Längre tid för återbetalning av skatteanstånd och förhoppningsvis bättre villkor
I höstas remitterades förslaget om att de tillfälliga skatteanstånden skulle kunna förlängas ytterligare som högst 15 månader förutsatt att förlängningen kombinerades med en avbetalningsplan. Enligt förslaget var det Skatteverket, såsom borgenär för staten, som skulle bestämma avbetalningsplanens utformning. I vårt remissvar, som även skickades till ledamöter i Skatteutskottet, var vi i grunden positiva till möjligheten för förlängning, men tidsperioden om 15 månader var enligt vår uppfattning inte tillräcklig. Vidare var vi kritiska mot att Skatteverket ensidigt som skulle utforma avbetalningsplanen. För att underlätta för livsdugliga företag att fortleva och återkomma till en normal tillvaro bör i stället varje företags unika situation ligga till grund för utformningen planen. Och denna unika situation kan bäst bedömas av det enskilda företaget. Utgångspunkten borde därför vara att det är företagen som styr utformningen av betalningsplanen och företagets förslag endast bör frångås om det finns särskilda skäl för detta.
Vi kan nu konstatera att regeringen, efter att förslaget behandlats i Skatteutskottet, dragit tillbaka propositionen och i stället annonserat att man i en extra ändringsbudget har för avsikt att förlänga den maximala anståndstiden med 24 månader samtidigt som företagen ska följa en individuell avbetalningsplan.
24 månader är bättre än 15 månader, även om vi gärna sett att man förlängt till åtminstone 3 år, men vi utgår samtidigt från att regeringen har beredskap för att göra förändringar i regelsystemet beroende på det framtida ekonomiska läget. Uttalandet om att företagen ska följa en individuell avbetalningsplan talar för att regeringen har lyssnat på kritiken och låter företagen få större inflytande över planens utformning, vilket naturligtvis är positivt. Exakt hur reglerna kommer att se ut återstår dock ännu att se.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
