LogoLogo
LogoLogo
Nyhet4 april 2019

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.

Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels
Foto: Pressbild

Besöksnäringen växer så att det knakar och har gjort det de senaste sju åren. Henrik Dider, HR-direktör på Scandic Hotels, berättar att Visita har räknat med att det kommer behövas 50 000 nya medarbetare i branschen mellan 2018-2023. Scandic Hotels tar emot drygt fyra miljoner hotellgäster varje år och har drygt 7000 medarbetare som möjliggör det.

– Våra hotellgäster har en allt större förväntan på hotellupplevelsen, och för att vi ska kunna leva upp till den handlar det dels om att hitta tillräckligt många medarbetare, dels också att ständigt höja kompetensen hos våra befintliga medarbetare, säger Henrik Dider.

Kompetenshöjningen är därmed en central del i företagets verksamhet.

– Tillsammans med 700 ledare på våra 85 hotell jobbar vi med kompetensutvecklingen varje dag, året runt.

Sedan 25 år tillbaka driver Scandic Hotels branschens enda akademi, Scandic Business School. Där arbetar man med fördjupningsutbildningar, hållbarhetsfrågor, service, ledarskap och kultur, för att nämna några frågor. Dels finns akademin fysiskt i form av en träningsplats på företagets hotell i Järva krog, dels har akademin ett digitalt lärandesystem, FUSE, som är tillgängligt för alla medarbetare, dygnet runt.

– Det digitala lärandesystemet består bland annat av korta videoklipp på 2-5 minuter där tanken är att du enkelt ska kunna ta till dig kompetensutvecklingen när du har en paus genom att använda mobilen. Det är ett av sätten som vi har försökt anpassa kompetensutvecklingen utifrån våra medarbetares förutsättningar. Många har ett rörligt arbete och behöver därför kunna tillgodogöra sig ny kunskap i mindre delar och när tillfället är rätt, berättar Henrik Dider.

På FUSE finns också communities för olika yrkesgrupper, exempelvis kockar eller receptionister. I dessa communities delas goda exempel, lärdomar och ny information som är relevant för just den yrkesgruppen. Enligt Henrik Dider leder detta till ett dagligt och långsiktigt lärande som verkligen fungerar. Ett annat exempel är de ledarträffar som arrangeras.

– Våra 700 ledare träffas regelbundet, exempelvis samtliga kökschefer i ett visst geografiskt område. Där delar de erfarenheter som de tar tillbaka till sitt team.

Scandic Hotels har en tydligt uttalad strategi för kompetensutvecklingen vilket Henrik Dider kallar för ”blended learning” och som innebär allt från två dagars intensiv ledarutveckling till tre minuters film på den digitala plattformen om ett nytt grötsortiment. Tanken är att åstadkomma en kultur där fem minuters kompetensutveckling då och då ses som något naturligt.

– Viss utbildning kommer fortfarande genomföras i utbildningslokaler för vi vet att vi får bäst effekt av utbildningen med denna metod, medan annan och allt större andel av vår utbildning kommer att genomföras digitalt i framtiden. Kompetensutvecklingen fungerar bättre om man får det i mindre doser och har möjligheten att gå ut i sitt arbete och träna på det man har lärt sig.

En av utmaningarna ligger i att hitta tiden, även för de kortare passen, då personalen är ”i direktsändning dygnet runt, året runt, från Kiruna till Malmö”, som Henrik Dider uttrycker det. Det finns ingen tid när teamet kan stänga in sig och fokusera på en vissa fråga. Samtidigt finns både intresset och den rätta inställningen där, och enligt Henrik Dider kan Scandic Hotels erbjuda möjligheter som ingen annan i branschen kan göra.

Samtidigt finns det också större utmaningar, där ett exempel är språkfrågan.

– Världens alla språk talas av personalen på våra hotell. Kommer man från ett annat land och börjar jobba hos oss så gör man det ofta med en väldigt grund kunskap i svenska. Vi får dra ett tungt lass som arbetsgivare eftersom svenskan som många har med sig från SFI inte är tillräcklig, säger Henrik Dider och fortsätter:

– Vi har därför startat upp språkutbildning i digital form tillsammans med företaget Lingio, och den är inriktad på yrkessvenska. Tack vare den så kan vi anställa många nyanlända personer som står långt från arbetsmarknaden. Vi bidrar med det för att kunna erbjuda möjligheter för enskilda människor, vilket samtidigt skapar integration och kompetensförsörjning till besöksnäringen.

Karin Carlesten

KompetensförsörjningKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist