Förlorade skatteintäkter av Nordeaflytt
Finansministern har enligt uppgift i Dagens Industri meddelat att en flytt av Nordeas huvudkontor utanför Sverige inte skulle medföra några konsekvenser i form av förlorade svenska skatteintäkter. Då har hon uppenbarligen bortsett ifrån Nordeas nuvarande bidrag till resolutionsavgiften, som enligt gällande regelverk uppgår till ca 2 miljarder kronor. Om de regelverksförändringar som Finansdepartementet föreslagit genomförs kommer avgiften uppgå till ca 6 miljarder kronor om året från 2019. Resolutionsavgiften räknas in i regeringens budgetmässiga reformutrymme och har därför samma egenskaper som övriga skatter. Att finansministern inte på något sätt skulle behöva anpassa statsbudgeten om Nordea flyttar sitt huvudkontor utanför Sverige är således inte sant.
Från den 2 januari i år bedrivs Nordeas verksamhet i norden i filialstruktur då de tidigare dotterbolagen i Finland, Danmark och Norge har fusionerats in i det svenska moderbolaget. Omstruktureringen har bl.a. motiverats med strävan efter att effektivisera och minska den administrativa komplexiteten. Att en verksamhet som bedrivs i filialform kräver mindre lokal administration är inte svårt att se. Det finns därför skäl att oroa sig över att sådana tjänster och funktioner som, efter filialiseringen förlagts till Stockholm, nu kommer att flyttas utanför Sverige. I den mån en omlokalisering av huvudkontoret innebär att även affärsdrivande verksamhet flyttar från Sverige blir förlusten av skatteintäkter ännu större.
Nordea är dessutom en storkonsument av IT och konsulttjänster. Enligt årsredovisningen 2016 stod det svenska moderbolaget för 548 av koncernens 573 miljoner euro i redovisade IT-kostnader. En flytt av huvudkontoret från Stockholm till Helsingfors eller Köpenhamn lär knappast vara till de svenska leverantörernas fördel. Där förlorar Sverige både arbetstillfällen och skatteintäkter.
Oförutsägbara och illa underbyggda regler försämrar tilliten till Sverige som långsiktigt stabilt investeringsland som håller sig till internationella principer. Tyvärr är de skador som regeringens politik medför i form av förlorat förtroende för det svenska regelverket och försämrad konkurrenskraft, de kanske största och mest bekymmersamma källorna till förlorade skatteintäkter.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...