Böcker som flyger Sändningen börjar
Seminarium

Konkreta lösningar på läskrisen

karta
okt
08

Delta digitalt eller fysiskt

Storgatan 19, Stockholm

Projektrummet

Öppna karta

8 oktober 15:30–17:00

Lägg till i kalender

Anmäl dig senast 8 oktober

Kontaktperson

Mellan lågstadiet och mellanstadiet ska skiftet ske: från att lära sig läsa till att läsa för att lära. Därefter riskerar de elever som inte läser tillräckligt bra att få problem i alla andra ämnen. Men var femte grundskoleelev läser för dåligt. Gapet mellan de som läser bäst och de som läser sämst ökar. Ändå används inte alltid de effektiva, evidensbaserade metoder som kan förbättra stärka den tidiga läs- och skrivundervisningen. Därför publicerar Näringslivets skolforum nu två nya rapporter:

Läs- och skrivundervisning för yngre elever - kunskapsöversikt sammanfattar vad forskningen säger om hur man bäst genomför läs- och skrivundervisning för yngre elever.

Leda för läsutveckling - en praktisk och tydlig handbok för skolhuvudmän som vill stärka elevers läsutveckling, med fokus på årskurserna F–3.

Välkommen diskutera de verkliga lösningarna på läskrisen – vi bjuder på fika från 15.00! Du kan följa seminariet både på plats och digitalt.

Medverkande

  • Linda Fälth

    professor i pedagogik vid Linnéuniversiteten och en av författarna till kunskapsöversikten Läs- och skrivundervisning för yngre elever

  • Ingrid Thulin Olander,

    logoped, verksam som språk-, läs- och skrivutvecklare, Språka Lund / Lunds kommun

  • Marie Åkerlund

    specialpedagog och speciallärare, verksam som språk-, läs- och skrivutvecklare, Lunds kommun

  • Peter Bragner

    grundskoledirektör och skolchef, Stockholms stad

Modererar gör Gustav Blix, ansvarig för grundskolefrågor på Svenskt Näringsliv

Näringslivets skolforum