OECD proposal on digital tax leaves many questions unanswered
At the OECD, intense work is underway in trying to come up with a set of rules that could achieve international consensus on how to deal with the tax challenges of the digitalization of the economy. On 9 October the organization presented its proposal for pillar 1 – revised nexus and allocation rules – of its two-pillar digital tax project. The objective is to narrow down the three competing alternatives, presented earlier this year, to one unified approach to be presented at the G20 meeting in January 2020.
The proposal focuses on consumer-facing businesses and, in addition to the normal transfer pricing rules, relies on formulary apportionment methods to allocate profit to market jurisdictions. It creates a new three tier profit allocation mechanism that goes beyond the arms-length principle and is based on fixed percentages. Such a system is destined to be extremely complicated from a compliance, administrative and dispute perspective.
The consultation draft only describes the general features of the new system, leaving most of the details to be hammered out between the 134 (inclusive framework) countries involved on this project. This will include how to treat losses, providing a clear distinction between routine and non-routine profits, establishing efficient dispute resolution mechanisms etc. etc.
The OECD path regarding taxation of the economy in a digitalized world has clearly shifted since its start as part of the BEPS project. It is no longer about base erosion profit shifting but rather about redistribution of tax bases and tax revenues among countries. To put it more explicitly, it all seems to be about providing market jurisdictions (consumption countries) with a bigger piece of the tax pie. If some countries shall have a bigger slice, others will have to settle for a smaller one. Any corporate tax system based on sales will have negative consequences for small open exporting countries like the Nordics. The Confederation of Swedish Enterprise has earlier this year commented on this. The Swedish governments has so far done a good job in defending Swedish interests but is, without a doubt, in for tough negotiations next year in trying to find a balanced solution.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...