NYHET22 mars 2018

Så rekryterar företagen i Västra Götaland

Mer än sju av tio företag i Västra Götaland har försökt rekrytera under senaste halvåret. Nästan lika många upplever att det varit svårt att lösa rekryteringsbehoven. Samtidigt växer nya rekryteringsvägar fram och personliga egenskaper hos de arbetssökande spelar stor roll. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv.

Det går bra för företagen i Västra Götaland. Många har stora behov av att rekrytera fler medarbetare för att fortsätta växa och utvecklas. Samtidigt svarar 69 procent av företagen i länet anger att det varit svårt att rekrytera under det senaste halvåret. En ovanligt hög siffra i en historisk jämförelse. Kompetensbristen och behovet av att rekrytera finns inom hela näringslivet och i hela Västra Götaland.

Vad letar företagen efter?
Den utbildningsnivå som företagen med rekryteringsbehov eftersöker är främst medarbetare från gymnasieskolans yrkesprogram. Drygt vartannat företag letar efter den kompetensen. 34 procent av företagen uppger att de söker medarbetare med högskole- eller universitetsutbildning, medan endast 25 procent letar efter medarbetare utan särskilda utbildningskrav.

Förutom specifika yrkeskunskaper lyfts rätt attityd, engagemang och ansvarstagande upp som de förmågor som har störst betydelse vid en rekrytering. Förmågan att kunna arbeta självständigt och att vara serviceinriktad lyfts också som viktiga egenskaper hos potentiella medarbetare.

– Har man bara rätt inställning och attityd så finns det jobb att få i Västra Götaland. Nästan varje vecka träffar jag medlemsföretag som säger att det viktigaste hos en arbetssökande är de personliga egenskaperna och rätt inställning, resten kan man lära sig på jobbet, säger Anton Oskarsson, Svenskt Näringsliv Västra Götaland.

Hur rekryterar företagen?
Den vanligaste rekryteringsvägen för företagen i Västra Götaland, som försökt rekrytera under de senaste sex månaderna, är genom informella kontakter/nätverk. Hela 71 procent av de tillfrågade anger denna väg som förstahandsval. Informella kontakter och nätverk är därmed mer vanligt som rekryteringsväg i Västra Götaland än i resten av landet. Rekrytering via sociala medier blir allt vanligare och i årets undersökning svarar hälften av företagen att de använt denna rekryteringsväg. Sociala medier är därmed det näst vanligaste verktyget. Arbetsförmedlingen används i mindre grad i Västra Götaland än i övriga landet, 42 procent har använt sig av denna rekryteringsväg.

Vad funkar?
Undersökningen visar att det finns stora skillnader i vilka rekryteringsverktyg företagen använder sig av och vad som resulterar rekryteringar. Den rekryteringsväg som visat sig vara överlägset mest effektiv för företagen i Västra Götaland är att rekrytera genom informella kontakter och nätverk. En hel del medarbetare kommer till företagen genom sociala medier och rekryterings-/bemanningsföretag. Arbetsförmedlingen är ett verktyg som relativt många företag överväger att använda, 42 % av företagen har försökt via den vägen. Samtidigt visar undersökningen att endast 14 procent av företagen anger att det är en rekryteringsväg som lett till rekrytering. – Samtidigt som informella kontakter och nätverk blir allt viktigare är det bara att konstatera att förtroendet för Arbetsförmedlingen är lågt bland företagen. Det drabbar både företag i behov av arbetskraft men också arbetssökande som inte har kontakter eller uppbyggda nätverk. Myndigheten fyller inte sin funktion, säger Anton Oskarsson.

Fakta om undersökningen

Rekryteringsenkäten visar kompetensbehovet bland Svenskt Näringslivs medlemsföretag. De företag som tillfrågats är slumpmässigt valda ur medlemsregistret. Insamlingen genomfördes av Demoskop på uppdrag av Svenskt Näringsliv under november-december 2017 i form av en webbenkät samt kompletterande telefonintervjuer. Totalt samlades 627 svar in i Västra Götaland där VD, ägare eller HR-ansvarig svarade. Den totala svarsfrekvensen uppgår till 28 procent.

Kompetensförsörjningkompetensbrist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist