Moms vid inhyrd personal för vård och social omsorg, SOU 2021:40
Utredningen om mervärdesskatt vid inhyrd personal för vård och social omsorg har idag den 1 juni 2021 överlämnat sitt slutbetänkande till regeringen (SOU 2021:40). En bra lösning för att neutralisera ökade momskostnader saknas fortsatt. Detta försvårar kompetensförsörjningen för vård och omsorg vilket är mycket beklagligt i tider när pandemin bekämpas och vårdskulden måste hanteras.
Ändrad praxis har medfört att uthyrning av vård och omsorgspersonal inte omfattas av undantag från moms utan är momspliktigt. Privata vård- och omsorgsföretag saknar i regel rätt till momsavdrag och kostnaden blir därför 25 % högre för inhyrd personal. Utredningens direktiv var att i första hand undersöka möjligheten att ändra i mervärdesskattelagen, ML, så att uthyrning av personal för sjukvård, tandvård, och social omsorg kunde undantas från moms. Om inte det var möjligt skulle andra sätt undersökas för att neutralisera konsekvenserna.
Utredningen konstaterar att det saknas möjligheter att ändra i ML vad gäller uthyrning av social omsorgspersonal. Vidare konstateras att vägledning saknas från EU-domstolen när det gäller sjukvård vilket innebär en osäkerhet om var gränsen ska dras mellan momsfri sjukvård och momspliktig personaluthyrning. Med anledning av denna osäkerhet anser utredningen det riskabelt att ändra i ML och menar att frågan måste lösas på EU-nivå. Utredningen föreslår istället nya alternativa nivåer för ersättning enligt lagen om ersättning för viss mervärdesskatt för kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund, LEMK, för att dämpa effekterna av den ändrade praxisen. Utredningen konstaterar samtidigt att det är svårt att bedöma om en höjd kompensation kommer de privata utförarna till del eller inte.
Höjd kompensation riskerar därför att bli ett tomt slag i luften. Det hade, enligt min mening, varit bättre att försöka återställa momsundantaget. På sikt måste en mer hållbar lösning till som tar bort problemen med dold moms. Momsbasen behöver breddas , undantagen tas bort och en noll- eller reducerad momsskattesats behövs för skattefinansierad verksamhet. Det senaste året har visat att snabba förändringar av EU:s momsregler kan ske. För att lindra effekterna av pandemin har exempelvis nollskattesats möjliggjorts inom EU för bland annat skyddsutrustning, test-kit, vacciner och tillhörande tjänster. I ljuset av detta saknar jag en proaktiv analys om möjligheter och effekter av en noll- eller reducerad skattesats för såväl vårdbemanning som för framtida investeringar i digitalisering, robotisering och lokaler som behövs i välfärdssektorn.
Vårdmomsen riskerar att slå på kompetensförsörjningen och tvinga privata utförare till egen regi istället för outsourcing vilket är just den effekt som LEMK syftar att ta bort för offentligt bedriven verksamhet. Denna effekt är, enligt min mening, ett underkännande av hur momssystemet i dess helhet fungerar.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...