Skatt på sparande i strykklass
Regeringen har aviserat höjd skatt på sparande, vilket mött skarp kritik från flera håll. Schablonavkastningen för sparade pengar på investeringssparkonto kommer att höjas. Det är tillägget till statslåneräntan som ökas till en hel procentenhet från tidigare 0,75 procentenheter. Sammantaget beräknas detta öka skatten på sparande med 790 miljoner kr.
Den nu aktuella skattehöjningen för investeringssparkontot är den andra i raden på kort tid. Förra året ökades beskattningen av bl.a. investeringssparkontot när tillägget om 0,75 procentenheter ovanpå statslåneräntan gjordes. Därtill infördes ett golv så att schablonavkastningen alltid ska vara minst 1,25 procent, oavsett hur statslåneräntans nivå. Förslagets olika delar mötte kritik för bl.a. bristande konsekvensanalys. Den gången beräknades skattebelastningen öka med ca 2 miljarder kr.
Den senaste skattehöjningen följer i det pärlband av skattehöjningar som beslutats eller föreslagits under mandatperioden. Sammantaget har de uppgått till närmare 80 miljarder kr.
Kapitalbeskattningen i Sverige på normalt 30 procent (bl.a. på ovan nämnda schablonavkastning) är högre än snittet i omvärlden som snarare är neremot 17 procent. Kartläggningar har visat att Sveriges ägarbeskattning inte är konkurrenskraftig .
Beskattningen av investeringssparkontot genom schablonavkastning innebär att sparare alltid måste betala skatt, även om sparandet i verkligheten inte haft någon avkastning alls och även om sparandets värde t.o.m. har minskat (dvs. avkastningen har varit negativ). Beskattningsformen kan orsaka likviditetsproblem för de skattskyldiga eftersom skatten måste betalas under alla omständigheter. Detta kan också undergräva skattens legitimitet, då det kan tvinga sparare att exempelvis sälja fondandelar.
Redan när investeringssparkontot infördes restes farhågor att skatten hade drag av förmögenhetsskatt. Visserligen är investeringssparkontot frivilligt men ändringar i regelverken kan underminera systemets trovärdighet.
Vidare innebär skattehöjningen en negativ signal som inte uppmuntrar sparande. Att straffa sparande genom ökad beskattning är också olyckligt i rådande högkonjunktur samt i ljuset av ökande livslängd och behov av eget ansvar för pensionssparande. Detta slår mot alla grupper i samhället.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...