EU-direktiv om tvistelösningsmekanismer vid dubbelbeskattning – ett efterlängtat förslag
Internationell dubbelbeskattning är ett stort problem för många bolag och ett hinder mot gränsöverskridande handel och investeringar. EU-kommissionen har angivit att dess målsättning med den inre marknaden är ett rättvist, effektivt och tillväxtvänligt bolagsskattesystem som bygger på principen att företag ska betala skatt i det land där vinsterna görs.
I dagsläget finns det dessvärre inget effektivt verktyg för att undanröja de många dubbelbeskattningssituationer som uppstår när två eller flera länder gör anspråk på skatt för samma inkomst. För bolagen innebär detta minskad förutsebarhet och säkerhet vilket försvårar investeringsbeslut i samband med internationella transaktioner.
Mot denna bakgrund är det mycket välkommet att EU-kommissionen i oktober förra året lade fram ett förslag till direktiv om tvistelösningsmekanismer vid dubbelbeskattning. Förslaget innehåller bestämmelser om ett förfarande hur myndigheterna i medlemsstaterna ska lösa fall av dubbelbeskattning. Om medlemsstaterna inom en tidsbegränsad period inte lyckas enas om en lösning hänskjuts frågan till en rådgivande kommitté vars beslut blir bindande för medlemsstaterna.
I spåren av OECD:s omfattande BEPS projekt (Base Erosion Profit Shifting) är i princip riktlinjerna för hela det internationella skatteregelverket under omvälvning. Det politiska trycket, med G20-länderna i täten, att skärpa skattelagstiftningen är mycket stort och betydande förändringar är att vänta inom en rad områden. Förslagen har tagits fram av OECD på mycket kort tid utan någon ordentlig konsekvensanalys och möjlighet till tid för eftertanke. Risken för ett ökat antal tvister länder emellan om hur de nya reglerna ska tolkas är betydande. Antalet fall av dubbelbeskattning var stort redan innan BEPS projektet drogs igång och förväntas öka dramatiskt i takt med att BEPS reglerna börjar att implementeras.
Det finns ingen tid att förlora. Medlemsländerna bör snarast implementera tvistelösningsdirektivet.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
