Eftersom lönsamma skolföretag har hög utbildningskvalitet, så vore en vinstreglering missriktad som ett sätt att stärka kvaliteten. Den slutsatsen drar forskarna Gabriel Heller-Sahlgren och Henrik Jordahl i en ny rapport.
På uppdrag av Svenskt Näringsliv har forskarna Gabriel Heller-Sahlgren, London School of Economics och Institutet för Näringslivsforskning, och Henrik Jordahl, Institutet för Näringslivsforskning, undersökt sambandet mellan skolors lönsamhet och utbildningskvalitet.
Slutsatsen i rapporten är att lönsamma friskolor inte har sämre utbildningskvalitet än kommunala skolor.
”Vår undersökning tyder på att lönsamhet och kvalitet går hand i hand bland svenska grundskoleföretag vad gäller betyg, provresultat och elevernas egna omdömen. Det finns inte en enda undersökning som visar att lönsamma välfärdsföretag skulle vara sämre än olönsamma, skriver rapportförfattarna.
Mot den bakgrunden frågar sig Heller-Sahlgren och Jordahl vad regeringen vill åstadkomma med den föreslagna vinstregleringen i skolsystemet. ”Eftersom mer lönsamma skolföretag tycks ha högre utbildningskvalitet vore en vinstreglering missriktad som ett sätt att stärka kvalitén, summerar författarna.
Enligt Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning, och innovation, så faller regeringens argumentation i friskolefrågan ihop som ett korthus.
– På punkt efter punkt motsäger tung forskning regeringens resonemang. För en tid sedan visade en forskarrapport att lärare vid fristående skolor är mer nöjda med exempelvis rektors pedagogiska ledarskap än lärare vid kommunala skolor. Och nu visar en ny studie att lönsamhet och god kvalitet i skolan går hand i hand i svenska grundskolor, säger han.
Många politiker, inte minst företrädare för regeringen, brukar säga att skolpolitiken ska vara evidensbaserad, bygga på fakta och forskning. Det är dags att leva upp till den föresatsen, anser bias Krantz.
– Kasta de ideologiska skygglapparna och sluta jaga friskolorna. Fokusera på att lösa den svenska skolans verkliga problem. Sök samförstånd istället för att skapa splittring. Låt inte ytterkantspolitiker sätta agendan för skolpolitiken, säger han.
Villkoren för privata välfärdsföretagVinster i Välfärden