Konkreta lösningar på läskrisen
Delta digitalt eller fysiskt
8 oktober 15:30–17:00
Lägg till i kalenderAnmäl dig senast 8 oktober
Kontaktperson
Mellan lågstadiet och mellanstadiet ska skiftet ske: från att lära sig läsa till att läsa för att lära. Därefter riskerar de elever som inte läser tillräckligt bra att få problem i alla andra ämnen. Men var femte grundskoleelev läser för dåligt. Gapet mellan de som läser bäst och de som läser sämst ökar. Ändå används inte alltid de effektiva, evidensbaserade metoder som kan förbättra stärka den tidiga läs- och skrivundervisningen. Därför publicerar Näringslivets skolforum nu två nya rapporter:
Läs- och skrivundervisning för yngre elever - kunskapsöversikt sammanfattar vad forskningen säger om hur man bäst genomför läs- och skrivundervisning för yngre elever.
Leda för läsutveckling - en praktisk och tydlig handbok för skolhuvudmän som vill stärka elevers läsutveckling, med fokus på årskurserna F–3.
Välkommen diskutera de verkliga lösningarna på läskrisen – vi bjuder på fika från 15.00! Du kan följa seminariet både på plats och digitalt.
Medverkande
Linda Fälth
professor i pedagogik vid Linnéuniversiteten och en av författarna till kunskapsöversikten Läs- och skrivundervisning för yngre elever
Ingrid Thulin Olander,
logoped, verksam som språk-, läs- och skrivutvecklare, Språka Lund / Lunds kommun
Marie Åkerlund
specialpedagog och speciallärare, verksam som språk-, läs- och skrivutvecklare, Lunds kommun
Peter Bragner
grundskoledirektör och skolchef, Stockholms stad
Modererar gör Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor på Svenskt Näringsliv