OECD föreslår global minimiskatt
OECD lanserade den 8 november den andra delen (pelare 2) av sin plan med syfte att tackla de utmaningar som digitaliseringen av ekonomin medför på skatteområdet. Svenskt Näringsliv har i veckan skickat kommentarer till OECD avseende den första delen (pelare 1) som presenterades i oktober och som kommenterats i ett tidigare inlägg .
Pelare 2 gäller införandet av en global minimiskatt. Tanken bakom den nya minimiskatten tycks vara att så länge skattesatserna är tillräckligt lika länder emellan så minskar risken för att bolag flyttar runt sina vinster för att uppnå ett gynnsamt skattemässigt utfall.
Under hela BEPS projektet har OECD värnat principen att vinster ska beskattas där aktiviteter faktiskt äger rum och värde skapas. Införandet av en minimiskatt kommer däremot inte alltid leda till att så blir fallet.
Det faktum att en global minimiskatt införs kommer heller inte nödvändigtvis att resultera i ett rättvist skattesystem. Det innebär också en rejäl inskränkning i länders suveränitet och möjlighet att själva fastställa skattesatser som är avpassade efter respektive lands ekonomi och preferenser. Med en öppen transparent internationell skattekonkurrens ökar istället pressen på regeringar att utforma bra konkurrenskraftiga regler, vilket i sin tur ökar investeringar, arbetstillfällen och tillväxt.
En minimiskatt kan framstå som attraktiv för stora länder med en mogen ekonomi och en skattesats som ligger över eller omkring genomsnittet. USA är ett bra exempel på ett sådant land. Ett liknande system (”GILTI”) finns för övrigt redan på plats där, främst avsett att skydda den inhemska amerikanska marknaden. För små öppna ekonomier liknande det svenska, där utgångspunkten är att svenska företag ska kunna konkurrera på utländska marknader på samma villkor som lokala företag känns däremot inte införande av en minimiskatt lika självklar. Detsamma gäller för utvecklingsländer där infrastrukturen inte är lika bra och det därför är svårare att locka investeringar. Dessa länder berövas medel för att kompensera för större företagskostnader och för att locka utländska investeringar genom lägre företagsskatter.
Av det som hittills framkommit är frågetecknen kring den tekniska utformningen av minimiskatten många. I likhet med vad som gäller förslaget kring pelare 1 ser dessvärre också detta förslag från OECD ut att vara förknippat med risk för ökad administration, komplexitet och dubbelbeskattning.
Höjda trösklar för CSRD
EU har nått en politisk överenskommelse om förenklingar för företagen inom ramen för det så kallade Omnibus I-paketet. En central del i överenskommelsen är att kravet på hållbarhetsrapportering enligt CSRD ska begränsas till att omfatta företag/koncerner med fler än 1 000 anställda och minst 450 mil...
Skatteopinionen - nytt poddavsnitt
En majoritet av svenskarna anser att det totala skattetrycket bör minskas. Det visar de opinionsmätningar som regelbundet görs av Svenskt Näringsliv. I ett nytt avsnitt av podden Skattefrågan berättar René Bongard, som ansvarar för opinionsanalyserna, om hur attityden till skattetrycket har förändra...
Något lägre kommunalskatt men långt till ”hälften kvar”
SCB har nu publicerat data över kommunalskatterna år 2026. I 45 kommuner sänks skatten, i 16 höjs den och i resterande 229 är den oförändrad. Det skattebasviktade riksgenomsnittet sjunker marginellt från 32,41 till 32,38.
Strategiska skattereformer brådskar
Det pågår för närvarande intensiva förhandlingar om en ny internationell överenskommelse på skatteområdet. Den kommer försämra konkurrensförutsättningarna för EU:s medlemsländer och därmed även vårt land.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
