Hotellbokningssajten booking.com strider mot konkurrenslagen genom att hindra hotell från att sätta lägre priser än vad sajten erbjuder. Det slår Patent- och marknadsdomstolen fast. "Dagens dom ökar hotellens möjlighet att sätta priser efter faktiska kostnader", säger Jonas Siljhammar, vd för Visita.
Den stora vinnaren är konsumenten som får se ökad konkurrens och därmed bättre priser och andra villkor. Det konstaterar Jonas Siljhammar, vd för branschorganisationen Visita, efter domen i Patent- och marknadsdomstolen.
Visita stämde booking.com under hösten 2016 för den klausul som finns i kontrakten med hotellen och som förbjuder dem att erbjuda lägre pris och bättre villkor på sina egna onlinekanaler än på booking.com. Därmed ansåg branschorganisationen att bokningssajten bröt mot konkurrenslagen och även pressade upp hotellpriserna.
Dagens dom har stor effekt på den svenska hotellmarknaden, enligt Jonas Siljhammar.
– Den ökar hotellens möjlighet att sätta priser efter faktiska kostnader och kommer gynna de konsumenter som bokar via hotellens egna sajter, säger han i pressmeddelandet.
Bokningssajten hotas nu med vite och ska upphöra med klausulen inom tre månader.
Konkurrens från offentlig sektor/osund konkurrensOSUND KONKURRENS.