Starkt stöd för att bredda kompetensen för granskning av hållbarhetsrapporter
Det pågår en omfattande utvidgning av reglerna om hållbarhetsrapportering för stora företag i EU. Genom det så kallade Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) och tillhörande europeiska rapporteringsstandarder (ESRS) utökas kraven på den information som ska lämnas i hållbarhetsrapporten i väsentlig utsträckning. Dessutom ska rapporterna kvalitetsgranskas av en extern part. I takt med att regelverket träder i kraft, vilket sker stegvis från år 2024, förväntas därför efterfrågan på granskningstjänster öka enormt.
För att möta den stigande efterfrågan och minska risken för ytterligare koncentration på revisionsmarknaden tillåter direktivet att både revisorer och oberoende kvalitetsgranskare utför granskningen. Internationell är det vanligt att hållbarhetsinformation från företag granskas av oberoende kvalitetsgranskare och flera medlemsstater har redan aviserat att de kommer utnyttja direktivets möjlighet att diversifiera och bredda marknaden för granskningstjänster. Trots att det finns starka skäl för att ta tillvara den flexibilitet som direktivet medger valde den utredning som tagit fram förslag på hur Sverige ska genomföra CSRD att inte utnyttja valmöjligheten. Enligt det betänkande som varit på remiss under sommaren ska svenska företag inte tillåtas anlita andra än revisorer för att granska hållbarhetsrapporten.
Efter avslutad remissrunda står det dock klart att många tunga instanser är eniga med Svenskt Näringslivs inställning att också Sverige bör utnyttja möjligheten att bredda kompetensen och utbudet av tjänsteleverantörer på marknaden för kvalitetsgranskning. Bland de som uttalar sig i frågan märks exempelvis Företagarna, Fastighetsägarna, Finansbolagen, Konkurrensverket, Nasdaq och Sparbankernas Riksförbund som är positiva både till att tillåta svenska oberoende kvalitetsgranskare och till att svenska företag ges möjlighet att anlita utländska leverantörer av sådana tjänster. Finansinspektionen tillstyrker visserligen utredningens förslag, men anser samtidigt att det finns skäl att i närtid göra en mer grundlig utvärdering och uppföljning av förslagets konsekvenser för bland annat konkurrensen och koncentrationen på revisionsmarknaden.
Branschorganisationen Swetic tillhör dem som vill tillåta oberoende kvalitetsgranskare och påpekar i sitt remissvar att Sverige redan har välfungerande system för oberoende ackreditering av granskare inom andra komplexa områden, inklusive hållbarhetsområdet. Antagandet att det inte skulle vara möjligt att få system på plats för att möta kraven i CSRD på ackreditering, utbildning, tillsyn och kvalitetskontroll saknar därför saklig grund.
Utvecklingen i omvärlden talar för att det är fullt möjligt att även Sverige etablerar ett system för oberoende kvalitetsgranskning av hållbarhetsrapporter, till gagn för både priset och kvaliteten på sådana tjänster. Efter avslutad remissrunda är det därför viktigt att regeringen tar fasta på de goda argument som förts fram och snabbt vidtar de åtgärder som krävs för att införa en struktur för oberoende kvalitetsgranskning samtidigt som de nya kraven på hållbarhetsrapportering rullas ut. De stora revisionsföretagen har redan ett stort försprång. Om nya aktörer ska ges en ärlig chans att etablera sig på marknaden behöver regelverket komma på plats med en gång. Att se över frågan i efterhand, vilket utredningen är inne på, är därför inget alternativ.
Franska ”löntagarfonder”
Datumet den 4 oktober har sedan den stora demonstrationen mot löntagarfonder 1983 satt stort avtryck i svensk debatt. Detta har blivit dagen för att fira det fria företagandet (och kanelbullen).
Första stegen på vägen mot ViDA
EU-kommissionen har presenterat de första stegen i implementeringsarbetet av VAT in the Digital Age (ViDA). Syftet med implementeringsstrategin är att underlätta införandet i nationella lagar.
Förbättrade ränteavdragsregler för företag saknas
Två viktiga reformförslag på bolagsbeskattningens område lyser tyvärr med sin frånvaro i den höstbudget regeringen presenterade under måndagen.
Vad saknas i budgeten?
Höstbudgeten är här och glädjande är att det totala skattetrycket förväntas gå ner från 41,4 procent 2025 till 40,7 2026. Lägre matmoms, jobbskatteavdrag och en tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifterna för unga hör till de större nyheterna på skatteområdet som redan tidigare aviserats av regerin...
Nordisk-Baltisk samsyn om ansträngning, skatter och företagande
En ny undersökning från Ipsos för Svenskt Näringsliv visar på en stor samsyn i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Estland om allmänhetens attityder till rika, avundsjuka, tillväxt, nollsummespel, vinster, företagande och skatter. Störst samsyn finns i frågor kring företagande och tillväxt.
Flera förbättringar av entreprenörsskatten saknas
De så kallade 3:12-reglerna, ofta benämnda entreprenörsskatten, styr hur över en halv miljon delägare i fåmansföretag beskattas. I förra veckan aviserades att förändringar i detta regelverk kommer finnas med i budgetpropositionen som ska presenteras på måndag. Regeringens förslag lovar förenklingar ...