De får Svenskt Näringslivs första Infrastrukturstipendium
Svenskt Näringslivs första Infrastrukturstipendium gick till Sara Sjöberg och Elin Östebo, civilingenjörer i miljöteknik och energi, för deras examensarbete om effekterna av tunga ellastbilar på lokalnätet.

– Det känns superkul, men vi är verkligen ärade att få det här priset. Vi var ju nöjda när vi var klara med vårt examensarbete, så det känns kul att ni också tycker att det bidrar med någonting, säger Sara Sjöberg.
I examensarbetet har Elin Östebo och Sara Sjöberg upptäckt att elektrifiering av tunga transporter i logistiktäta områden snabbt skapar effekttoppar som dagens lokala elnät inte klarar, åtminstone om vi behåller samma driftmönster som vi har idag.
– En plats som vi ser kommer påverkas mycket av det här är logistikområden, intensiva zoner som större terminaler eller hamnar, där många lastbilar lossar och lastar gods. Om de här lastbilarna blir eldrivna uppstår problem med elnätet, särskilt i lokalnätet, eftersom de inte är byggda för att hantera den höga effekt som lastbilar kräver vid laddning, säger Elin Östebo.
Efter intervjuer med företag och nätägare är det tydligt att problemet inte bara handlar om tekniska hinder som kapacitetsbrist och bristande laddinfrastruktur. Det beror också på mänskliga faktorer som kunskapsbrist, tröghet och svag samverkan.
Utan en kraftsamling framstår ellastbilsmarknaden som en utopi i teorin, men en praktisk svårighet i verkligheten.
– När vi pratade med mindre åkerier berättade de att de testat att köra en ellastbil men sedan ställt av den för att det inte var lönsamt. Det finns ett avstånd mellan forskningen och verkligheten, där man ser att marknaden inte riktigt är mogen, säger Sara Sjöberg.
Inte bara med elnät
Slutsatsen är att om vi vill se en elektrifiering av lastbilsflottan och en väg närmare klimatneutralitet 2050, räcker det inte med att bygga ut elnätet. Då måste vi också skapa en flexiblare användning av befintlig elkapacitet och ett snabbare skifte till fossilfria transporter. Mer konkret handlar det om bättre effektprognoser och rätt dimensionerade abonnemang, utveckling av flexibilitet på elmarknaden, smart laddning och energilagring samt gemensamma investeringar i laddning.
– Vi behöver också få till en kunskapshöjning i allmänhet och en ökad transparens för att effektivisera användningen av befintlig effekt. Många tänker nog bara: ”Nej, det är för krångligt att ändra om”, eftersom det blir mycket planering – att anpassa körscheman med laddning och så vidare. Jag tror det också är en jobbig omställning för många, säger Elin Östebo.
Slutligen behövs en koordinerande part som driver samverkan mellan företag, fastighetsägare och elnätsbolag.
– Eftersom det är dyrt med till exempel laddinfrastruktur kan det vara en bra idé att se över möjligheten till gemensamma investeringar och delade resurser, säger Sara Sjöberg.
Om stipendiet:
För att öka intresset för transport- och infrastrukturfrågor redan under studietiden instiftade Svenskt Näringsliv 2025 sitt första Infrastrukturstipendium.
Syftet är att uppmuntra unga ingenjörer och samhällsplanerare att bidra med nya idéer som stärker svensk konkurrenskraft och påskyndar omställningen till ett mer hållbart och effektivt transportsystem.
Motivering
”Examensarbetet angriper en för näringslivet mycket aktuell fråga i omställningen till fossilfria transporter på ett ambitiöst och genomarbetat sätt. Rapporten kombinerar kvalitativa och kvantitativa metoder för att identifiera hinder för elektrifiering och pekar bland annat på hur kapacitetsbristen i lokala elnät kan begränsa företagens möjligheter att ladda lastbilar vid effekttoppar. Arbetet lyfter fram både tekniska och beteenderelaterade faktorer som behöver lösas för att påskynda elektrifieringen.”