LogoLogo
LogoLogo
Nyhet23 oktober 2019

Lagligt, lämpligt och listigt

När det offentliga konkurrerar med det privata näringslivet finns det risk för att konkurrensen snedvrids och att det blir fråga om konkurrens på olika villkor. Detta drabbar ofta små lokala företagare och riskerar skada förtroendet mellan näringslivet och offentliga aktörer.

Stefan Sagebro - Osund konkurrens
Foto: Mia Berglund
Rudolf Antoni
Foto: Peter Bartholdsson

— Vid 1900-talets början så fanns det i Sverige bara marknaden och ingen offentlig aktör. I och med att vi har fått en större offentlig sektor, så har det även växt fram en konkurrens från det offentliga, vilket uppmärksammades under 90-talet, förklarar Stefan Sagebro som under många år arbetat med konkurrensfrågor.

Men det finns regleringar. Konkurrensverket utövar tillsyn över konkurrensbegränsade offentlig säljverksamhet och det går att väcka talan vid Patent- och marknadsdomstolen om att förbjuda stat, kommun och landsting att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen. Syftet med detta är att det offentliga inte ska tränga undan näringslivet på ”ej kompetensenligt område”. När det offentliga får bedriva verksamhet sida vid sida med näringslivet så ska det ske på ett sätt som inte snedvrider konkurrensen.

Så, hur kan man komma tillrätta med osund konkurrens?

— Det bästa är såklart om det kan ske genom frivilliga åtgärder så att det inte hamnar i domstol, utan att det offentliga förändrar sitt arbete efter att Konkurrensverket har knackat på dörren, säger han.

Exempel på verksamheter som det kommer in anmälan och klagomål kring är kommunala konferensanläggningar, hotell och restauranger, gym och bowlinghallar. Men även många anmälningar gäller kommunala verksamheter som sysselsätter unga och/eller långtidsarbetslösa.

— Där möter två verkligheter varandra. Å ena sidan risken med osund konkurrens och å andra sidan det viktiga arbetet att sysselsätta arbetslösa med meningsfullt arbete, menar Stefan Sagebro.

Enligt Svenskt Näringslivs senaste undersökning av det lokala företagsklimat är osund konkurrens från kommunen ett förekommande och branschöverskridande problem. I Västra Götaland svarade 29% av företagarna att de upplevde att den kommunala verksamheten hade en stor eller ganska stor undanträngningseffekt på de privata aktörerna.

— I tider som dessa när många kommuners finanser är ansträngda är det extra viktigt att se till att skattepengar används ändamålsenligt och effektivt. Ett sätt är att inte bedriva verksamheter som konkurrerar med näringslivet, utan istället sätta ram- och regelverk som möjliggör för företag att anställa och växa. Något som i sin tur genererar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd.

Men, det finns en hel del som kommuner kan göra för att inte konkurrera med näringslivet på osunda villkor.

— Utforma en policy och ha det på pränt. Inventera er verksamhet, även de kommunala bolagen. Ha en årlig dialog med näringslivet om konkurrensfrågor. Kontrollera effekterna på konkurrensen vid ny eller utökad verksamhet och gör en konsekvensanalys. Vad är lagligt, lämpligt och listigt. Inkludera även de offentligt ägda bolagen. Har vi rätt prissättning? Se till att inte underprissätta utan beakta alla kostnader och gör en regelbunden översyn, tipsar Stefan.

KonkurrensKonkurrens från offentlig sektor/osund konkurrensFöretagsklimatSvenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist