Centiro
Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Centiros organisationsstruktur utgår från ett personligt ledarskap där många beslut fattas nära medarbetaren, eller av medarbetaren själv. Nio år i rad har företaget placerat sig på topp-fem-listan över Great Place to Work-rankingen över Sveriges bästa arbetsgivare bland medelstora företag.

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

NYHET Publicerad

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. Det har gjort att it-företaget prisats som en av Sveriges bästa arbetsgivare. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.

Niklas Hedin

"Medarbetarna känner att de är en del av en story som berör och utvecklar", säger Niklas Hedin.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Trots ett underskott på it-kompetens i Sverige under många år har det Boråsbaserade it-företaget Centiro lyckats bra med att rekrytera personal. Närheten till Borås högskola och Chalmers inverkar men framför allt bidrar företagskulturen till att skapa en konkurrenskraftig attraktiv arbetsplats, förklarar koncernchefen Niklas Hedin.

– Vi jobbar med en kultur som tar tillvara hela människan. I stället för att försöka klämma in enskilda individer i en arbetsbeskrivning utgår vi från hur vi bäst kan få ut just den talang och energi som varje person sitter på.

Nio år i rad har Centiro hamnat på topp-fem-listan över Great Place to Work-rankingen över Sveriges bästa arbetsgivare bland medelstora företag. Det finns flera skäl bakom det, berättar koncernchefen Niklas Hedin.

– En del handlar om att de som jobbar här känner att de får vara sig själva och att de samtidigt har en spets i sin utveckling.

En annan faktor är det stora förtroende som finns i organisationen, mellan medarbetare och mellan medarbetare och ledare.

– Finns det inte ett förtroende i botten spelar de andra parametrarna ingen roll.

Centiros organisationsstruktur utgår från ett personligt ledarskap där många beslut fattas nära medarbetaren, eller av medarbetaren själv. Bygger företagskulturen på kontroll blir organisationen lydig och produktiv, men för att skapa världsledande företag krävs det tillit, konstaterar han.

– Frihet under ansvar är det som gäller. När en person i hög grad får vara med och påverka såväl företagets riktning som sin egen vardag händer något som går mycket djupare än en siffra på en lönecheck. De känner att de är en del av en story som berör och utvecklar.

It-lönerna har, särskilt för konsulterna, genom åren svängt kraftigt upp och ner, men Centiro bestämde sig redan från starten för att hålla en stabil och ansvarsfull löneutveckling. Och det har fungerat bra eftersom företagets attraktivitet bygger på andra faktorer, enligt Niklas Hedin.

– Vi ser till att ha marknadsmässiga löner men därefter är det inte lönen som avgör om någon trivs. Då handlar det om utmaningar, utveckling, och att ta tillvara individens drivkraft.

Det finns ingen lön i världen som kan hålla kvar någon som inte blir sedd och får utvecklas på sin arbetsplats, påpekar han. Är lönen den enda parametern som företaget jobbar med blir lönen väldigt viktig.

– Börjar man jobba med de andra parametrarna faller lön i viktighetsgrad. Upplevelsen av att ha rätt ersättning är mycket mer än bara lönen. Den som inte känner sig sedd och uppskattad ”behöver” en högre lön för att känna sig nöjd.

För ett par år sedan infördes en löneprocess som i högre grad än tidigare baseras på företagets värdegrund. Och alla anställda var med och slog fast vilka beteenden som är i linje med värderingarna, och dessa kriterier ingår nu i Centiros lönesättning.

När löner sätts består en del av marknadslönen, en del baseras på företagets situation, och en del rör den egna prestationen och hur medarbetaren har levt upp till de gemensamma värderingarna.

– Vi jobbar med lönesättningsprinciper som gör det enklare att förklara hur lönen är satt och komma överens. Det är lättare att avgöra prestationen och hur någon har utvecklats i sin roll i förhållande till det förväntade, säger Niklas Hedin.

Om Centiro

Centiro utvecklar mjukvara för transportadministration. Företaget har 270 anställda varav drygt 200 på huvudkontoret i Sverige. Övriga jobbar på kontoren i London, Boston och i Indien.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Smartaste sättet att använda extern lönestatistik

STATISTIK Företagsnära lönebildning handlar om att lägga ett pussel och där är marknadslönedata är en viktig del. Här berättar Anna Danielsson om den lönestatistik som Svenskt Näringsliv varje år tar fram till medlemsföretagen i tjänsten Näringslivets lönestatistik.
NYHET Publicerad:

Företagen måste tänka nytt i slaget om kompetensen

KOMPETENS Idag kan lönemodellen se helt olika ut beroende på vilket jobb och vilket företag en person väljer. Det gör att företag måste tänka om i slaget om kompetensen. Hr-chefer kan inte längre se lönen enbart som en kostnad, menar KTH-professorn Eric Giertz.
NYHET Publicerad:

Så sätter betaltjänsten Klarna konkurrenskraftiga löner

INDIVIDUELL LÖN Klarnas nya lönemodell har gjort lönesättningen mindre vildvuxen och de fantasifulla titlarna färre. Att koppla lönen till kompetens och beteende ger större rättvisa och den som utvecklas snabbt kan snabbt få en högre lön, enligt David Morgenstern på Klarna.
NYHET Publicerad:

”Sifferlösa avtal följer konjunkturen” 

HALLÅ DÄR Christian Kjellström, nationalekonom och utredare på Medlingsinstitutet. Vad lyfter ni fram i er senaste årsrapport?
NYHET Publicerad:

Så blir fler nöjda med sin lön

MOTIVATION Almega och Kommunal har tillsammans jobbat fram stöd för att fler arbetsplatser ska använda avtalens möjligheter till individuell lönesättning fullt ut. Största vinsten är att fler medarbetare blir nöjda med sin lön, enligt Per Östlund på Almega.
NYHET Publicerad:

Här väger pålitlighet tungt i lönesättningen

INDIVIDUELL LÖN Ett starkt fokus på värderingar är det som ligger bakom en stor del av fastighetsbolaget Atrium Ljungbergs framgångar. Det gäller även lönesättningen. ”När vi mäter beteenden och inte bara affärsresultat får vi ett långsiktigt resultat”, säger vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Duktiga medarbetare spräcker lönemodellen

STRATEGI När lönesystemet satte stopp för att belöna de kollektivanställda på ett bra sätt införde industriföretaget Gnutti Carlo Sweden i stället individuella löner, som för tjänstemännen. ”Det tar tid och det kräver mod, men det är absolut inte omöjligt”, säger hr-chefen Bodil Alvarsgård.
NYHET Publicerad:

Bättre dialog med statligt tillsvidareavtal

HALLÅ DÄR Lena Emanuelsson, förhandlingschef på Akavia. Du är ordförande för Saco-S som förhandlar för akademiker i staten med ett tillsvidareavtal utan siffror. Varför är det viktigt med ett tillsvidareavtal?
NYHET Publicerad:

EU:s klåfingrighet hotar svensk lönebildning

EU Arbetsmarknadsfrågorna klättrar allt högre upp på EU:s agenda, trots att det är ett område där förutsättningarna är så olika. ”Det är väldigt tokigt att trycka på alla länder samma regler”, säger Gabriella Sebardt, som arbetar med EU-arbetsrättsliga frågor i Bryssel.
NYHET Publicerad:

Lönemodellen öppnar nya karriärvägar

KOMPETENS Genom att koppla lönemodellen till tydliga karriärvägar vill Swecon attrahera de hett eftertraktade serviceteknikerna. Lönesamtalet handlar mindre om teknisk kompetens och mer om personlig utveckling, kundfokus och ansvar, enligt hr-chefen Eva Hedman.
NYHET Publicerad:

Så får Ericsson ihop lönepusslet

STRATEGI Att ha en gemensam global löneprocess samtidigt som löner och villkor måste vara konkurrenskraftiga lokalt är en utmaning. Det konstaterar Annika Wedberg som arbetar med lön och belöning på Ericsson. Här berättar hon hur företaget gör för att ta fram den bästa lösningen.
NYHET Publicerad:

Pensionen viktig lönefråga

LÖNEBILDNING I takt med att löneökningen får mindre betydelse blir pension och arbetstider desto intressantare. Med den svenska modellen kan parterna själva anpassa villkoren så länge det ryms inom arbetsgivarens totala kostnader, enligt Irene Wennemo på Medlingsinstitutet.
NYHET Publicerad:

”Rak feedback är aldrig brutal” 

HALLÅ DÄR Elizabeth Kuylenstierna, ledarskapskonsult och författare av boken Framgång med feedback. Varför är det så viktigt?
NYHET Publicerad:

Så ökar förståelsen för den nya lönen

INDIVIDUELLA LÖNER AFA Försäkring inför ett nytt samtal i löneprocessen där medarbetaren får uttrycka sina förväntningar inför lönesamtalet för chefen. ”Vi undviker missförstånd när chef och medarbetare är på samma våglängd”, säger Jens Danielsson, ansvarig för lönebildning och förmåner.
NYHET Publicerad:

Större lönelyft till högpresterare – utan höjd totalkostnad

INDIVIDUELLA LÖNER För ett år sedan ändrade Alektum Group sin löneprocess från grunden. Samtidigt som medarbetarnas prestationer nu bedöms enligt samma modell har cheferna fått större frihet att sätta lönenivåerna, enligt Erik Hamberg som ansvarar för löner och förmåner i koncernen.
NYHET Publicerad:

Så tar du kontroll över lönesnacket

MOTIVATION Risken för feltolkningar och missnöje är stor när medarbetare jämför löner med varandra. Men genom att ta kontroll över öppenheten kring löner kan arbetsgivare öka de anställdas motivation och engagemang, enligt hr-konsulten Marie Wikander.
NYHET Publicerad:

Hög lön inte i topp på talangens önskelista

KOMPETENS Lönen är en viktig faktor för unga när de väljer arbetsgivare, men den är långt ifrån viktigast. ”Det som avgör är värderingar, företagskulturen och ledarskapet”, säger Anna Stenberg, grundare av Women Executive Search, Wes.
NYHET Publicerad:

Lönesättning: Här är chefens största utmaningar

LEDARSKAP Cheferna har en central roll vid individuell lönesättning och det viktigt att de har rätt förutsättningar för att kunna göra det som förväntas av dem. Men vad behöver de? En svensk studie som gjorts av hur cheferna upplever lönesättningen visar på flera utmaningar.
NYHET Publicerad:

Lönesättningen får alla att dra åt samma håll

STRATEGI Individuella löner säkrar ABB Sveriges fortsatta utveckling. Nyckelfaktorn är att cheferna är kompetenta och vågar differentiera, enligt HR-direktören Maria Brithon.
NYHET Publicerad:

Många mål får strategin att gå i baklås

MÅLSTYRNING Tio procent av alla strategier som tas fram genomförs. Här ger David Holmberg, expert inom målstyrning, sina bästa tips på bästa för att få hela verksamheten att följa strategin som har satts upp.