För att lösa knutarna på arbetsmarknaden måste gymnasieprogrammen bli mer relevanta för yrkeslivet. Det skriver Svenskt Näringslivs utbildningsexperter Tobias Krantz och Johan Olsson på DN Debatt, och hänvisar till den nya upplysningstjänsten Gymnasiekvalitet.se för ett bättre utbildningsval.
I dag har många företag svårt att hitta nya medarbetare med rätt utbildning och erfarenheter. Samtidigt har Sverige, mitt i högkonjunkturen, en betydande arbetslöshet. Den dåliga matchningen mellan arbetskraftsutbud och efterfrågan är en påminnelse om hur viktigt det är med utbildningsval som fungerar på arbetsmarknaden.
Det skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation och Johan Olsson, utbildningspolitisk expert på DN debatt i samband med att sajten Gymnasiekvalitet.se lanseras.
Inom de närmaste veckorna ska en ny årskull välja väg inför gymnasieskolan och för att bidra med underlag inför gymnasievalet 2019 har Svenskt Näringsliv med hjälp av Statistiska Centralbyrån, SCB, tagit fram fakta om hur det gått för eleverna på alla program på svenska gymnasieskolor.
Den framtagna statistiken visar bland annat hur elever klarat sig på arbetsmarknaden åren efter examen, men även hur det gått i skolan med nationella prov och betyg.
Bland annat visar den framtagna statistiken att högst snittinkomster tio år efter att de lämnat gymnasiet uppnåddes av elever som gått yrkesförberedande program inom energi, bygg, teknik och elprogrammet.
Allt material görs nu tillgängligt på sajten Gymnasiekvalitet.se, för att främja genomtänkta utbildningsval.
”De fakta vi presenterar kan hjälpa gymnasieväljarna att göra genomtänkta utbildningsval. Framöver bör rektorerna vid gymnasieskolorna ha ansvar för att redovisa hur de egna programmens elever klarar sig på arbetsmarknaden. Sådan information bör ingå som konsumentupplysning när skolor presenterar sitt utbud för intresserade niondeklassare och deras föräldrar”, skriver Tobias Krantz och Johan Olsson på DN debatt.
De skriver vidare att ansvariga politiker och rektorer också bör använda fakta för att utvärdera och utveckla gymnasieskolans program.
”Skolor som har svaga resultat bör samarbeta mer med näringslivet för att förbättra elevernas förutsättningar efter utbildningen. Ökad samverkan mellan skolor och företag bidrar T och därmed till att elevernas förutsättningar att få jobb och försörjning förbättras”, avslutar de.
Läs hela debattartikeln på DN Debatt
Läs mer på gymnasiekvalitet.se
GymnasieskolaOmställning och yrkesväxlingArbetsmarknadsinträdetUtbildning