
Varför dröjer översynen av det skatterättsliga företrädaransvaret?
Ett riksdagsbeslut med tillkännagivande finns sedan april 2015 om att regeringen snarast ska se över reglerna om det skatterättsliga företrädaransvaret. Så har ännu inte skett.
Det skatterättsliga företrädaransvaret – som innebär att företrädare för aktiebolag kan göras ansvariga för företaget skatteskulder – utgör ett stort hinder och är direkt skadligt för näringslivet.
Betalningsansvaret som följer med företrädaransvaret är närmast strikt om förfallodagen för skatten har passerat om någon avvecklingsåtgärd då inte har inletts. Ansvaret kan riktas mot vem som helst av de som var bolagets företrädare vid förfallotidpunkten. Vid omprövningar är det den tidpunkt då skatten skulle ha betalats om skatten hade redovisats vid korrekt tidpunkt som är styrande. Någon avvecklingsåtgärd, som konkurs eller rekonstruktion, är i sådana fall överhuvudtaget inte möjlig för att skona sig mot ansvaret.
Många företagare hamnar i kläm på grund av dagens lagstiftning. Det handlar ofta om människor som gjorts personligt betalningsskyldiga när de på grund av att företaget fått tillfälliga ekonomiska svårigheter endast har försökt att rädda sina företag och de anställdas försörjning. I andra fall har styrelsemedlemmar utan eget ägarintresse i företagen blivit personligt ansvariga för företagens skatteskulder.
Likabehandling gäller inte vid utkrävande av ansvaret – man vet inte i vilka fall Skatteverket gör ansvaret gällande eller mot vem av företrädarna det riktas. Inte sällan riktas ansvaret mot den som är finansiellt starkast för att säkerställa betalning.
Företrädaransvaret leder till att kompetenta personer avstår från att delta i bolagsstyrelser, vilket är direkt negativt för företagsklimatet. Strängheten i regelverket innebär att bolag i vissa fall avvecklas utan att det görs något reellt försök att vända verksamheten. En snabb avveckling av bolaget i syfte att undvika det skatterättsliga ansvaret riskerar därtill att stå i strid med borgenärsskyddsreglerna enligt aktiebolagslagen. Notera dessutom att dessa regler syftar till att skydda samtliga borgenärer till skillnad från det skatterättsliga företrädaransvaret som ger Skatteverket en särställning.
I Entreprenörskapsutredningens nyss avlämnade betänkande föreslås att en utredning tillsätts just i syfte att ge företagen en andra chans och motivera extern styrelseexpertis. Av utredningen framgår att det inte finns någon motsvarighet till det skatterättsliga företrädaransvaret i andra jämföra bara länder.
Vid en interpellationsdebatt i december 2016 fick finansminister Magdalena Andersson frågan varför någon utredning inte tillsatts. Ministern svarade att regeringen först vill invänta remissvaren från just Entreprenörskapsutredningen. Remissvaren har nu avlämnats och av de svarande har hela 22 stycken valt att aktivt framhålla att en utredning av företrädaransvaret måste ske. Med tanke på utredningens omfattning, som ytterst avser konkreta förslag avseende andra frågor än just företrädaransvaret, visar utfallet av remissvaren på ett stort engagemang i frågan. Bland de remiss-instanser som lyft fram vikten av att en utredning tillsätts kan förutom representanter från näringslivet bl.a. nämnas Tillväxtverket, Vinnova, Uppsala universitet, Umeå universitet, REKON, Svensk Inkasso, Almi, SISP, Region Värmland och Länsstyrelsen i Jönköping.
Riksdagen uttalade i sitt tillkännagivande att om tillämpningen av bestämmelserna har blivit för hård och om bestämmelserna bör ändras för att öka rättssäkerheten och förutsägbarheten ska regeringen lämna förslag som kan förbättra villkoren för att starta, driva och utveckla företag och minska riskerna för att livskraftiga företag avvecklas i onödan. Det är nu hög tid att regeringen agerar i enlighet med direktiven från riksdagen.
Europeiskt förhandsbesked
I Sverige har möjligheten att få ett bindande förhandsbesked i skattefrågor funnits sedan 1951. Med hänsyn till skattelagstiftningens komplexitet och betydelse för bland annat investeringsbeslut är förhandsbeskeden viktiga för att trygga rättssäkerhet och en snabb och effektiv utveckling av praxis. ...
EFRAG klar med översynen av ESRS
I månadsskiftet överlämnade EFRAG sitt slutliga förslag på reviderade ESRS-standarder till Kommissionen. Översynen av ESRS är en del av Omnibuspaketet och de regelförenklingar som behövs för att minska regelbördan för företagen och därigenom förbättra EU:s konkurrenskraft. EFRAGs förslag innebär att...
Kraftigt motstånd i Schweiz mot arvsskatt på ”superrika”

I söndags hölls folkomröstning i Schweiz om att införa en arvsskatt på 50 procent på arv och gåvor över 50 miljoner CHF och där intäkterna skulle gå till att lösa klimatkrisen och därmed ”nödvändig samhällsombyggnad”. Hela 79 procent röstade mot förslaget som drivits fram till en folkomröstning av u...
Nödvändig städning bland EU:s skatteförslag men stora utmaningar kvarstår
Förra veckan presenterade EU-kommissionen sitt arbetsprogram för 2026, och med det kom beskedet att en rad hårt kritiserade skatteförslag nu dras tillbaka - förhoppningsvis för gott. Samtidigt återstår många obesvarade frågor kring den största och mest akuta skattefrågan för europeiska företags konk...
Svensk bolagsbeskattning i ljuset av internationell utveckling
Svensk tillväxt är svag. Det är då glädjande att nästan samtliga partier lyfter frågan om ökad tillväxt som en av de mest betydelsefulla frågorna för svenskt välstånd. Men vad krävs för att Sverige skall bli det naturliga valet för de företagsetablering och investeringar som är nödvändiga för att up...
Lennart Ekdal har fel om fler miljardärer

Journalisten Lennart Ekdal skriver på DN debatt att marknadsekonomin är en ”förnämlig drivkraft” men att det är ett problem att Sverige har 700 miljardärer. René Bongard och jag delar den positiva synen på marknadsekonomi, den har lyft miljarder ur fattigdom, men vi anser också att det är bra att Sv...