Uteblivna förenklingar blir en ond spiral
Otaliga är de samtal jag haft med departement och Skatteverket kring behovet av momsförenklingar. ”Vi hinner inte” eller ”vi måste prioritera annat” är de vanligaste svaren. Företagen däremot, de som oavlönat är skyldiga att leverera in någon annans skatt, kan inte svara på detta sätt utan tvingas till en komplicerad, kostsam momshantering varje dag, i varje faktura och för varje transaktion.
Arbetet med den nya momslagen är ett välkommet första steg men förslaget är fokuserat på språk, struktur och att närma sig EU-rätten. Förslaget lyckas inte leverera på vare sig undantagen eller förenklingar. Var är förenklingsinitiativen från Regeringskansliet? I tidigare blogginlägg finns ett antal konkreta förslag att ta fasta på.
Momsen är en krisande 50-åring i behov av vård. Skatteverket konstaterade redan 2006 att krånglig moms är en företagsbroms i sin rapport där regelbördan beräknas och benämns ”dödviktskostnader”. Skatteverket betonar faran med höga fullgörandekostnader som riskerar tilltron till skattesystemet och försvårar för Skatteverket. Jag kan bara hålla med i Skatteverkets slutsats från 2006 men läser med stor besvikelse rapporten Skatteverkets bidrag till en framtida skattereform. Rapporten tar endast upp förslag på samordnad uppgiftslämning vid EU-handel, åtgärder mot ”missing trader”-bedrägerier, harmonisering av inkomstskatt/F-skatt/moms och ett resonemang om skattesatser. Verkliga förenklingar och förbättringar för företagen saknas helt.
I Skatteverkets rättsliga databas återfinns oräkneliga skrivelser och ställningstaganden avseende moms och under de senaste fem åren har ytterligare 140 ställningstaganden tillkommit. Till detta kommer rättsfallskommentarer och inte minst den mycket omfattande rättsliga vägledningen (tidigare handledning) som verket uppdaterar och publicerar varje år. Även Skatteverkets personal upplever momsen komplex och oacceptabla brister i momskompetensen kan utläsas i Skatteverkets kartläggning (140408, dnr:410-267872-14/12). Ur ovanstående rättsliga databas och kartläggning av momskompetensen, borde det finnas en oändlig källa till förenklingsidéer. Men Skatteverket verkar inte haft detta fokus trots ambitionen som kan utläsas i förordet till verkets bidrag till en skattereform.
Att inte jobba med förenklingar blir en ond spiral när komplexiteten äter upp tid och resurser för departement, Skatteverket, domstolar och företagen. Förenklingar kan frigöra tid för bättre lagprodukter, fler och bättre skattekontroller och företagen kan anställa fler och utveckla sin verksamhet. Förenkling är ingen raket-forskning. Titta på reglerna utifrån syfte och ändamål, utnyttja momsdirektivets 100 möjligheter och lyssna på idéer från alla seriösa företag som gör att Sverige toppar i EU:s mätningar av momsuppbörden. Detta borde vara en självklar ambition och ett hälsolöfte för att få det 50-åriga momssystemet att klara livhanken.
Momsbloggar 2022: Sluta skyll på EU – momsdirektivet har 100 möjligheter , Visar Polen & Frankrike vägen kring finansmomsen?, Förslag till ny momslag - blev det svårt att förenkla?
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
