Svenskt Näringsliv logoSvenskt Näringsliv logo
LogoLogo
LogoLogo
NYHET31 augusti 2021

Så handlar du med Storbritannien och Tyskland

Exportkartan har ritats om. Tyskland gick nyligen om Norge som den största marknaden för svenska exportföretag och Brexit gör det mer komplicerat att göra affärer med Storbritannien. Här tipsar två experter om vad du ska tänka på om du vill handla med dessa länder framöver.

Handelsexperterna Henrik Isakson och Eva Häussling redogör för vad som är viktigt att tänka på när det är dags att göra affärer med Storbritannien och Tyskland.

Många har en bild av att svensk och tysk kultur är lika men enligt handelsexperten Eva Häussling stämmer det inte alls.

– De kulturella skillnaderna mellan Tyskland och Sverige är större än vad många tror och därför är de viktiga att känna till. Förberedelse är a och o, annars kan det bli en rejäl utmaning för företag som kommer nya in på marknaden, säger Eva Häussling, expert på handelsfrämjandefrågor på Svenskt Näringslivs internationella avdelning.

Hon räknar upp flera skillnader som är bra att ha koll på. Till exempel är det ofta mer hierarkiskt på tyska arbetsplatser. I Sverige handlar det om konsensus och vi vill helst vara överens om saker men det behöver man inte alltid i Tyskland.

– Det är ganska vanligt att någon tar beslutet och sedan får de andra rätta sig efter det, enligt mottot att ”förtroende är bra – kontroll är bättre”. Det är inte av elakhet utan det är ett tankesätt. I Sverige har man ett stort förtroende för varandra.

Det tålamod som ofta finns i Sverige finns heller inte på samma sätt i Tyskland. Tidplaner ska hållas och ofta är de tajta – det ska gå fort.

Svenskar måste våga säga vad de tycker

En annan skillnad är att det i Tyskland är helt okej att diskutera och bråka med varandra på ett sätt som svenskar inte alls gör i samma utsträckning, påpekar hon.

– Det är inget personligt utan det handlar om att säga vad man tycker. Som svensk på den tyska marknaden gäller det att också våga göra det. Oftare än i Sverige händer det också att tvister tas till domstol. Var inte rädd för det i så fall utan se bara till att få juridiskt stöd om det inträffar.

Samtidigt har svenska företag en stor konkurrensfördel på den tyska marknaden.

– Tyskar älskar Sverige! Allt är mysigt! Ett slags Bullerbysyndrom som är väl värd att ta tillvara, säger Eva Häussling.

Storbritannien är en annan stor exportmarknad för Sverige. Den ligger nära både kulturellt och geografiskt och de flesta svenskar är bra på det engelska språket.

Brittiska marknaden mindre viktig framöver

Det har bidragit till att Storbritannien länge har varit ett så viktigt land för svenska företag men i och med Brexit har exporten dit fått sig en rejäl törn, och troligtvis blir den brittiska marknaden mindre viktig framöver, förklarar Henrik Isakson, handelspolitisk expert på Svenskt Näringslivs internationella avdelning.

– Exakt hur Brexit påverkar svenska företags möjligheter att göra affärer med Storbritannien vet ingen ännu. Vissa saker fortsätter att vara oklara för vi vet inte idag hur britterna ändrar regler och förutsättningar i framtiden.

Men redan nu går det att se att Storbritanniens utträde ur EU innebär ganska många och stora problem, enligt Henrik Isakson. Främst är det tre problem som kretsar kring att Storbritannien har valt en ganska distanserad relation till EU jämfört med andra icke-medlemmar i Europa.

– Det handlar om att Storbritannien ställer sig utanför EU:s tullområde. Landet har valt att inte förhandla fram en tullunion med EU, som bland annat Turkiet har gjort för att mildra handelsproblemen. Storbritannien ingår heller inte i EU:s inre marknad till skillnad från Norge och Island, säger Henrik Isakson.

För svenska företag blir det en hel del skillnader att handla med andra EU-länder jämfört med att handla med Storbritannien. Henrik Isakson nämner några exempel:

– Alla företag som exporterar till eller importerar från Storbritannien måste hantera tullprocedurer för de varor som ska passera gränsen vilket tar tid och kostar pengar. Det slipper den som handlar med EU-länder.

– Tullfrihet är inte lika självklart när det gäller handel med Storbritannien. Många svenska företag uppger att det är ett problem att de nu måste betala tullavgifter när de exporterar till Storbritannien. Inom EU råder dock alltid tullfrihet.

När det handlar om produktkrav och standarder har Storbritannien ärvt EU:s regelverk men är nu fritt att ändra i dem. Om de ändras måste exporterande företag anpassa sina varor till den brittiska marknaden vilket också tar tid och kostar pengar. Inom EU är produktkraven däremot harmoniserade, klargör Henrik Isakson.

Inte lika lätt att resa till Storbritannien i affärer

Hinder för personrörlighet är ett annat problem att vänta. Brexit var till stor del en konsekvens av att britterna tyckte att det var för många från andra länder i Storbritannien. Även om affärsresenärer inte jämställs med invandring blir det inte lika lätt att resa till Storbritannien i affärer framöver. Framför allt blir det inte lika lätt att placera personal där.

– Det är också svårare att få yrkesmässiga kvalifikationer godkända. Risken är att vissa svenskar som är vana vid att arbeta i Storbritannien plötsligt inte får det på grund av att deras kvalifikationer inte erkänns av brittiska myndigheter.

– Risker för handelskonflikter ökar. Om skillnaden mellan brittiska regler och reglerna inom EU blir för stora kan det skapa orättvisa konkurrensfördelar vilket kan leda till handelskonflikter som kan ställa till problem för företag, säger Henrik Isakson.

FrihandelBrexit
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist