Implementering av minimibeskattnings-direktivet
Igår den 15 maj gick remisstiden ut för två remisser med förslag till en implementering av det EU-direktiv som bl.a. innebär krav på medlemsländerna att implementera det av OECD framtagna, och av Inclusive framework (IF) antagna, GloBE-regelverket, eller pelare 2-systemet som det oftast benämns. Regelverket framstår som ett av de mest komplexa som utarbetats och antagits i modern tid.
De två produkter som remitterats är delbetänkandet En lag om tilläggsskatt för företag i stora koncerner (SOU 2023:6) och promemorian Kompletteringar till delbetänkandet En lag om tilläggsskatt för företag i stora koncerner (SOU 2023:6).
Mot bakgrund av den komplexitet som följer med ett globalt skatteregelverk som detta får särskilt höga krav på en beredningsprocess av god kvalitet ställas, såväl på internationell som nationell nivå.
Arbetet inom OECD/IF får anses ha forcerats fram allt för snabbt för att kunna säkerställa goda förutsättningar för en nationell reglering av god kvalitet. Ett flertal frågor är ännu inte hanterade av OECD. Det handlar bland annat om permanenta förenklingsregler (s.k. safe harbours) samt vissa centrala frågor avseende valutakurser och uppskjuten skatt. Samtidigt är det nu inte längre praktiskt möjligt att förhindra att företagen drabbas av regelverkets skyldigheter redan från kommande årsskifte. Berörda koncerner har till följd av detta hamnat i en situation där arbetet med att skapa rutiner och system för efterlevnad av regelverket behöver ske med stor skyndsamhet och under ovisshet om hur det slutliga regelverket kommer att utformas och hur det ska tolkas.
Det är tydligt att en sekventiell hantering av det aktuella ärendet (först förhandling om modellregler i OECD, därefter förhandlingar om ett EU-direktiv, därefter en ofullständig SOU och slutligen kompletterande PM från Finansdepartementet), med korta remisstider, inte uppfyller rimliga krav på nationell beredning i sak. Bristerna i klarhet och framförhållning vältras över på företagen på ett oacceptabelt sätt.
Regeringen borde i ett tidigt skede ha skapat en “permanent plattform” som hade gjort det möjligt för intressenter att fortlöpande ge synpunkter till regeringen under hela processen på ett sammanhållet sätt. Vidare borde regeringen mycket tidigare ha utrett konsekvenserna för svenska företag och börjat skissera på hur en svensk reglering skulle kunna utformas. På så sätt hade misstag kunnat undvikas, regeringen hade fått ett bättre underlag såväl i internationella förhandlingar som vid implementering och företagen hade tidigare kunna få en uppfattning om effekterna av den kommande regleringen.
Den situation som OECD, EU och dess medlemsstater försatt företagen i är inte acceptabel. Berörda internationella organ, skattemyndigheter och politiker måste nu inse behovet av att i möjligaste mån underlätta för företagen att fullgöra skyldigheterna i regelverket. Behovet innefattar såväl kompletteringar, justeringar och förtydliganden av regelverket som förbättrad vägledning.
EU-direktivet begränsar i mycket stor utsträckning möjligheterna för Sverige att vid den nu aktuella implementeringen läka brister i regelverket. När det gäller utformning av sanktioner är dock utrymmet för lättnader som kan göra företagens situation mer rättssäker och mindre pressad betydande. Ett flertal remissinstanser lyfter just behovet av mer proportionerligt utformade sanktionsregleringar, bl.a. att de bör begränsas till situationer av uppsåt eller grov oaktsamhet.
I det fortsatta internationella arbetet är det viktigt att regeringen och Skatteverket tar tillvara samtliga de möjligheter till förenklingar som erbjuds nu, och som kommer att erbjudas, inte minst när det gäller s.k. safe harbours och tillsammans agerar för att frågor som är betydelsefulla utifrån hur den svenska bolagsbeskattningen är konstruerad hanteras skyndsamt.
Hur regeringen och Skatteverket agerar i frågor som berör regelverket kan få stor betydelse för företagen och värnandet om det svenska bolagsskattesystemets konkurrenskraft.
I vårt remissvar kan du läsa mer om förslagen och våra synpunkter.
Övriga remissinstansers svar finner du här.
.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...