Sverige kan tillåtas att sänka energiskatten på bensin och diesel ytterligare
Möjligheten för Sverige att sänka punktskatten temporärt på bensin och diesel har kommit ett steg närmare. EU-kommission har, i enlighet med den svenska regeringens begäran, föreslagit för rådet att Sveriges under en tremånadersperiod ska få tillämpa nedsatta punktskattesatser under de tillämpliga miniminivåerna som finns för bensin, omärkt dieselbrännolja och likvärdiga bränslen som används som motorbränsle.
Bakgrunden är att den svenska regeringen i skrivelse från den 16 maj 2022 har begärt att Sverige ska få tillstånd att sänka energiskattesatsen i punktskatten för aktuella drivmedel till noll, samtidigt som CO2-komponenten behålls i enlighet med den svenska riksdagens begäran. Nedsättningen av energiskattesatsen, motsvarande 3,41 kronor/liter bensin och 1,32 kronor/liter för diesel vid pump (inklusive moms), skulle leda till lägre skattesatser än EU:s miniminivåer.
Regeringens syfte med begäran är att dämpa de höga detaljhandelspriserna på bensin och diesel till följd av den senast geopolitiska utvecklingen, vilket direkt påverkar både hushåll och företag. Vidare har det framhållits att Sverige som glesbefolkat land har en stor andel invånare som är beroende av sina bilar för pendling och dagliga resor. Enligt de svenska myndigheterna är punktskatten den enda priskomponent där Sverige kan ingripa för att sänka detaljhandelspriset på kort sikt och undantaget därför är nödvändigt för att åtgärda den nuvarande situationen i Sverige.
EU-kommissionens förslag på beslut till rådet är ett första steg på vägen. Men för att Sverige ska få tillämpa en lägre punktskatt på bensin och diesel i enlighet med inlämnad begäran krävs att rådet enhälligt lämnar sitt godkännande till detta. Det innebär att samtliga EU-länder behöver lämna sitt godkännande på den svenska begäran. I dagsläget är oklart när rådet kommer att fatta beslut i frågan.
Den pågående energisituationen i EU har ökat sannolikheten att Sverige får sin ett godkännande från rådet. Det måste dock beaktas att möjlighet för Sverige att underskrida EU:s miniminivå avseende punktskatt på bensin och diesel kommer att vara begränsat till tre månader. Ett godkännande skulle temporärt möjliggöra ett lägre detaljistpris för bensin och diesel som kan lindra de ekonomiska effekterna för hushåll och företag i Sverige. Dock är godkännandet ingen långsiktig lösning för att dämpa prisutvecklingen för bensin och diesel.
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...
Bokföringsnämnden slås ihop med Revisorsinspektionen
Som ett led i att se över verksamheten i mindre myndigheter har regeringen fattat ett beslut om att Bokföringsnämnden ska införlivas med Revisorsinspektionen. Bokföringsnämnden upphör som egen myndighet vid utgången av 2026. Bokföringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed och nämn...
