NYHET7 februari 2022

Svenska studenter förbereds inte för kunskapsekonomins villkor

Kunskapsekonomin ställer nya krav, inte minst eftersom värdeskapandet är så intimt förknippat med att ta tillvara på de kunskapsbaserade tillgångarna. Här lämnas svenska studenter i sticket, de får inte de kunskaper som de skulle behöva. Detta får konsekvenser inte bara för svenska företag utan för hela den svenska samhällsekonomin.

Foto: Mostphotos

Boris Johnson har många gånger varit i blåsväder. För en tid sedan blåste det upp en liten storm när han höll tal för Svenskt Näringslivs brittiska motsvarighet CBI. Det fanns de som menade att allt han sa var bara rappakalja, inte minst eftersom en stor del av talet ägnades åt Greta Gris (Peppa Pig).

För den som lyssnade bortom hummandena fanns det dock viktiga budskap om kreativitet, innovation och politiskt ledarskap. Kreativitet kan leda till företag som genererar stora värden, vilket inte minst visades när företaget bakom Greta Gris såldes till det amerikanska företaget Hasbro häromåret för 4 miljarder dollar.

En annan påminnelse om de värden som kan genereras i de kreativa näringarna är när Microsoft köpte spelutvecklaren Activision Blizzard för 68,7 miljarder dollar. I Activision Blizzards portfölj ingår en stor mängd kända spel, med en stor mängd spelare i hela världen. Till saken är också att företaget har lyckats utveckla nya affärsmodeller som förändrat branschen i grunden.

När den här typen av företagsförvärv sker ligger största delen av företagens värde i de kunskapsbaserade tillgångarna. Det handlar om stora mängder upphovsrättigheter och varumärken. Det handlar också om en stor mängd know-how kring bland annat vad som fungerar i relation till olika målgrupper.
För att förvärven ska bli av krävs helt enkelt att företagen har koll på sina rättigheter. Det innebär bland annat att företagen måste ha skrivit en mängd olika avtal och rent av byggt hela strukturer av upphovsrättsliga avtal som gör att alla parter vet vad som gäller.

I Boris Johnsons tal lyfte han att politiker inte ska lägga sig i för mycket. Den kreativitet som kan leda till värdeskapande hos företag är inget som politiker i sig ska försöka styra över. Precis som Boris Johnson påpekar ligger det inte minst bortom politikers normala kompetens. Vilken politiker kunde förutse att en gris som ser ut som en hårtork skulle kunna generera miljarder?

Det som politiker behöver är dock att se till att samhällsstrukturerna är på plats för att möjliggöra den här typen av värdeskapande. Det behövs till exempel en upphovsrätt som är så tydligt reglerad att den kan användas av kreatörer och företag. Där brister den svenska lagstiftningen idag. Inte minst verkar lagstiftaren inte förstått att upphovsrätt är en näringspolitisk fråga.

Det finns dock större problem. Svenska studenter förbereds inte för de krav som kunskapsekonomin ställer. Det går att gå igenom högskoleutbildningar utan att få ens med sig de mest grundläggande delarna om att skriva upphovsrättsliga avtal.
Studenterna lär sig därmed inte ens att det krävs upphovsrättsliga avtal för att kunna använda sig av öppen innovation.

Följden blir att många inte inser vikten av att ha rätt avtal på plats. Det kan leda till onödiga tvister, vilket inte är till glädje för någon. Konsekvensen kan också bli att den typen av företagsförsäljningar som nämnts ovan inte kommer till stånd, alls. Värdena skulle kunna finnas där, men de slarvas helt enkelt bort.
Om det ska tas krafttag för att stärka Sveriges position i kunskapsekonomin är utbildningssidan en viktig del. Svenska studenter måste få lära sig mer om de kunskapsbaserade tillgångarna. För deras skull. För företagens skull. För samhällsekonomins skull.

Svenskt Näringslivs immaterialrättsstrategiImmaterialrätt
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist