LogoLogo
LogoLogo
NYHET4 april 2018

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder.

"Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas", säger Robert Röder på Strukton Rail.Foto: Fredrik Hjerling
"Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen", säger Elin Kebert på Sveriges Byggindustrier.

Förr var det ett tungt och slitigt arbete att bygga järnväg men det är det inte längre. Därför finns det ingen anledning till att det ska fortsätta att vara så mansdominerat, anser Robert Röder, vd på järnvägsföretaget Strukton Rail.

– Det spelar ingen roll om det är en man eller kvinna. Vi tittar på kompetensen och letar efter bra folk. Kan vi få in fler kvinnor kan vi förhoppningsvis bryta mönster och få mer energi i företaget.

Strukton Rail har 1000 anställda, och andelen kvinnor har ökat markant de senaste åren. Nästan var femte anställd är kvinna vilket är högre än övriga branschen. Det ger ett försprång i den hårda konkurrensen om arbetskraft.

– Det har visat sig vara relativt lätt att rekrytera riktigt duktiga och vassa kvinnor på alla nivåer. De ser något hos oss som de inte ser någon annanstans.

Många gånger är kvinnor ”hungrigare” än sina manliga kollegor, förklarar han.

– De brinner för att vara med och bygga något viktigt i vårt bidrag till samhällsnyttan, men ser också karriärmöjligheter. En grupp med både män och kvinnor har en helt annan dynamik och ett spetsigare fokus. Hela bolaget lyfter.

Ledarskapet spelar stor roll när det gäller att hitta rätt kompetens – särskilt i tjänsteföretag där bra chefer lockar till sig duktiga personer, konstaterar han.

– För att vara attraktivt måste ett företag ha sunda värderingar i botten och ha ett förhållningssätt som tar ansvar för bolaget, anställda, kunder, och för vår del även för infrastruktur i samhället.

Bland annat har satsningen på fler kvinnliga chefer bidragit till att andelen kvinnor ökat totalt.

– Via dem får vi lättare att kontakt med andra kvinnor att anställa. Genom att de tipsar om oss i sina nätverk breddar vi rekryteringsbasen.

Om det finns kvinnor och män som är lika duktiga bör företag sträva efter balans och premiera kvinnor, anser Robert Röder.

– Jag förstår den som inte vill byta ut manliga chefer bara för att få in fler kvinnor på ledande positioner. Men många företag är i konstant utveckling och varje gång en ny chef ska rekryteras är en möjlighet att välja mer medvetet och aktivt försöka få in en kvinna. Så har vi gjort.

Grunden för att Strukton Rail lyckats locka kompetens är ett strukturerat arbete med värderingar sedan 2010. Värdegrunden diskuteras ofta och är ett stående inslag på ledningsmöten och personalmöten. Det ska vara en naturlig och prioriterad del i arbetet – inte bara ord, betonar han.

– Vi jobbar mycket med vad som är rätt och fel, bra eller dåligt, för alla. Det handlar om att skapa en öppenhet och en sund kultur där vi vågar prata om saker för att bli bättre och utvecklas.

Regeringens mål att minst 25 procent av de som nyanställs inom bygg- och anläggningsbranschen ska vara kvinnor senast år 2030. Positivt men klent, anser Robert Röder.

– Stenålders. 2030 – det är tolv år framåt! Vi tänker redan i linje med vad regeringen vill. Varför inte säga 2020? Det finns ju kvinnor att anställa.

Elin Kebert, projektledare för branschrekrytering på Sveriges Byggindustrier, BI, anser däremot att regeringens mål är ambitiöst med tanke på att variationen i branschen är så stor.

– För vissa företag är det en stor utmaning medan andra redan är på god väg dit. Det är bra att politiken uppmärksammar jämställdhetsfrågan, men det är inget nytt.

Det görs många satsningar på att minska mansdominansen i bygg- och anläggningsbranschen och andelen kvinnor ökar särskilt på tjänstemannasidan, påpekar hon.

– Våra företag behöver rekrytera och för dem handlar jämställdhet om att hitta bästa kompetensen. Det är helt affärskritiskt.

Största utmaningen är den snedfördelade könsfördelningen på gymnasiets byggprogram.

– Regeringen behöver backa upp sina mål med att ytterligare stärka yrkesutbildningarna och kopplingen mellan skola och arbetsliv, säger Elin Kebert.

KompetensförsörjningJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist