Elektronikskatten ändras efter kritik
Elektronikskatten, även benämnd kemikalieskatten, är en nationell skatt som tas ut på elektronik och vitvaror sedan den 1 juli 2017. Med anledning av den kritik som framförts mot skatten har regeringen nu remitterat förslag om lagändringar.
Både näringslivet och myndigheter var kritiska till att skatten infördes, bl.a. kritiserades skattens konstruktion på grund av svårigheten att styrka och kontrollera avdrag samt att den fiskala utformningen begränsar det högsta avdraget till 90 procent av skatten. Varor drabbas alltså av kemikalieskatten trots att de inte innehåller angivna kemikalier. Visserligen ”bara” till 10 procent av ordinarie skattesats, men ändå fullkomligt principlöst. Så som lagen tidigare var utformad missgynnades vidare svenska företag då utländska distansförsäljare som sålde till svenska privatpersoner inte omfattades av skatten.
Svenskt Näringsliv är fortsatt av den uppfattningen att elektronikskatten aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas, men arbetar ständigt för att förbättra regelverket så länge den finns kvar. Bland annat har Svenskt Näringsliv verkat för införandet av en ny registrering i syfte att underlätta EU-inköp. Registreringen infördes den 1 januari 2019 och introducerade en ny typ av skattskyldig, benämnd ”registrerad mottagare”. Efter omfattande kritik från näringslivet om bristande konkurrensneutralitet, upphörde dessutom undantaget för utländska distansförsäljare den 1 oktober 2020. Vid försäljning till kunder i Sverige har svenska företag numera åtminstone samma ”level playing field” som utländska företag.
Sedan skattens införande har skattesatserna höjts vid ett flertal tillfällen utan någon utvärdering om skattens effektivitet som miljöstyrmedel. Näringslivet har efterfrågat en granskning av skattens funktionalitet som miljöstyrmedel. Med anledning av bl.a. näringslivets krav fick Skatteverket och Kemikalieinspektionen, KEMI, i regeringsuppdrag att granska elektronikskatten.
I myndigheternas granskning bekräftas de brister som näringslivet framfört avseende skatten. I sin rapport konstaterar myndigheterna att skatten inte uppnått avsedd effekt med lagens syfte att minska tillförseln av farliga ämnen till människors hemmiljö och på så vis skydda människors hälsa. Vidare framhålls att skatten är svår att administrera för både företag och myndigheter.
Som en del av regeringsuppdraget har KEMI och Skatteverket tagit fram ytterligare en rapport med förslag på ändringar av skattens konstruktion och ändringar som ska förenkla administrationen för skattskyldiga och myndigheter. Mot bakgrund av denna rapport har regeringen remitterat förslag om lagändring. Ändringarna, som föreslås träda i kraft den 1 juli 2023 innebär bl.a. att det högsta skatteavdraget höjs från 90 till 95 procent och att administration kommer att minska då uppdelningen på additivt och reaktivt tillsatta kemikalier tas bort. Vidare underlättar förslaget handeln med begagnade varor. Förslagen överensstämmer i stora delar med den branschposition som tagits fram.
Det remitterade förslaget är ett steg i rätt riktning, men det är anmärkningsvärt att det högsta avdraget inte höjs till 100 procent. Särskilt när förslaget från KEMI och Skatteverket motiverar en höjning av avdraget med att incitamenten att fasa ut kemikalier ökar när avdragsnivån ökar. Det är orimligt att företag beskattas trots att deras produkter inte innehåller de oönskade kemikalierna. Detta borde vara självklart om ambitionen är att uppnå en ändamålsenlig miljöstyrning. Möjligheten till fullt avdrag är en viktig principfråga samt en hygienfråga för elektronikskatten och andra skatter som införs med miljöskäl.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
