NYHET5 november 2018

Geoblockering förbjuds mitt i julhandeln

Från 3 december i år ska konsumenter och företag få besöka och handla från webbsidor inom hela EU. För dig som är leverantör är det viktigt att ha koll på vad som verkligen krävs. Sanktionsavgifterna i Sverige föreslås få uppgå till max 10 procent av årsomsättningen.

Det finns olika typer av julklappar. Från den 3 december 2018 ska konsumenter och företag få besöka och handla från webbsidor inom hela EU. Förordningen om omotiverad geoblockering och andra former av diskriminering gäller priser, försäljning och betalningsvillkor vid köp av produkter och tjänster i ett annat EU-land. Förhoppningen är att åtgärda både företagskunders och konsumenters missnöje. För dig som är leverantör är det viktigt att ha koll på vad som verkligen krävs. Sanktionsavgifterna i Sverige föreslås få uppgå till max 10 procent av årsomsättningen.

Åtkomst till webbsidor för e-handel

Geoblockering är den teknik som hindrar nätkunder från att komma åt och köpa produkter eller tjänster på en webbplats i ett annat EU-land. Leverantörer har använt geoblockering för olika prissättning i olika marknadsområden eller för att begränsa tillgången av licensskäl. Ofta har orsaken till tillgångsblockeringen varit så enkel som att leverantören velat begränsa sin marknad geografiskt. Det gör företag för att mäkta med leveranser, regelefterlevnad och de kostnader som försäljning till andra länder medför, till exempel moms, registreringskrav och olika köprättsliga regler.

Enligt den nya geoblockeringsförordningen är huvudregeln att blockering eller begränsning av kunders åtkomst till e-handelssidor förbjuds. Om en näringsidkare begränsar kunders åtkomst eller omdirigerar kunder till en annan version av webbsidan måste det förklaras på ett klart och tydligt sätt. Om besökaren givit sitt samtycke till omdirigering till annan version av sidan ska hon ändå kunna gå tillbaka till den ursprungligt besökta sidan.

Förbjuden diskriminering av kund

Diskriminering är redan förbjudet enligt EU:s tjänstedirektiv och lagen om tjänster vid försäljning av tjänster inom EU. Geoblockeringsförordningen innebär mer detaljerade regler som gäller för både försäljning av varor och tjänster. Den nya förordningen, som antagits av alla EU:s medlemsstater, förbjuder diskriminering av konsumenter och företag som är slutkund i fråga om priser, försäljning eller betalningsvillkor på grund av nationalitet, bosättningsort eller etableringsort. Olika priser, så kallad prisdifferentiering, är tillåten i olika länder, men kunden ska få handla i alla länder.

För tjänster gäller att diskriminering inte får ske om de levereras elektroniskt, t.ex. molntjänster, datalagerhantering och webbhotelltjänster. För elektroniskt levererade tjänster blir leverantören momspliktig i köparens land även om försäljningen skett passivt på kundens initiativ från företag etablerad i annan medlemsstat.

Diskriminering får inte heller ske vid försäljning av tjänster som kunden tar emot i ett land som leverantören är etablerad i. Det gäller till exempel köp av hotellövernattningar, besök i äventyrsparker eller biluthyrning.

Undantag

Tjänster kopplade till upphovsrättsskyddat innehåll eller verk i immateriell form, som musikströmningstjänster och e-böcker, undantas från förordningens tillämpningsområde.

Finansiella tjänster, audiovisuella tjänster, transporttjänster, hälsovårdstjänster och sociala tjänster undantas.

Till skillnad från prisdiskriminering kommer prisdifferentiering inte att förbjudas. Näringsidkare kommer därför att ha rätt att erbjuda olika allmänna villkor, inbegripet priser, och att lämna riktade erbjudanden till vissa grupper av kunder på vissa territorier.

Företag är inte skyldiga att leverera varor till kunder utanför den medlemsstat till vilken de erbjuder leverans. Kunden har dock rätt att köpa och själv hämta upp varan.

Passiv försäljning

Om kunden själv tagit initiativ och gjort en beställning, så kallad passiv försäljning, gäller geoblockeringsförordningen framför EU:s konkurrenslagstiftningen. Leverantörernas rätt att begränsa aktiv försäljning kommer inte att påverkas. Begränsningar av passiv försäljning betraktas allmänt som en överträdelse av konkurrensrätten, medan begränsningar av aktiv försäljning är en vanlig praxis.

Tillsyn och sanktionsavgifter

I Sverige har man ännu inte utsett någon tillsynsmyndighet. Den svenska lag som ska komplettera geoblockeringsförordningen lämnades till lagrådet den 1 november. I förslaget föreslås att sanktionsavgiften ska uppgå till minst 5000 kronor och max 5 miljoner kronor. Men den får inte överstiga 10 % av företages föregående årsomsättning.

Läs mer:

Q & A från EU-kommissionen

Svenskt Näringslivs remissvar angående genomförandet i svensk lag

Svenskt Näringslivs remissvar på EU:s geoblockeringsförordning

DataskyddDigitalisering
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist