Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET9 maj 2017

Reepalu tar inte kvalitetsfrågorna på allvar

Välfärdsutredningen är fast i den felaktiga föreställningen att vinstsyfte går ut över kvaliteten i välfärden. Ilmar Reepalu hade chansen att föreslå konkreta åtgärder för stärkt kvalitet, men tog den inte, skriver välfärdsekonom Anders Morin.

Anders Morin, ansvarig för välfärdspolitik.
Foto: SÖREN ANDERSSON

Välfärdsutredningen har lämnat sitt slutbetänkande. Ilmar Reepalu hade chansen att föreslå konkreta åtgärder för stärkt kvalitet, till exempel tuffare inträdeskrav, stärkt inspektion, nationella hemsidor för kvalitetsredovisning, men tog den inte.

I stället är utredningen fast i den felaktiga föreställningen att vinstsyfte skulle gå ut över kvaliteten i välfärden. Enligt de studier och undersökningar som finns levererar privata företag lika hög eller högre kvalitet på nästan alla områden i välfärden. Dessutom visar en studie inom äldreomsorgen att de mest lönsamma företagen inom äldreboende levererar minst lika hög kvalitet som mindre lönsamma företag (Jordahl, 2016). Detta är ett grundskott mot hela Välfärdsutredningen.

Reepalu menar att det är svårt att ta fram relevanta kvalitetskrav och att kvalitetskrav riskerar att konservera utvecklingen. Detta synsätt riskerar dock att leda till ingen utveckling alls. Om man inte mäter befintlig kvalitet, sätter mål för utvecklingen och följer upp är kvalitetsnivån okänd, liksom i vilken riktning kvalitén utvecklas.

Det finns många exempel på när ett systematiskt kvalitetsarbete, som inkluderar mätning av vad som görs och vilket resultat det leder till, lett till stärkt kvalitet. Ett exempel är kvalitetsregistret Senior Alert, som bland annat mäter förekomst av trycksår hos äldre inom vård och omsorg. Efter det att mätningarna startade 2011 har andelen trycksår minskat med mer än 50 procent.

Välfärdsutredningen betonar vikten av personcentrerad och sammanhållen vård och omsorg, samt att det måste finnas en tillit till personalens kompetens när verksamheterna styrs. Svenskt Näringsliv håller med om det. Detta står dock inte – som Välfärdsutredningen vill göra gällande – i motsats till mångfald, privata utförare, upphandling och valfrihet. Det handlar om hur upphandling och valfrihetssystem utformas. Och det handlar om att målsätta och mäta sådant som faktiskt påverkar kvaliteten.

Utredningen menar att kvalitetsutveckling inte är möjlig vid upphandlingar av välfärdstjänster. Detta är inte korrekt. Avtalen kan utformas så att t ex teknisk och medicinsk utveckling kan ske kontinuerligt. Alternativt kan revideringar göras vid avstämningar.

För välfärdsutredningen synes det viktigare att välfärdstjänsterna är jämlika än att de håller hög kvalitet. Svenskt Näringsliv anser att det ska vara både och. Om välfärdstjänsterna är jämlikt fördelade, men håller otillräcklig kvalitet, är ingenting vunnet.
En politisk diskussion som bygger på myter och bortser från fakta leder ytterst till politikerförakt, vilket i sin tur göder polarisering och motverkar breda lösningar inom viktiga samhällsområden, som till exempel välfärden. Det borde även Välfärdsutredningen ha tänkt på. Reepalu förefaller anse att det är viktigare att bekämpa vinsterna än att höja kvaliteten.

Villkoren för privata välfärdsföretagVälfärd
Skriven avAnders Morin
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist