Bra med översyn av kupongskatten – men vad hände med beredning och kvalitetssäkring?
Svenskt Näringsliv har nu lämnat remissyttrande över Finansdepartementets promemoria om ny lag om källskatt på utdelning DS 2020:10.
Vi välkomnar en modernisering av den föråldrade kupongskattelagen, men vi anser samtidigt att utredningen uppvisar sådana brister i beredningen och i väsentliga delar av förslaget att det inte kan läggas till grund för lagstiftning utan omfattande bearbetning och korrigering.
Förslaget innebär i korthet att kupongskattelagen ersätts med en lag om källskatt på utdelning, att beskattningsförfarandet inordnas under skatteförfarandelagen, samt att skatteflyktslagen utvidgas till att också omfatta källskatt på utdelningar. Dessutom innebär förslaget bl.a. en ändring av ett av de grundläggande begreppen för att bestämma om uttag av källskatt ska ske.
Därutöver föreslås, utan motivering, att dagens generella undantag från källskatt på utdelning på näringsbetingade andelar begränsas till att endast gälla utdelningar till bolag inom EES.
Bristerna i förslaget består bl.a. av att:
Förslaget innebär att lagstiftningen medvetet blir mer oprecis och tvetydig avseende centrala begrepp som t.ex. utdelningsberättigad/den som har rätt till utdelningen.
Den oprecisa utformningen av begreppet den som har rätt till utdelningen effektivt sätter det rättssäkerhetsskydd som utgörs av den ordning under vilken skatteflyktslagen kan åberopas ur spel. Skatteflyktslagen bör vara det enda verktyget för att kunna ta ut källskatt med bortseende från den civilrättsliga regleringen.
Förslaget exkluderar utan närmare förklaring bolag hemmahörande utanför EES från undantag från källskatt på näringsbetingade andelar.
Antalet restitutioner riskerar att öka drastiskt och medföra ett hinder för svenska bolag att attrahera internationellt kapital. I förlängningen minskar det produktiviteten och välfärden i Sverige.
Mot bakgrund av att förslaget innefattar principiellt viktiga förändringar avseende uttaget av källskatt på utdelning från svenska bolag är den bristfälliga beredningsprocessen av lagstiftningsförslaget anmärkningsvärd. Detta gäller såväl hanteringen av utredningen som avsaknaden av öppenhet i processen.
Trots att frågan om skatt på utdelning är central för svenska bolag har vare sig Svenskt Näringsliv eller andra generellt verkande organ med bred förankring i näringslivet varit knutna till utredningen i någon form. Ett skatteförslag av den här karaktären borde självfallet ha hanterats inom ramen för en statlig utredning med bred expertis och organiserad struktur.
Den bristfälliga beredningen och bristande konsekvensanalysen kan förklara förslagens tillkortakommande. Ett tydligt och viktigt exempel på detta är den ovannämnda inskränkningen av undantaget för näringsbetingade andelar. En policyförändring av denna karaktär skulle innebära att utdelning från svenska bolag till moderbolag i Kina, Singapore samt ett antal andra länder utanför EES inte längre kommer att undantas från källskatt. Förutom försämrade förutsättningar för utländska direktinvesteringar i Sverige innebär detta förstås en stor förändring för svenska industrikoncerner, inte minst i förhållande till Kina där det som bekant finns betydande ägarintressen i svenska storföretag.
Det faktum att en sådan viktig svensk policyförändring överhuvudtaget inte kommenteras i förslaget är minst sagt anmärkningsvärt. Efter diverse efterforskningar har Svenskt Näringsliv erfarit att en svensk policyändring sannolikt inte är avsedd utan att detta bara är ett förbiseende av utredningen. Huruvida så är fallet återstår förstås att se. Det hade varit på sin plats att Finansdepartementet kvalitetssäkrat förslaget innan utskick.
Klart är i alla fall att om utredningen hade bedrivits på sedvanligt sätt och näringslivets synpunkter hade inhämtats redan vid utformningen av förslagen hade en så pass viktig frågeställning, med implikationer för investeringar och handel, inte lämnats hängande och remissinstanserna hade sluppit spekulera huruvida den föreslagna ändringen är avsedd eller inte.
Slutligen kan man inte låta bli att förundras över varför departementet under pågående pandemi väljer att remittera detta förslag. Svenskt Näringsliv har vid två tillfällen (1 och 2) under våren vädjat om återhållsamhet gällande remissutskick. Genom att skicka ut ett bristfälligt berett 400-sidigt förslag med kort svarstid under pågående kris, i ett läge när många bolag kämpar för sin överlevnad och inte har möjlighet att aktivt delta i besvarandet av remisser, begränsas påtagligt näringslivets möjligheter att även i detta skede bidra med konstruktiva och nödvändiga synpunkter.
Det är hög tid att Regeringskansliet återgår till att ta beredningsprocessen på allvar.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...