NYHET30 januari 2018

Fokus på affärsnytta leder rätt

Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.

"Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla", säger Sara Skullered.
Foto: Nils Petter Nilsson

De flesta människor tycker inte att sexuella trakasserier är ok, men på samma gång har den svenska kulturen varit ganska förlåtande och stundom till och med accepterande, enligt Sara Skullered som driver det egna företaget Mångfaldsakademien.

– Det kommer förhoppningsvis att förändras nu. #Metoo har varit en ögonöppnare. Vi kan förvänta oss att företag överlag blir mer tydliga med vad som är accepterat beteende, säger hon.

Jämställdhet och mångfald är något som allt fler företag arbetar aktivt med. Kompetensbrist i många branscher och #Metoo-kampanjen är faktorer som skyndar på arbetet. Bland annat har det lett till att företag anställer fler med utländsk bakgrund, och ser över sin kultur och sina processer för att skapa en öppen miljö utan kränkningar.

Samtidigt finns det fortfarande många företag som känner att de vill göra mer för jämställdhet och mångfald, men de vet inte vad. Hon anser att alla kan göra något, även mindre företag trots att de sällan har samma resurser som stora företag.

– Det behöver inte vara så svårt. Egentligen handlar det om att bryta ner det i mindre delar och ta små steg framåt. Blir projektet för stort är risken att det inte blir något alls.

Enligt Sara Skullered är en av de största utmaningarna för att få en verklig förändring till stånd att förstå drivkraften vi alla har att vilja omge oss med personer som liknar oss själva. Som har samma kön, bakgrund, kroppsspråk eller sätt att kommunicera till exempel.

– Om problemet bara handlar om att män måste ändra på sig säger man indirekt att kvinnor är bra på jämställdhet. Men de är ibland till och med sämre än män för de har inte blivit drillade på samma sätt. De kanske anställer ännu fler som är lika dem själva.

Att peka ut en specifik grupp, till exempel män, kan göra att de tappar motivationen att jobba med frågan. För att kunna förändra kulturen behövs i stället gemensamma mål utifrån affärsnyttan. Då blir det framgångsrikt.

– Utgå från hur ni kan jobba annorlunda mot kunderna – då blir det något gemensamt för alla. Några som lyckats med att se affärsnyttan med att anställa personer med utländsk bakgrund är apoteken. Det är inget problem för dem – det är naturligt.

Problemet är inte nödvändigtvis hur många av de anställda som är män respektive kvinnor utan att organisationen är för enhetlig. Men för att förändra gäller det att inte stirra sig blind på grupperingar som kön och utländsk bakgrund, anser hon.

– Försök tänka på mångfald ur ett större perspektiv, bortom våra sju diskrimeringsgrunder. Om de kvinnor som anställs är lika männen som redan finns får man ändå inte den hävstångseffekten som mångfald kan ge.

Det finns flera skäl till att jobba med mångfald. Att ha olika kompetenser och personer inom ett företag är viktigt inte bara för att vara lönsam utan för att överleva, konstaterar Sara Skullered. Ur ett större perspektiv behöver Sverige få ett samhällsklimat där fler känner sig inkluderade för att upprätthålla sin konkurrenskraft som land.

– Med den höga förändringstakt som råder idag går det inte att ha en stelbent organisation för då kan man plötsligt vara ute ur leken. Dessutom är den nya generationen är inte särskilt intresserad av att vara i en organisation där alla är likadana – de vill ha dynamik, säger Sara Skullered.

Utgå från kunderna

– Försök att bygga mod i organisationen för att överbrygga den osäkerhet och rädsla som kan uppstå när olika typer av personer ska jobba ihop.

– Tänk igenom vilka personer som finns inom organisationen. Är de lika varandra? Försök i så fall att tänka annorlunda vid kommande rekryteringar.

– Ett bra sätt att komma igång och tänka nytt är att titta på sina kunder och fundera på hur kundbemötandet kan bli bättre. Med det följer ofta nya värderingar per automatik.

– Kartlägg dold mångfaldskompetens i företaget. Den kan leda till nya sätt att bemöta nya kundgrupper.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist