framför oss är fortfarande väldigt lång, säger Ida-Maria Rydberg.

– Vi är fortfarande inte bäst, så det gäller att kontinuerligt utvecklas. Vi ser ingen ände på utvecklingsmöjligheterna, något som är extremt positivt, säger Claes-Urban Boström.

Hur känns det att klättra i rankingen?

– Vi tycker såklart att det är fantastiskt roligt att klättra, det är något vi längre strävat efter. Vi vill ju uppfattas som en bra kommun för alla! Målet är att vara bäst på att vara kommun, säger Claes-Urban Boström.

Företagsklimat
Skriven avLinn Ålund Thorgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist