NYHET8 december 2017

Byggnads döms betala skadestånd för olaglig blockad

Tingsrätten dömer fackförbundet Byggnads att betala skadestånd till entreprenören Henrik Gustavsson efter att ha utsatt hans företag för en olaglig blockad.

Under våren 2006 kontaktade fackförbundet det berörda företaget och krävde att det skulle teckna kollektivavtal, trots att företagets tre anställda inte var fackligt organiserade. I avtalet ställdes krav på så kallade granskningsavgifter, vilka innebar att ett belopp motsvarande 1,5 procent av de anställdas löner varje månad skulle betalas till Byggnads.

Henrik Gustavsson och hans anställda vägrade, eftersom de hade valt att stå utanför Byggnads. HGS Linköping AB begärde då att få teckna ett avtal utan granskningsavgifter, något som Byggnads inte accepterade. Trots att företagets anställningsvillkor var bättre än det rådande kollektivavtalets, försatte Byggnads företaget i blockad under juni 2006.

I februari 2007, medan blockaden pågick, underkände Europadomstolen systemet med granskningsavgifter. Detta eftersom det stred mot skyddet för äganderätten samt att det inte kunde uteslutas att avgifterna från oorganiserade arbetstagare gick till politisk verksamhet.

Byggnads valde trots detta att fortsätta sin blockad, varpå företaget slutligen tvingades till konkurs.

I en uppmärksammad dom från Stockholms tingsrätt tillerkänns Henrik Gustavsson nu ett skadestånd på 140 000 kronor. Tingsrätten gör bedömningen att Byggnads stridsåtgärder kränkt företagets rättigheter enligt Europakonventionen och varit kvalificerat otillbörliga.

– Det känns fantastiskt att få upprättelse efter tio års rättegång i olika instanser. Tingsrätten har bekräftat de argument som vi framfört från dag ett. Det här är en dag jag aldrig kommer glömma, säger Henrik Gustavsson i ett pressmeddelande.

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen