När fler ska bli behöriga lärare - möjligheter att utveckla KPU

Syftet med rapporten När fler ska bli behöriga lärare – möjligheter att utveckla KPU är att beskriva hur systemet med kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) fungerar idag och att identifiera faktorer som påverkar dess bidrag till en långsiktigt stabil försörjning av legitimerade lärare. Analysen bygger på tidigare studier, statistik och ett tjugotal intervjuer med lärosäten, myndigheter och skolhuvudmän.
Undersökningen visar att KPU i flera avseenden fungerar enligt intentionerna. Utbildningen bidrar till att fler elever får undervisning av behöriga lärare och har särskilt stärkt tillgången på lärare i matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik. Examensfrekvensen är högre än i de reguljära lärarutbildningarna och majoriteten av de examinerade arbetar som lärare efter examen.
Samtidigt framkommer flera begränsningar. Systemet med KPU når inte fullt ut sin potential att bidra till lärarförsörjningen. Rekryteringen påverkas negativt av otydliga behörighetsregler, omfattande administration och bristande nationell samordning. Flera lärosäten dimensionerar utbildningarna utifrån lokala förutsättningar snarare än prognoser över skolväsendets behov, och resurser för marknadsföring och vägledning är begränsade.
Rapporten visar att KPU har en tydlig och nödvändig funktion i lärarutbildningssystemet, men att utbildningarnas bidrag till lärarförsörjningen kan stärkas genom tydligare styrning, ökad stabilitet och ett mer långsiktigt perspektiv i statens och lärosätenas arbete. Studien pekar på behovet av en mer samordnad styrning och planering av KPU-systemet. Det gäller både antagningsprocesser, dimensionering och uppföljning av utbildningarnas resultat. Behörighetsregler bör göras mer transparenta, marknadsföringen förstärkas och möjligheterna till studiefinansiering genom omställningsstudiestödet förbättras. Ökad samverkan mellan lärosäten, myndigheter och skolhuvudmän bedöms vara centralt för att säkerställa en effektiv användning av utbildningsplatser och hög kvalitet i genomförandet.