NYHET20 november 2017

”Svaghetstecken att LO inte samlat sig om etableringsanställningarna”

LO går vidare med etableringsanställningarna. Men redan nu har flera LO-förbund valt att ställa sig utanför överenskommelsen. Det är ett svaghetstecken att LO-förbunden inte är överens, menar vice vd Peter Jeppsson.

En förutsättning för att etableringsanställningarna ska bli en framgång är att det finns en bred uppslutning bland LO:s medlemsförbund, menar vice vd Peter Jeppsson.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Nyligen träffade fack och arbetsgivare en principöverenskommelse om etableringsanställningar, för att lättare kunna få nyanlända och långtidsarbetslösa i jobb. Efter en remissrunda bland LO-förbunden har nu LO beslutat gå vidare med förhandlingar med staten.

– Jag är väldigt glad att vi nu går vidare med att skapa möjligheter för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Det viktiga nu är att staten bidrar med både resurser och inte minst utbildning så att detta kan bli verklighet, säger LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson i ett pressmeddelande.

En förutsättning för att etableringsanställningarna ska bli en framgång är att det finns en bred uppslutning bland LO:s medlemsförbund, menar Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson. Men redan innan förhandlingarna är klara har Transport, Byggnads och GS-facket valt att stå utanför överenskommelsen.

– Det är beklagligt särskilt med tanke på att detta är områden där etableringsanställningar har en förutsättning att fungera bra, säger Peter Jeppsson.

Utöver de tre nämnda förbunden har ytterligare ett okänt antal förbund valt att stå utanför överenskommelsen.

– Det är ett svaghetstecken från LO att man inte lyckats samla sig bakom överenskommelsen, avslutar Peter Jeppsson.

ArbetskraftsinvandringArbetsmarknad
Skriven avStina Bengtsson