OECD proposal on digital tax leaves many questions unanswered
At the OECD, intense work is underway in trying to come up with a set of rules that could achieve international consensus on how to deal with the tax challenges of the digitalization of the economy. On 9 October the organization presented its proposal for pillar 1 – revised nexus and allocation rules – of its two-pillar digital tax project. The objective is to narrow down the three competing alternatives, presented earlier this year, to one unified approach to be presented at the G20 meeting in January 2020.
The proposal focuses on consumer-facing businesses and, in addition to the normal transfer pricing rules, relies on formulary apportionment methods to allocate profit to market jurisdictions. It creates a new three tier profit allocation mechanism that goes beyond the arms-length principle and is based on fixed percentages. Such a system is destined to be extremely complicated from a compliance, administrative and dispute perspective.
The consultation draft only describes the general features of the new system, leaving most of the details to be hammered out between the 134 (inclusive framework) countries involved on this project. This will include how to treat losses, providing a clear distinction between routine and non-routine profits, establishing efficient dispute resolution mechanisms etc. etc.
The OECD path regarding taxation of the economy in a digitalized world has clearly shifted since its start as part of the BEPS project. It is no longer about base erosion profit shifting but rather about redistribution of tax bases and tax revenues among countries. To put it more explicitly, it all seems to be about providing market jurisdictions (consumption countries) with a bigger piece of the tax pie. If some countries shall have a bigger slice, others will have to settle for a smaller one. Any corporate tax system based on sales will have negative consequences for small open exporting countries like the Nordics. The Confederation of Swedish Enterprise has earlier this year commented on this. The Swedish governments has so far done a good job in defending Swedish interests but is, without a doubt, in for tough negotiations next year in trying to find a balanced solution.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
