Skatt på sparande i strykklass
Regeringen har aviserat höjd skatt på sparande, vilket mött skarp kritik från flera håll. Schablonavkastningen för sparade pengar på investeringssparkonto kommer att höjas. Det är tillägget till statslåneräntan som ökas till en hel procentenhet från tidigare 0,75 procentenheter. Sammantaget beräknas detta öka skatten på sparande med 790 miljoner kr.
Den nu aktuella skattehöjningen för investeringssparkontot är den andra i raden på kort tid. Förra året ökades beskattningen av bl.a. investeringssparkontot när tillägget om 0,75 procentenheter ovanpå statslåneräntan gjordes. Därtill infördes ett golv så att schablonavkastningen alltid ska vara minst 1,25 procent, oavsett hur statslåneräntans nivå. Förslagets olika delar mötte kritik för bl.a. bristande konsekvensanalys. Den gången beräknades skattebelastningen öka med ca 2 miljarder kr.
Den senaste skattehöjningen följer i det pärlband av skattehöjningar som beslutats eller föreslagits under mandatperioden. Sammantaget har de uppgått till närmare 80 miljarder kr.
Kapitalbeskattningen i Sverige på normalt 30 procent (bl.a. på ovan nämnda schablonavkastning) är högre än snittet i omvärlden som snarare är neremot 17 procent. Kartläggningar har visat att Sveriges ägarbeskattning inte är konkurrenskraftig .
Beskattningen av investeringssparkontot genom schablonavkastning innebär att sparare alltid måste betala skatt, även om sparandet i verkligheten inte haft någon avkastning alls och även om sparandets värde t.o.m. har minskat (dvs. avkastningen har varit negativ). Beskattningsformen kan orsaka likviditetsproblem för de skattskyldiga eftersom skatten måste betalas under alla omständigheter. Detta kan också undergräva skattens legitimitet, då det kan tvinga sparare att exempelvis sälja fondandelar.
Redan när investeringssparkontot infördes restes farhågor att skatten hade drag av förmögenhetsskatt. Visserligen är investeringssparkontot frivilligt men ändringar i regelverken kan underminera systemets trovärdighet.
Vidare innebär skattehöjningen en negativ signal som inte uppmuntrar sparande. Att straffa sparande genom ökad beskattning är också olyckligt i rådande högkonjunktur samt i ljuset av ökande livslängd och behov av eget ansvar för pensionssparande. Detta slår mot alla grupper i samhället.
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
Franska ”löntagarfonder”

Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
