Inspiring Fifty Nordic

Inspiring Fifty Nordic lyfter fram 50 kvinnor som är med och förändrar techbranschen i Norden.

De är techbranschens hetaste kvinnor 

NYHET Publicerad

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?

Livia Moore

"Det är hög tid att titta på siffrorna och jobba med mångfald för att det gynnar affären – inte för att det är trendigt", säger Livia Moore.

Foto: Cecilia Magnusson

– Inspiring Fifty Nordic är ett initiativ för att synliggöra fler kvinnor inom tech. Branschen är fortfarande mansdominerad och genom att lyfta fram 50 kvinnor som är med och förändrar techbranschen inifrån hoppas vi att fler kvinnor ska vilja jobba med teknik. Inspiring Fifty Nordic är ett samarbete mellan Inspiring Fifty som startade i Nederländerna och riskkapitalbolaget Antler. 

Vilka hamnar på listan?  

– Kvinnor som har gjort skillnad på något sätt. Det kan handla om att de har grundat ett bolag, gjort en snabb karriärresa inom ett techbolag eller att de har synts och varit en stark förebild för andra kvinnor som vill ta steget in i branschen. Många har ledande positioner på något sätt och har förmågan att vara en förebild, påverka och utveckla techbranschen.  

Vad hoppas ni att det ska leda till?  

– Syftet är att lyfta fram dessa kvinnor och att få en långsiktig effekt snarare än konkreta aktiviteter här och nu. Det är lättare för en ung kvinna som får se en annan kvinna som har nått en hög position att se sig själv gå den vägen. Även om de inte vet exakt hur de ska ta sig dit inser de att det är möjligt. 

Hur kommer det sig att ni som investerare är med i samarbetet?  

– Vi ser ett enormt problem inom riskkapital och finansiering världen över. Nya siffror visar att bara en procent av riskkapitalet går till bolag som har grundats enbart av kvinnor. Det är förfärligt! Året är 2019 och vi har inte kommit längre än så – det vill vi förändra. 

Vad är ni ute efter?  

– Forskning och rapporter visar att mångfald leder till bättre lönsamhet, starkare innovationskraft och större kreativitet. Eftersom vi är i riskkapitalbranschen är lönsamhetsfaktorn otroligt viktigt för oss. Vi har som mål att investera i de bästa teamen och att rekrytera in de bästa individerna i vårt program för att sedan hjälpa dem att forma starka grundarteam och skala upp sitt bolag. Får vi inte in en blandad grupp, både män och kvinnor om vi pratar kön, går vi miste om de starkaste individerna.

 – Vi investerar i team där personerna har olika bakgrund, kön och nationaliteter, eftersom vi vet att mångfaldiga team lyckas bättre. Med flera olika perspektiv missar vi inga möjligheter och löser problem på ett bra sätt. 

Hur kan företag inspireras av det här?  

– Jag tror att det är dags för företag att bli datadrivna, framför allt när det gäller jämställdhet. Jämställdhetsdebatten har fokuserat mycket på det etiska och hur det borde vara. Det är hög tid att titta på siffrorna och jobba med mångfald för att det gynnar affären – inte för att det är trendigt. Data visar att lönsamheten ökar med blandade team. 

– Mångfald handlar inte bara om att göra en bra grej. Det handlar om lönsamhet, att vara innovativ och att utveckla sitt företag för att ta vara på möjligheter bortom det man redan gör.  

Vad kan det ge?  

– Det gör det möjligt att bygga produkter och tjänster som riktar sig till en bredare massa och olika kundgrupper. Företag med ett snävt sätt att se på saker missar den här typen av affärsmöjligheter.  

– De gamla argumenten ”det finns inga kvinnor” eller ”vi hittar inga bra kvinnliga kandidater” är rent ut sagt struntprat. Fokuserar man på rätt sätt går det visst. Det kan ta längre tid att hitta kvinnliga kandidater men det jobbet man får utväxling av sedan.  

50 inspirerande kvinnor 

Här presenteras Nordens hetaste techkvinnor år 2019: https://nordics.inspiringfifty.org/nordics-2019 

Inspiring Fifty startade i Nederländerna och finns nu även i Belgien, Sydafrika, Kanada, Storbritannien, Frankrike, Italien, Danmark, Norge, Finland och Sverige. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny satsning lockar kvinnor till industrin

UTBILDNING I Värmland görs en storsatsning på industrirelaterad vuxenutbildning för att försöka komma till rätta med kompetensbristen. Mikaela Larsson utbildar sig till cnc-operatör i Karlstad och känner att hon har hamnat rätt. ”Det är ju det här jag ska göra”, säger hon.
NYHET Publicerad:

”Vi måste vända på tratten” 

HALLÅ DÄR Anders Ferbe, du var tidigare ordförande i Valideringsdelegationen som i våras lämnade sitt slutbetänkande. Varför är det så viktigt att valideringen utvecklas?
NYHET Publicerad:

Snabba vägar till ny kunskap

KOMPETENS Korta utbildningar på distans. Det är det företagen vill ha nu, enligt utbildnings-vd:n Maria Scullman. Hon är övertygad om att det fortsätter även efter corona. ”Företagen har gjort den förflyttning som det har pratats om länge – att bli mer digitala och jobba på distans”.
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.